Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Vertrouwen is bepalend voor werksfeer’

14 januari 2009 - 08:07ActueelCarrièreKadenzaXerox
Kim de Vries
Kim de Vries

Een slechte werksfeer is de belangrijkste reden voor werknemers om te wisselen van baan, blijkt uit onderzoek van uitzendbureau Unique. Dat verbaast ict-bedrijven niets. Zij proberen op allerlei manieren medewerkers tevreden te houden.

 "Het verbaast mij niet dat mensen bij een bedrijf weggaan vanwege de sfeer", zegt Paul-Peter Feld directeur HR & organisatie bij Xerox Nederland. Uit onderzoek van uitzendbureau Unique bleek dat een slechte werksfeer de belangrijkste reden voor werknemers is om op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Volgens Feld, auteur van ‘HR 3.0: Ontwikkeling van sociaal kapitaal door co-creatie', is een goede werksfeer van groot belang. "We leven meer en meer in een gevoelseconomie, het gevoel dat mensen hebben bij een bedrijf, wordt steeds belangrijker. Vertrouwen is bepalend voor de werksfeer."

Sociaal kapitaal

Feld: "Werksfeer is geen tool, je kunt de sfeer binnen je bedrijf niet direct sturen, maar het is wel belangrijk om deze te voeden. Ik geloof in investeren in werknemers, het sociaal kapitaal van een organisatie. De werknemers bepalen de identiteit van een bedrijf." Daarbij zijn volgens hem immateriële zaken vaak belangrijker dan de materiële beloning. "Het is ons doel om loyaliteit, vertrouwen en tevredenheid te kweken. Dat leidt uiteindelijk tot winst."

Jeroen Blankendaal, directeur-eigenaar van Enterprise Intelligence adviseur Kadenza, investeert ook in werknemers. "Wij steken veel tijd in communicatie, bijvoorbeeld met een interne nieuwsbrief, en letten goed op dat werknemers betrokken blijven bij ons bedrijf, omdat de meeste mensen extern werken. Als je op kantoor komt, is de lunch een feestje, het moet leuk zijn om voor ons te werken."

Mini cabrio

Ook individueel succes wordt gevierd. "Iedere twee weken zetten we een werknemer in het zonnetje. Die mag vervolgens twee weken in de Mini cabrio rijden, die voor dit doel is aangeschaft", vertelt Blankendaal. "Vaak is hardop zeggen dat iemand het goed gedaan heeft genoeg beloning. Dat is bepalend voor de werksfeer."  

Meer over

Identity Management

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Werksfeer belangrijkste reden overstap

    ActueelCarrière

    Goede werksfeer maakt ICT’er honkvast

    ActueelCarrière

    Tien suggesties bij een slechte werksfeer

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    ICT’er vaker dan gemiddeld blij met werksfeer

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Kwart werknemers klaagt over werksfeer

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    ICT’ers verwachten collegiale omgeving

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs