Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘iPhone kost operators meer dan hij oplevert’

09 december 2008 - 13:59ActueelCloud & InfrastructuurApple
Redactie Computable/Emerce
Redactie Computable/Emerce

De iPhone kost telecomoperators meer dan dat het oplevert. Dat zegt telecomanalist John Strand. Operators, die de iPhone leveren, moeten hoge marketing- en distributiekosten betalen, terwijl dit niet tot hogere omzet leidt, zegt de analist.

De iPhone kost telecomoperators als T-Mobile en AT&T meer dan het in financieel opzicht oplevert. Mobiele operators laten zich door Apple duur gebruiken als marketingmiddel, meent telecomanalist John Strand. Hij komt met zijn kritiek aan mobiele operators na tientallen gesprekken met leidinggevenden van telecombedrijven in verscheidene landen.

"Het is beter voor de handel als je geen Apple- of iPhone-partner bent. Operators die geen iPhone in hun assortiment hebben dienen de belangen van hun aandeelhouders beter. Zij hoeven geen marketing- en distributiekosten te maken om een product dat zo mooi is als Paris Hilton op de markt te brengen en, daarmee, hun productiekosten te verhogen terwijl dat niet per se tot hogere omzet leidt", stelt hij in een analyse.

Meer kosten dan opbrengsten

De telecomanalist predikt deels voor eigen parochie, omdat hij als adviseur veel vragen krijgt van klanten (telecomaanbieders) die zich afvragen welke impact de introductie van de iPhone op hun handel heeft. "Meer kosten dan opbrengsten en verminderde aandacht voor het grootste deel van het klantenbestand", luidt zijn antwoord kort samengevat.

Volgens Strand heeft een aantal mobiele aanbieders winstwaarschuwingen uitgegeven rondom hun iPhone-activiteiten. "Uit eigen onderzoek blijkt dat er geen telecompartij is die meer omzet en winst is gaan maken via de iPhone. Bovendien vraagt Apple niet alleen een deel van de extra omzet van die operators, maar het vangt ook alle omzet uit de verkoop van software  en muziek".

Omzetverhoging van spraak

Strand gaat verder: "Het klinkt goed als iPhone-klanten grote volumes dataverkeer genereren, maar als die data via flat fee-abonnementen worden verkocht dan brengt grote dataconsumptie meer kosten met zich mee zonder extra inkomsten. Misschien moeten mobiele aanbieders zich meer richten op omzetverhoging bij spraakklanten dan meer dataconsumptie."

De Deense marktkenner bekijkt de iPhone overigens louter vanuit de optiek van het toestel. In zijn kritieken gaat hij niet in op het mobiele softwareplatform dat Apple in betrekkelijk korte tijd heeft opgetuigd.

Uit onderzoek van marktonderzoeker Canalys blijkt dat het marktaandeel Apples iPhone steeg naar 17 procent. Daarmee verwierf het zich tevens een vaste positie tussen de grote mobiele softwareplatformen als RIM, Symbian en Windows Mobile.

Meer over

iPhoneTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    HEBBEN: Weer een nieuwe iPhone-kloon

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    iPhone verkoopt beter dan BlackBerry

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Zakelijke bellers meest tevreden met iPhone

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Apple iPhone verbinding met Xerox software

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Silverlight komt niet op iPhone, wel op Android

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Uitstel BlackBerry moet 3G-probleem iPhone vermijden

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs