Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

McAfee: Microsoft kan security niet verkopen

19 november 2008 - 14:483 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieMcAfeeMicrosoft
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Security-leverancier McAfee ziet Microsofts plan voor gratis antivirus als een mislukking van diens verkoopmodel voor security. “Gebruikers hebben hun stem uitgebracht; Microsoft OneCare heeft na twee jaar op de markt minder dan twee procent marktaandeel”, aldus pr-directeur Joris Evers van McAfee.

"Wij respecteren Microsofts besluit om uit de security-markt te stappen", reageert McAfee op Microsofts aankondiging van gratis antivirus voor consumenten. De security-leverancier interpreteert het stopzetten van Microsofts betaalde beveiligingspakket OneCare dus als een mislukking van diens verkoopmodel voor security.

"Consumenten hebben hun stem uitgebracht; OneCare heeft minder dan twee procent aandeel in de twee jaar dat het nu op de markt is", zegt wereldwijd pr-directeur Joris Evers van McAfee. "We begrijpen daarom dat Microsoft teruggaat naar haar core business en de beveiligingstaak overlaat aan de experts."

De security-leverancier verklaart in de officiële reactie: "Microsoft geeft het nu op en valt terug op een uitgekleed freeware-product. Dat komt niet tegemoet aan de security-behoeften van klanten. Dit is goed nieuws voor ons."

Andere aanpak

Microsoft spreekt dit tegen. Productmanager Amy Barzdukas ontkent dat dit een terugtreden uit de security-markt is. Noch het marktaandeel noch de concurrentie heeft Microsoft tot dit besluit gebracht. De softwareproducent wil juist meer pc's en eindgebruikers beschermen en legt daarom de financiële lat lager voor malwarebescherming, verklaart de Microsoft-manager. "Als de huidige aanpak niet werkt om consumenten zo breed mogelijk te beschermen, dan moeten we een nieuwe aanpak kiezen."

Slapeloze nachten

McAfee zegt dat zijn eigen positie niet wordt bedreigd. De security-leverancier wijst op de forse toename in de hoeveelheid malware die wereldwijd rondwaart. "Consumenten hebben een betrouwbare adviseur en security-expert nodig, zoals McAfee."

Concurrent Sophos ziet ook geen gevaar voor zichzelf, maar zegt dat te danken aan de focus op de zakelijke markt. Security-leverancier Kaspersky zoekt groei ook al in de bedrijfsmarkt. "Ik denk wel dat de bazen bij McAfee en Symantec hier slapeloze nachten over hebben", zegt technologie-consultant Graham Cluley van Sophos. "Zij hebben altijd goed geboerd op de consumentenmarkt voor antivirusproducten. De moeilijke financiële tijden die er nu aankomen zijn al zwaar, maar deze aankondiging van Microsoft laat meer omzet verdampen."

Impact

Toch zal Microsofts nieuwe zakelijke model voor antimalware, namelijk gratis weggeven, een impact hebben op de security-industrie. Dat is ook al gebeurd bij de lancering van Windows Live OneCare in mei 2006. Die beveiligingssoftware, verkrijgbaar via een abonnementsconstructie, kreeg toen gemengde beoordelingen in recensies, maar zorgde wel voor opschudding in de security-markt. Volgens sommige analisten heeft het ook gezorgd voor prijsdalingen.

Meer over

Malware

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe CEO Symantec gaat bezuinigen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Microsoft biedt gratis antivirus

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kaspersky wil groeien in zakelijke markt

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Microsoft combineert antivirus en antispyware

    Computable.nl
    ActueelSecurity & Awareness

    Microsoft schrapt antivirus Linux/Unix

    Computable.nl
    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Microsoft schudt antivirus-markt op

    4 reacties op “McAfee: Microsoft kan security niet verkopen”

    1. Ronald Vermeij schreef:
      24 november 2008 om 10:20

      “Microsoft Anti-malware”
      Is dat niet gewoon een andere (sales) manier op de huidige security gaten in windows te patchen?

      Ze kunnen hun inspanning beter steken in het opnieuw ontwerpen van het windows operating system fundament.. Waarom dweilen blijven verkopen als je de kraan ook dicht kunt draaien?

      Op de korte termijn kun je er lekker aan verdienen.
      Op de langer termijn stappen je klanten over naar een ander computing platform

      Login om te reageren
    2. Nick schreef:
      24 november 2008 om 13:13

      “Is dat niet gewoon een andere (sales) manier op de huidige security gaten in windows te patchen?”
      Nee, dat heeft Windows-“patches”.

      Anti-malware is een middel om consumenten tegen zichzelf te beschermen. Het automatische klikgedrag en “alles maar installeren als ik maar een leuk filmpje kan zien”-gedrag is iets waar geen OS bescherming tegen kan bieden.

      Dat hier misbruik van gemaakt wordt is een marktaandeel kwestie en heeft nauwelijks was met de beveiliging van OS-en te maken. Waarom malware schrijven waarmee je bijna niemand bereikt?

      Ja, dichtspijkeren werkt natuurlijk wel, maar de consument wil controle over zijn PC hebben, dus zal dat nooit accepteren. Als de gebruiker krijgt te horen van zijn PC dat ie ‘Videoplayer.exe’ niet mag installeren voor het bekijken van een filmpje wordt ie kwaad, het is toch zijn PC of niet dan!?!?

      De security-gaten zitten niet in Windows zelf, maar in de consumenten. Knappe actie als je kunt inbreken op een fatsoenlijk beheerde Vista PC.

      Login om te reageren
    3. Anoniem schreef:
      24 november 2008 om 17:31

      @Ronald Vermeij:
      “Op de langer termijn stappen je klanten over naar een ander computing platform”

      Laat mij raden: jij hebt vandaag Ubuntu aan de praat gekregen op je oude Pentium-3, en dat wordt nu jou volgende stap als ‘nieuw platform’…

      Ik bedoel wat heb je: Unix, Linux Windows, Apple.
      Unix kan jij niet, want dat is ver weg te moeilijk voor jou, dus wordt het Apple of Linux, aangezien Apple te duur is vuer de Boertiens uut Gr?ningen, wordt het Linux (want dat is gratis), en Ubuntu daarvan is het instap-model, dus 1+1=2.

      Login om te reageren
    4. Ronald Vermeij schreef:
      25 november 2008 om 18:05

      @Anoniem – waarom heb je “schuilnaampje” nog nodig hier
      – Ben je niet mans?/vrouws? genoeg om onder je echte naam te posten?
      – of heb je inhoudelijk geen kennis over dit onderwerp?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs