Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

E-mailloze vrijdag moet werkroutine doorbreken

21 november 2008 - 11:08ActueelCarrièreDeloitteIntel
Heleen van Roon
Heleen van Roon

Werknemers zouden hun dag te veel laten beheersen door inkomende e-mails. Dat is niet goed, vindt communicatieconsultant Gunnar Michielssen. Hij wil daarom een e-mailloze vrijdag introduceren.

De rest van het jaar mag het, maar vrijdag 28 november is het verboden: e-mailen. Als het aan de bedenker van de e-mailloze vrijdag ligt, tenminste. Het initiatief moet de vicieuze cirkel van het versturen van e-mails doorbreken.

De e-mailloze vrijdag is overgewaaid uit de Verenigde Staten, waar werkgevers geregeld dagen inlassen waarop elektronische post taboe is. Twee jaar geleden verbood telecombedrijf U.S. Cellular werknemers van het bedrijf op vrijdag interne mail te versturen. Intel en Deloitte volgden dat voorbeeld.

Communicatieconsultant Gunnar Michielssen bedacht de Nederlandse e-mailloze vrijdag. "Een gezonde e-mailcultuur is noodzakelijk, want inefficiënt e-mailgebruik kost de Nederlandse en Belgische economie jaarlijks vele miljarden euro's", zegt de initiatiefnemer, die vindt dat belangrijke zaken telefonisch of via een ‘gewoon' gesprek moeten worden overgebracht. "Collega's die elkaar nog nooit gesproken hebben, worden verplicht kennis te maken. Een dag zonder e-mail breekt de werkroutine en maakt medewerkers bewust van hun eigen gedrag."

Gedrag

Nu zouden werknemers hun gedrag te vaak laten leiden door berichten die in de mailbox binnenkomen. Daarmee beslissen zij niet langer zelf hoe zij hun taken uitvoeren, maar geven ze de controle over hun werkdag helemaal uit handen. Bij bezitters van een iPhone of Blackberry is dit probleem nog groter, aldus Michielssen. "Zij worden ook 's avonds, in het weekend of tijdens vakanties met nieuwe berichten geconfronteerd."

Uit onderzoek van MarketCap en Computable onder ruim duizend ict'ers bleek onlangs dat bijna vijftig procent van de automatiseerders zich ergert aan collega's die te veel gebruikmaken van de cc-functie in e-mails. Zeventien procent van hen is het volledig eens met de stelling dat ‘cc te veel wordt gebruikt'. Tweeëntwintig procent is het daar deels mee eens.

Elektronische post

  • Werknemers besteden ongeveer eenderde van hun tijd aan e-mailen.
  • De laatste vijf jaar verdubbelde het aantal e-mails wereldwijd tot 40 miljard per dag.
  • Werknemers die te veel tijd besteden aan hun e-mail, hebben minder tijd voor bedrijfskritische taken. Dat zou jaarlijks drieduizend euro per werknemer kosten.
  • Meer over

    iPhone

    Deel

      Inschrijven nieuwsbrief Computable

      Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
      Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

      Meer lezen

      Computable.nl
      ActueelCloud & Infrastructuur

      ICT’er ergert zich aan CC’en

      Computable.nl
      ActueelCloud & Infrastructuur

      Vijf tips voor e-mailmanagement

      ActueelCarrière

      ‘E-mail gaat ten onder aan eigen succes’

      ActueelCarrière

      Tien geboden voor de e-mailloze vrijdag

      4 reacties op “E-mailloze vrijdag moet werkroutine doorbreken”

      1. Zowiezo schreef:
        21 november 2008 om 15:51

        Gaarne elke Vrijdag a.u.b., a.s.a.p. hiermee beginnen!
        Het verhaal hierboven spreekt waarheid en boekdelen, ik kan niet wachten….

        Login om te reageren
      2. Ronald Vermeij schreef:
        23 november 2008 om 09:57

        Wat heeft het voor nut om 1 dag niet emailen??
        Dan kun je de overblijvende dagen harder aan de slag om dezelfde info aan de slag 🙂

        Zou het niet beter zijn om te gaan kijken naar de oorzaak van deze communicatie-vervreemding:
        1 – Waarom kiezen steeds meer mensen email als vervaning voor gewone menselijke communicatie, contact?
        2 – Wat is er mis met een face-to-face ontmoeting?
        3 – Waarom ga je emailen i.p.v. bellen?

        Het menselijk lichaam heeft toch ogen, oren, neus en mond gekregen als communicatie gereedschap bij de geboorte? Ze zijn toch nog niet ge-evolueerd tot ditigale wezens die allen nog maar via “de Inbox” in ons brein kunnen communiceren of via SMS-tkstn-queue?

        Andere mogelijkheid is dat email ook wel gebruikt om:
        – fire-and-forget scenario (ik heb je toch gemaild?)
        – niet met gevoel van de ander rekening te houden
        – te kunnen werken met inboxen en resultaten i.p.v. met mensen van vlees en bloed?
        – Verantwoordelijkheid van je af te schuiven.

        Gek he? dat de ict steeds meer on-menselijker, koud, hard en gevoelloos aan gaat voelen als werkomgeving.
        Als de basis van gewone, normale inter-menselijke communicatie steeds meer en structureel verwaardeloosd word.

        Er is nog een hoop werk weggelegd voor Communicatieconsultant Gunnar Michielssen 🙂 Succes !

        Login om te reageren
      3. Zowiezo schreef:
        24 november 2008 om 14:41

        @Ronald Vermeij:
        Heb jij niets te doen ofzo? Waarom zijn jouw verhalen altijd zo lang?
        Waarom heb jij op Computable altijd eigenlijk kritiek op iedereen?
        Kun je niet beter ‘redactisch criticus’ worden hier bij Computable?
        Of kun je niet beter eerst zorgen dat jouw eigen website er een beetje ‘profi’ uit ziet, je lijkt wel een “zelfstandige werkeloze amateur uit het hoge noorden”.

        Login om te reageren
      4. Ronald Vermeij schreef:
        25 november 2008 om 18:37

        @”Zowiezo” of “Anomien” (of achter welke inter_alias je je ook schuil wilt houden)

        Hier heb je de antwoorden op je vragen:
        – Ik heb genoeg te doen voor mezelf en mijn eigen bedrijf. Daarnaast vind ik het ook leuk om voor, tussen, na mijn eigen werkzaamheden – tijd vrij te maken – om inhoudelijk te reageren op deze artikelen op Computable. Dat jij je stoort aan de lengte van mijn reacties, dat zegt meer iets over jezelf.

        – Kritiek zo noemt de ene het, feedback of een mening geven zo noemt de ander het.. Het is maar net welke [sticker] jouw ego erop wil plakken en wat je ermee wilt doen. En ..voor zover je waarnemings vermogen je niet in de steek laat, zie je dat ik ook (in jouw ogen hopelijk??) positieve reacties plaats hier 😉

        – Kritisch:
        Ik zit zelf al ruim 28 jaar achter een keyboard (ti99/4a was mijn eerste), heb vele ict functies uitgevoerd binnen het bedrijfsleven en kijk dus heel gemakkelijk dwars door vele verkoop, hardware, software, security en andere ict_hypes heen. Vandaar dat ik – inhoudelijk – op vele onderwerpen kan reageren hier.

        – “Redactioneel Criticus” bij Computable.
        mmmm leuk idee, Nee ik ben hiervoor nog niet gevraagd.

        Login om te reageren

      Geef een reactie Reactie annuleren

      Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

      Populaire berichten

      Meer artikelen

      Uitgelicht

      Partnerartikel
      AdvertorialInnovatie & Transformatie

      Computable Insights

      Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

      Meer persberichten

      Footer

      Direct naar

      • Carrièretests
      • Kennisbank
      • Planning
      • Computable Awards
      • Magazine
      • Abonneren Magazine
      • Cybersec e-Magazine

      Producten

      • Adverteren en meer…
      • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
      • Whitepapers & Leads
      • Vacatures & Employer Branding
      • Persberichten

      Contact

      • Colofon
      • Computable en de AVG
      • Service & contact
      • Inschrijven nieuwsbrief
      • Inlog

      Social

      • Facebook
      • X
      • LinkedIn
      • YouTube
      • Instagram
      © 2025 Jaarbeurs
      • Disclaimer
      • Gebruikersvoorwaarden
      • Privacy statement
      Computable.nl is een product van Jaarbeurs