Cisco zegt zich op te maken om samen met zijn partners de ‘economische storm’ te trotseren. Dat moet gebeuren door nauwere samenwerking en goed ondernemerschap door beide partijen. Partners kunnen, als ze een goed onderbouwde plan hebben, beroep doen op financiële ondersteuning van Cisco Capital.
Cisco zegt zich op te maken om samen met zijn partners de ‘economische storm’ te trotseren. Dat moet gebeuren door nauwere samenwerking en goed ondernemerschap door beide partijen. Partners kunnen, als ze een goed onderbouwde plan hebben, beroep doen op financiële ondersteuning van Cisco Capital.
Dit zegt Edison Peres, senior vice president van Cisco’s worldwide channels go to market groep. Peres zegt dat Cisco en zijn partners, ondanks de onzekere economische tijden, zich moeten blijven focussen op de toekomst. "Dat hebben Cisco en zijn partners vroeger ook altijd gedaan. Toen hadden we focus op convergentie en geïntegreerde oplossingen. Nu gaat het om samenwerkingsoplossingen waarmee Cisco en partners goede zaken kunnen doen."
Peres zegt dat Cisco er alles doet om zijn business partners winstgevend te houden. "Er is druk op de winst en cash flow. Er zijn krappe kredieten. Aankopen van eindgebruikers worden vertraagd. Er is dus onzekerheid in de markt. De prioriteiten van klanten veranderen. We moeten samen met partners op die veranderingen inspelen." Peres heeft een aantal adviezen voor zijn business partners: "Focus je ten eerste op de financiële situatie en je klantenbestand. Zorg voor een goed beheer van je financiën, zodat je kredietwaardig bent. Bescherm je marges en bouw aan een vaste omzet. Cisco helpt zijn partners onder andere met Cisco Capital, waardoor klanten aankopen bij de partner kunnen doen. Ook helpen we partners met de VIP en OIP programma’s, de Cisco ‘Partner Practice Builder’ (waarmee partners leren om stapsgewijs een Cisco Data Center oplossing te bouwen) en certificering van ‘Audit Waivers’. Hou de relatie met je klanten in stand en bouw een nauwere band met ze op, zodat je verkoop daarop kan stimuleren. Speel in op de veranderde behoefte van de klant. Dwing de klanten niet te migreren naar een nieuw business model, maar vraag wat ze willen. Adopteer de nieuwe ‘vraagmodellen’ van klanten. Verkoop oplossingen die de kosten van klanten reduceren. Zet bijvoorbeeld productiviteitsdoelen op. Cisco helpt daarbij zijn partners met bijvoorbeeld managed services en de samenwerkingsoplossingen van WebEx."
Peres zegt dat focus op de toekomst de middel is op de crisis te doorstaan. Dat kan het verkopen van nieuwe technologieën, samenwerking met andere partners en het aantrekken van nieuw talent. "Cisco helpt de partners met het aantrekken van nieuwe mensen met het PartnerTalent programma. We blijven onze partners steunen, zoals met Cisco Capital, waardoor zij sterker staan dan hun concullega’s die andere merken verkopen. Cisco partners kunnen door hun kracht op nieuwe onderdelen van de markt focussen. Na elke economische dip zijn Cisco en de business partners sterker uitgekomen met een groter marktaandeel."