Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Ook privacy is belangrijk bij e-mailbeheer

14 november 2008 - 13:14ActueelData & AI
Rian van Heur
Rian van Heur

Naast opslag van de berichten is ook privacy van groot belang bij e-mailmanagement. Dat vinden de panelexperts van het seminar ECM dat Computable op 13 november organiseerde. “Een oplossing op dit vlak is nooit geheel sluitend.”

De privacy van de gebruikers is bij e-mailmanagement minstens even belangrijk als de opslag van de berichten, blijkt uit een paneldiscussie tijdens het Computable Seminar over enterprise content management (ECM). De bijeenkomst vond donderdag 13 november 2008 plaats in Amsterdam.

Bedrijven hoeven niet alle e-mail te bewaren, maar wat doe je bijvoorbeeld met privé-mail? "Je moet archiveren wat gearchiveerd moet worden. Privé-mail hoeft niet worden opgeslagen", aldus programmamanager Jonne Joosten van het bedrijf You Move. Als een organisatie besluit om privé-berichten niet te archiveren, loert direct de privacy van de gebruikers om de hoek. Want om als organisatie te kunnen bepalen wat privé is en wat niet, moet je in de e-mail kunnen kijken.

Hotmail en Gmail

De Provincie Zeeland hoopt dit op te lossen door gebruikers toegang te geven tot externe mailprogramma's voor de privé-mail, bijvoorbeeld van hotmail of Gmail. Door alternatieven te bieden, moet de ondernemingsraad instemmen dat de ict-afdeling e-mails mag inzien.

Dit lost echter niet alles op, zegt panelexpert Roy Wasse. Hij is ECM projectleider bij Sogeti. "Via deze toepassingen kan ook zakelijke e-mail worden gestuurd. Of er gaat privé-mail naar collega's. Een oplossing op dit vlak is nooit geheel sluitend."

Schijnveiligheid

Door alles op te slaan creëer je schijnveiligheid, vindt ecm-consultant Pim van Ekelenburg van Ordina. "De vraag is: hoe krijg je eruit wat er in staat? E-mail is een middel. De informatie die er in staat is belangrijk."

Van Ekelenburg denkt dat het soms niet nodig is om gebruikers een individueel e-mailadres te geven. "Rol-based e-mailadressen uitdelen wordt eigenlijk nog niet toegepast bij e-mailmanagement. Maar je zult zien dat het aantal privémails daalt als anderen de mail ook kunnen lezen."

Seminar

Het volgende Computable Seminar gaat over outsourcing. Tijdens dit seminar komt onder andere aan bod hoe een organisatie regie moet voeren bij uitbesteding. Het seminar vindt plaats op 11 december 2008 in Amsterdam.

Meer over

E-mailmanagementECMPrivacy

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    Storage grootste probleem bij e-mailmanagement

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Niet langer anoniem door e-mailmanagement

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Vijf tips voor e-mailmanagement

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    UWV ontbeert goed e-mailbeheersysteem

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    ‘Overheid moet lek in databank melden’

    Eén reactie op “Ook privacy is belangrijk bij e-mailbeheer”

    1. Henny Jore schreef:
      17 november 2008 om 14:04

      Twee opmerkingen. Veel minder, of helemaal niet, ben ik ervan overtuigd dat het hebben van prive e-mail in de mailbox op het werk leidt tot problemen in de zin van beheer. Of wel dat het iets is waar je, als IT manager, druk over moet maken. Ik heb het sec over vermeende prive e-mail (want eigenlijk weet je dat niet, tenzij je stiekem hebt gekeken wat dus niet mag); prive e-mail welke de mailserver doet vollopen, de backup/restore in problemen brengt of congestie in het netwerk veroorzaakt.

      Dat er uitdagingen zijn bij e-mail management en archiveren onderschrijf ik, maar hierbij de nadruk leggen op bezwaren van prive e-mail, dat gaat mij toch echt te ver. Of zit ik nu teveel naar mijn eigen navel te staren?

      Daarom vind ik het raar dat wanneer een IT afdeling bij het willen oplossen (lees het uitbannen) van vermeende prive e-mail in de mailbox op het werk, alternatieven gaat aanbieden die het bij archivering nodig maakt dat je in de e-mail moet kijken van de medewerkers. Dit moet je niet (als het management dit een goed idee vindt en de ondernemingsraad ermee instemt) ter beoordeling bij de IT afdeling beleggen. Dat geeft IT en de IT’er een verkeerde rol.

      Een andere opmerking betreft de uitspraak: “E-mail is een middel. De informatie die er in staat is belangrijk”. Het is wat mij betreft zowel de inhoud als het e-mail bericht (de verpakking). Aan beheerders hoef ik dit niet uit te leggen; maar kijk eens scherper naar de eigenschappen van een e-mail bericht.

      Ook ik heb binnen mijn organisatie te maken met de wens tot archiveren van (relevante) e-mail; waarbij e-mail uiteraard een onderdeel is van de totale behoefte om digitaal geproduceerde documenten te archiveren.

      Een doel (want er zijn er zoveel) van archiveren is dat je er later, just incase, wat aan hebt om bijvoorbeeld in bewijsvoering sterk te staan. Die meta data van een e-mail bericht kan in bepaalde situaties zeer belangrijk zijn; dus archiveren.

      Archiveren is een vak en verantwoording apart. IT’ers kunnen daar met techniek bij helpen. Zo wil ik het bij mij in de organisatie neer zetten.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs