Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Supply chain vraagt om flexibiliteit en efficiëntie in 2009

12 januari 2009 - 13:173 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieManhattan Associates

De aandacht richten op het vrijmaken van kapitaal, het bevorderen van efficiency en het verhogen van klanttevredenheid, zijn de belangrijkste focuspunten voor dit jaar. Dit geldt ook voor de supply chain-markt, zegt Manhattan Assocates. Flexibiliteit is daarbij een cruciale succesfactor. Alleen op die manier kunnen bedrijven de negatieve impact van de kredietcrisis overleven.

Manhattan Associates, marktleider op het gebied van supply chain-oplossingen, geeft supply chain-beheerders vijf tips om met de benodigde informatie en processen vooruitgang te boeken in een uitdagend 2009:

1) Beperk de impact van investeringsuitstel – Omdat de bouw van nieuwe distributiecentra (DC’s) en magazijnuitbreidingen waarschijnlijk veelal worden uitgesteld, wordt het belangrijker om meer efficiency uit de bestaande DC-operaties te halen met bescheiden investeringen. Oplossingen als Slotting Optimisation, Labour Management en Operational Performance Review vergelijken productiviteit met capaciteit en kunnen juist nu waardevolle inzichten bieden in mogelijkheden tot prestatieverbetering.
2) Werk samen om te concurreren – Vorig jaar hebben supply chain-beheerders de eerste stappen richting een ‘ecosysteembrede’ supply chain-samenwerking gezet. Deze trend zet zich voort in 2009, nu bedrijven in iedere sector de meerwaarde zien van een holistische benadering van supply chain-beheer en -optimalisatie.
3) Verwacht onverwachte veranderingen – In periodes van economische tegenslag moeten supply chain-beheerders flexibel om kunnen gaan met fluctuaties in vraag, allocatie van inventaris en de toename in verkoopkanalen. Het sleutelwoord voor 2009 en daarna is ‘beweeglijkheid’. De grootste verandering die de supply chain beïnvloedt is de manier waarop producten worden gekocht en verkocht. De supply chain moet dynamisch mee kunnen veranderen met marktcondities, veranderende aankooppatronen en mogelijke verdere lokale en wereldwijde economische tegenslagen.
4) Maak ‘groen’ meer dan een PR-campagne – De supply chain is het volgende belangrijke aandachtsgebied in het ‘groenwordingsproces’ van de zakelijke wereld en dit gaat verder dan het terugdringen van de brandstofconsumptie. Het concept ‘groen’ begint zich te verplaatsen van een public relations-initiatief naar een krachtige manier van zakendoen die economische waarde oplevert. Nieuwe concepten, zoals een slimmere inzet van personeel en middelen door een efficiënter logistiek beheer, krijgen in 2009 de ruimte.
5) Weet waar geld verdiend wordt, per product, klantgroep en distributiekanaal – Onvoldoende kennis van kapitaalkrachtige producten, klanten of kanalen kunnen leiden tot inefficiëntie en in het slechtste geval zelfs tot zakelijke mislukkingen. Juist in de huidige economische omstandigheden is het cruciaal om te weten waar de meeste kosten gemaakt worden en waar het meest verdiend wordt. Welke producten blijven te lang op voorraad? Welke trouwe klanten verdienen nu extra aandacht? In welk kanaal moet geïnvesteerd worden? Antwoorden op dit soort vragen bieden beter inzicht in uw kapitaal.

"In 2009 gaan we terug naar de basis: het optimaliseren van de volledige supply chain. Na alle technologische innovaties in 2008, kunnen we nu daadwerkelijk voordeel halen uit die snelle ontwikkelingen en de oplossingen direct in de praktijk brengen", zegt Pieter Van den Broecke, Managing Director Centraal-Europa bij Manhattan Associates. "De bedrijven die hun supply chain als concurrentievoordeel inzetten, overleven de crisis niet alleen, maar komen er wellicht zelfs sterker uit."

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Stem nu voor de Computable Awards 2025!

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    ActueelCarrière

    Kort: Asus vangt bot bij rechter om thuiswerken, 145,5 miljoen EU-subsidie voor cyberbeveiliging (en meer)

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Kernapplicaties smeken om platform- en devops-aanpak

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs