Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

2009: meer innovatie in BI en datawarehousing?

31 december 2008 - 12:10OpinieData & AI

De afgelopen drie jaar zijn er heel wat experts en guru's geweest die hebben gewezen op de tekortkomingen van de huidige bi- en datawarehousing-constructies. Agile ontwikkelen, business rules architectuur, datavisualisatie met behulp van 64-bit architectuur, datawarehouse appliances, model driven development… Er zijn genoeg alternatieven voor handen. Toch gebeurt er nog weinig.

De meeste organisaties beschikken over een bi/datawarehousing-opstelling zoals zo'n twintig jaar geleden bedacht door Bill Inmon. Datasources naar datawarehouse (eventueel nog met een operational data store ertussen) door naar datamarts en kubussen en uiteindelijk rapportage- en analysetools ervoor. Tot zo'n vijf tot tien jaar geleden wellicht nog een passende oplossing (je kan immers ook nog wel in een Ford model T rijden), maar dat dit model op zijn laatste wielen rijdt is duidelijk: door de vele componenten waaruit het model bestaat kan niet snel genoeg worden geleverd. Dat is de doodsteek voor het datawarehouse, want juist het adequaat ondersteunen van de business is de bestaansreden voor het datawarehouse. Dat de bijbehorende kosten vele malen hoger zijn dan noodzakelijk is dan zelfs minder belangrijk…

Hopelijk leidt de economische situatie ertoe dat organisaties in 2009 naar andere, slimmere en goedkopere manieren zoeken om bi en datawarehousing mee in te vullen. Die zijn er zoals gezegd in overvloed. Wordt 2009 misschien nog wel het jaar van echte innovatie in bi en datawarehousing…

Meer over

AgileBusiness IntelligenceDatawarehouse

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    ICT-branche groeit bij krimpende economie

    6 reacties op “2009: meer innovatie in BI en datawarehousing?”

    1. Sjoerd Hobo schreef:
      2 januari 2009 om 10:14

      Nou, of het jaar 2009 het jaar van innoveren wordt in BI land, wens ik te betwijfelen. R&D, innovatie doe je toch vooral als er voldoende budget is!?

      Ik zie organisaties volgend jaar niet aan DWH appliances etc. beginnen. Jammer, jazeker, want het kan inderdaad in sommige gevallen slimmer zoals gesteld. Wordt het er ook goedkoper van? Op de lange termijn zeker, maar vaak krijg je op de korte termijn een boost aan kosten. Gaan de BICC-managers daar de ruimte voor krijgen in 2009? Ik denk van niet.

      2009 zal in het teken staan van nog sneller management informatie beschikbaar te krijgen. Het zal er ook toe leiden dat er e.e.a. wordt opgeruimd. Waarom 2, 3 of 4 BI-softwarepaketten in huis hebben, als het met 1 kan?

      Login om te reageren
    2. J.W. Slagt schreef:
      5 januari 2009 om 11:46

      Om in 2009 te innoveren moet je al veel eerder begonnen zijn. (toen er nog budget in overvloed was) Daarnaast is een tekort aan budget juist een stimulans tot innovatie. Beperkingen stimuleren de creativiteit!

      Wij leveren onze BI-software helemaal gratis en voor niets. Geen licenties, geen gedoe, maar ook geen open-source. Gewoon goede projecten tegen een eerlijke betaalde implementatie en betrouwbare ondersteuning.

      Alle technische innovaties zijn prachtig, maar dienen deze het uiteidelijke doel nog wel; betrouwbaarheid, tijdigheid en snelheid? De grote BI tools blinken uit in ‘nice features’ en snelle afko’s, maar ik moet de eerste business owner nog tegenkomen die alle bedrijfprocessen bestuurt vanaf zijn iPhone, wat een onzin…

      Ik los liever zijn business-probleem op, want dat heeft wel toegevoegde waarde en daar is altijd budget voor!

      Login om te reageren
    3. Oscar Zonneveld schreef:
      7 januari 2009 om 20:41

      Ik vraag me af of de innovatie daadwerkelijk in 2009 gaat komen. Ik verwacht dat 2009 het jaar van consolideren wordt.

      Daarnaast verwacht ik dat 2009 gezien de financiele situaties juist mogelijkheden geeft om de daadwerkelijke kracht van BI oplossingen te laten zien, namelijk (zoals ook aangegeven in de reactie van de heer Slagt) het oplossen van een business probleem. Vele organisaties zijn al geholpen met het hebben van “juist” informatie wanneer men het nodg heeft.

      Login om te reageren
    4. Wietse Bakker schreef:
      20 januari 2009 om 11:24

      Dit artikel raakt mijns inziens de kern van de traditionele BI problematiek. Data Warehousing wordt maar al te vaak als doel gesteld, terwijl het slechts een onderdeel is van de traditionele BI architectuur. Wanneer architectuur bonzen hun zin krijgen, zie je dat het Data Warehouse een Enterprise Data Warehouse moet worden, een nog groter, risico vol project. Deze geldverslindende projecten zullen het in deze tijd moeilijk krijgen.
      Waarom gebruikt een organisatie BI? Bijvoorbeeld om bedrijfsprocessen beter te kunnen aansturen, om te streven naar Operational Excellence. Dit zijn argumenten vanuit de Business; de Business heeft de pijn en wil een oplossing. De Business zal ook leading moeten zijn in het in gang zetten van projecten, waarbij je niet afhankelijk wil zijn van IT die voor jouw process eerst een Data Warehouse achtige oplossing moet bouwen…
      Met andere woorden, in deze tijd zal de business zich gaan focussen op de business processen om zodoende een soort van ‘Business Process Intelligence’ te kunnen invoeren. In de markt is hier inmiddels ook tooling voor beschikbaar, zoals bijvoorbeeld die van Altosoft.

      Login om te reageren
    5. Jasper de Vries schreef:
      4 februari 2009 om 19:56

      Toch grappig dat Wietse Bakker in zijn reactie uiteindelijk teruggrijpt op weer een nieuwe tool. Volgens mij moet 2009 juist het jaar van het oogsten worden: optimaliseer het gebruik van de bestaande BI-tools binnen een organisatie zodat kennis beschikbaar komt om processen te analyseren. Daar zijn geen nieuwe tools voor nodig, maar vaak alleen common sense.

      Login om te reageren
    6. Wietse Bakker schreef:
      20 februari 2009 om 10:54

      Kennelijk heb ik mij niet duidelijk genoeg uitgedrukt, getuige de reactie van Jasper de Vries. Mijn reactie is een korte samenvatting die gebaseerd op een uitgebreid onderzoek naar gerelateerde publicaties, plus daarbij observaties en feedback vanuit de locale markt. Ik zou willen suggereren om eens te kijken naar de blogs van Pieter Nierop (zoek eens op BI 2.0). Of kijk eens naar het TDWI artikel van Wayne Eckerson, Best Practices in Operational BI – Converging Analytical and Operational Processes (zie http://www.tdwi.org/research/display.aspx?ID=8621). Dan hoop ik dat je inziet dat het hier om heel andere tools gaat. Als ik ‘Business Process Intelligence’ noem, heb ik het niet over wat proces informatie in een rapport presenteren. Het gaat hier over een Event-driven analytic platform die je in staat stelt je Business Processen intelligent (effici?nt, effectief) aan te sturen. Hier noemt TDWI ook een aantal tools, waaronder binnen de BI geori?nteerde tak tools als Celequest (nu Cognos Now), SeeWhy en Syndera. Altosoft is een nieuwe veelbelovende speler op dat gebied; vanuit de andere drie partijen is het vrij stil.
      Ik ben zelf als consultant betrokken geweest bij de implementatie van Altosoft bij een grote speler in de uitzendbranche, en gezien hoe snel (in een week) dit soort innovatieve tooling in staat is om een business proces te monitoren en te analyseren, plus doormiddel van ?process-flow alerts? afwijkingen van het proces verloop te detecteren en te escaleren. En dat allemaal real-time. Dat bevestigt voor mij het punt van Wayne Eckerson: “Operational business intelligence (BI) represents a turning point in the evolution of BI.” In een traditionele DWH + BI architectuur had dit minstens een half jaar geduurd, deze architectuur is gewoonweg niet ontwikkeld voor dit soort Operational BI. Niet dat traditionele DWH + BI slecht is, helemaal niet, ik heb er jaren mee gewerkt en je kan daar ook hele mooie en nuttige dingen mee doen.

      En ja, mee eens, uiteraard is Common Sense belangrijk. En dat betekent niet dat je struisvogel politiek moet bedrijven en nieuwe innovatieve ontwikkelingen moet ontwijken. Dat was de vraag van Paul van der Linden, dit is mijn visie. Snelheid, agility, innovatie zijn een aantal keywords die in deze tijd cruciaal zijn. Enterprise Data Warehousing en Enterprise Business Intelligence, hoe goed ook van architectuur oogpunt, zijn groot en inflexibel, risico vol, duur. Kijk vanuit de business processen wat je proces gerelateerde informatie behoefte is, implementeer dit met een Business Process Intelligence of Operational BI tool, en stuur zo naar Operational Excellence is mijn devies.

      Wellicht goed om de discussie direct te voeren; ik nodig je uit om contact op te nemen (bijvoorbeeld via LinkedIn of via wbakker [at] bi-vision.nl).

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs