Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Overwerken moet vrijwillig gebeuren’

24 november 2008 - 09:29ActueelCarrièreRadboud Universiteit
Heleen van Roon
Heleen van Roon

Werknemers die overwerken, moeten ervoor zorgen dat ze genoeg afwisseling in hun werk hebben. Dat zegt arbeidspsychologe Debby Beckers die volgende maand promoveert aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Hoewel werknemers over het algemeen liever op tijd naar huis gaan, lijkt zo nu en dan eens overwerken geen kwaad te kunnen. Dat wil zeggen, als het vrijwillig gebeurt.

Dat stelt arbeidspsychologe Debby Beckers, die gevolgen van overwerk onderzocht en maandag 8 december promoveert aan de Nijmeegse Radboud Universiteit. Volgens Beckers blijkt dat eenderde van de werknemers wel eens overwerkt zonder daar ontevreden of moe van te worden. "De overwerkgroep in ons onderzoek rapporteerde aanzienlijk hogere taakvariatie en controle-mogelijkheden. Dat zou kunnen beschermen tegen vermoeidheid", aldus de onderzoekster in een gesprek met vakblad Management Team.

Ontevreden

Personeel dat gedwongen overwerkt, zouden wél kans maken op vermoeidheid. In vijftien procent van de overwerksituaties is dat het geval. Het gaat in Beckers' onderzoek om matig overwerk: gemiddeld drie tot vier uur per week. Ruim 1800 Nederlandse werknemers deden mee aan het onderzoek.

Uit reacties op Computables berichtgeving blijkt dat veel ict'ers ontevreden zijn over de manier waarop hun werkgever omgaat met overwerk. Lezers laten weten dat zij het niet normaal vinden wanneer ze moeten overwerken. Vooral het feit dat werkgevers het overwerk vanzelfsprekend zouden vinden, is veel ict'ers een doorn in het oog.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    ICT’er vindt werkdruk te hoog

    ActueelCarrière

    ICT’er werkt over, maar is verontwaardigd

    ActueelCarrière

    ICT’er moet steeds vaker overwerken

    ActueelCarrière

    Werknemer MKB heeft vaak geen ICT-collega

    8 reacties op “‘Overwerken moet vrijwillig gebeuren’”

    1. Ronald Vermeij schreef:
      24 november 2008 om 10:31

      “De overwerkgroep in ons onderzoek rapporteerde aanzienlijk hogere taakvariatie en controle-mogelijkheden. Dat zou kunnen beschermen tegen vermoeidheid”
      B**S****.. Een mens is geen wekker die je maar op kunt blijven winden. Eens breekt de veer onder de spanning en wie zit er dan met de brokken… juist de werk-nemer!

      “Personeel dat gedwongen overwerkt, zouden w?l kans maken op vermoeidheid.”
      Tuurlijk alles wat tegen de ware menselijke natuur in gaat, wreekt zich vroeg of laat op je gezondheid 😉 Alleen zolang je blijft geloven in de illusie “dat dit niet het geval is” heb je gelijk. Totdat je huisarts aangeeft dat je een burnout hebt, of je zelf instort onder de werkdruk op je werkplek 😉

      Een betere balans tussen geestelijke en lichamelijk arbeid is de enigste garantie tegen vermoeidheid..
      Na ( iedere vorm van geestelijke of lichamelijke) inspanning hoort ontspanning… VOEL maar aan eens je eigen lichaam, na een dag werken.

      Wees zuinig op jezelf.. je bent het waard!

      Login om te reageren
    2. Robert Jan ten Hoek schreef:
      24 november 2008 om 10:50

      Het is allemaal zo dubbel, aan de ene kant heb je fijne collega’s, een pittig project dat veel (over)uren vergt. Dat is op zich geen probleem. Het wordt pas een issue als dit de normaalste zaak van de wereld wordt, (lees 9 van 10 bedrijven). En werkgevers deze onbetaalde werktijd gebruiken als slimme manier om kosten te drukken onder het mom van een strakke deadline. (dat gebeurt overigens overal, niet alleen in de IT). Hoezo vrijwillig overwerk, het is vrijwillig zolang je het zelf doet. Zodra je mindert, wordt je vaak onder druk gezet om het alsnog te doen. Overwerk blijft overwerk….

      Login om te reageren
    3. Anoniem schreef:
      24 november 2008 om 13:07

      “En werkgevers deze onbetaalde werktijd gebruiken als slimme manier om kosten te drukken onder het mom van een strakke deadline”

      +1

      Ronduit smerig zijn sommige bazen. Eerst duwen en trekken over een tijdsplan. Je zegt nee dat duurt twee weken. Ja maar de klant vindt dat te duur. We zijn al duur voor de klant. En waarom dan. Dan heeft meneer het baasje een strakkere planning. Dat lukt niet, zei ik eerst al, en dan zegt ie, ja je had het toch zelf gezegd dat dit goed was, ga nu maar gratis overwerken, want het is al afgesproken met de klant. En als je niet wilt, heb je geen hart voor de zaak. En na afloop allemaal naar een verplichte flut borrel om te vieren dat het af is, terwijl je thuis genoeg te doen hebt, en al de hele tijd laat thuis bent geweest. Je zou ze kunnen …… die duw en trek mannetjes, af en toe.

      Login om te reageren
    4. Ronald Vermeij schreef:
      24 november 2008 om 13:17

      “Het is allemaal zo dubbel, aan de ene kant heb je fijne collega’s, een pittig project dat veel (over)uren vergt.
      “Dubbel” is het als je het steeds van 2 kanten bekijkt. Als ik vanuit jouw eigen oogpunt kijkt zie je:
      – fijne collega;s
      – een leuk project

      Aan je baas zijn kant zie ik:
      – te weinig budget (niet jouw veranwoordelijkheid)
      – te weinig capaciteit ingeplanned (niet jouw veranwoordelijkheid)
      – te weinig resources aan project toegekend (niet jouw veranwoordelijkheid)

      Vervolgens word het personeel (jij dus) als elastiek gebruikt om de eindjes aan elkaar te (blijven) knopen, die eigenlijk niet bij elkaar in de buurt komen.

      Even in andere bedrijftak, scenario:
      – Bij de slager op de hoek krijg je toch ook geen extra slavink omdat je er zo leuk uit ziet
      – Bij de garagehouder krijg je auto toch ook geen gratis setje banden omdat je zo leuke vent bent
      – Bij de supermarkt krijg je toch ook geen korting omdat je er zo vaak shopt?

      Waarom dan wel meer uren en arbeid geven waar JIJ niet voor betaald krijgt?? (en je baas waarschijnlijk wel)

      Login om te reageren
    5. Anoniem schreef:
      24 november 2008 om 16:17

      @Zowiezo. Haha. Ben jij nu mijn baas die boos is dat we dingen opschrijven waardoor we niet meer in die ‘we gaan er toch samen voor’ propaganda vallen?

      Login om te reageren
    6. Michael schreef:
      24 november 2008 om 16:40

      Sommige managers mogen wel iets aan hun sociale vaardigheden doen. Het begint bij fatsoenlijk en beleefd vragen om extra inzet ipv dwingend of dreigend bevelen, en dan met mensen bedanken voor hun extra inzet ipv ervan uitgaan dat mensen niets te doen hebben thuis. Ook mogen sommige baasjes accepteren dat anderen niet leven om te werken, maar werken om te leven, en niet per se de ambitie hebben ‘hogerop’ te klimmen.

      Login om te reageren
    7. Anoniem schreef:
      24 november 2008 om 16:51

      “ervan uitgaan dat mensen niets te doen hebben thuis”
      @Michael. Helemaal Exact!! Mijn vorige baas ging er vanuit dat we niets anders aan ons hoofd hadden dan het groter maken van zijn bedrijfje, zijn ‘eigen kindje’ wat ie wel heel erg mooi vond. Als ik die man ooit nog zie, doe ik hem wat aan. En ja daar ben ik nog steeds gefrustreerd over. Eerlijk, ik haat die vent. Goed, gezegd is gezegd dan, en nu maar eens aan het werk….

      Login om te reageren
    8. En nog zo'n Anoniem schreef:
      24 november 2008 om 17:21

      “Overwerken moet vrijwillig gebeuren”
      Dat doe ik al stom rund!
      En ook veel te vaak en veel te lang!
      Ik werk vrijwillig en gratis over,
      heb je daar nou een studie voor nodig?
      –
      “arbeidspsychologe Debby Beckers die volgende maand promoveert” – Ik heb daadwerkelijk in 45 jaar tijd nog nooit zo’n onzinnig en onnuttig onderzoek kunnen aanschouwen, echt ongelooflijk dit!

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs