Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Winstgroei bij Google daalt sterk

23 januari 2009 - 10:173 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurGoogle
Erwin Boogert
Erwin Boogert

Google boekte slechts drie procent omzetgroei in het vierde kwartaal, maar zag het aantal betaalde kliks met achttien procent toenemen. Hoewel door de decembermaand het vierde kwartaal voor veel bedrijven de klapper van het jaar is, lijken de groeischeuten er bij de zoekgigant uit.

Google zag zijn winst in het vierde kwartaal van 2008, vergeleken met een kwartaal eerder, met drie procent stijgen naar 5,7 miljard dollar. Dat is voor de laatste maanden van het jaar opvallend laag. De groei tussen het derde kwartaal van 2007 en dat van 2008 was nog 31 procent. Van jaar op jaar namen de verkopen in het vierde kwartaal met achttien procent toe.

Tweehonderd miljoen dollar, of drie procent van de omzet, is niet toe te wijzen aan omzet met tekstadvertenties. Dat geld is vermoedelijk afkomstig uit handel in zakelijke diensten en bijvoorbeeld abonnementen voor meer schuifruimte voor Gmail en Picasa. Specificaties geeft het technologiebedrijf echter niet.

Het enige detail dat Google-baas Eric Schmidt daarover geeft, is in de uitspraak: "Ondanks het lastige economisch klimaat blijven we investeren in strategisch groeigebieden zoals display advertising, mobiel en zakelijke diensten". De nettowinst daalde met 68 procent tot 382 miljoen dollar vergeleken met een kwartaal eerder.

Reclame wordt effectiever

Een positief teken voor beleggers en Google-gebruikers is het feit dat het aantal betaalde kliks groeit. In het derde kwartaal bedroeg die groei tien procent, vergeleken met vorig jaar achttien procent. De term 'betaalde kliks' staat voor de effectiviteit van Googles tekstadvertentieprogramma AdWords. Kennelijk maken Googles techneuten de dienst steeds beter, waardoor het voor klanten ook nuttig is die tekstlinks te klikken.

Steeds meer omzet genereert Google met tekstadvertenties op zijn eigen sites, met als belangrijkste element de zoekmachine. Van jaar op jaar groeide de omzet uit het eigen sitenetwerk met 22 procent tot 3,81 miljard dollar. Omgerekend is dat 67 procent van het totaal. Via sites van derden, waarop reclame uit het AdSense-programma staat, zette Google met 1,69 miljard vier procent meer om dan vorig jaar.

Veel omzet uit Nederland

Bovendien blijkt dat de helft van de omzet, 2,86 miljard, afkomstig is van buiten Amerika. Nederland neemt daarvan een substantieel deel voor zijn rekening. Hoeveel dat is houdt Google echter al jaren geheim. Het bedrijf meldt geen resultaten op landenniveau. Alleen voor het Verenigd Koninkrijk is het bij wet verplicht die cijfers te rapporteren. Daar kwam de omzet uit op 685 miljoen dollar, twaalf procent van het concerntotaal.

Uitgaven aan de bouw van nieuwe datacentra waren ook afgelopen kwartaal stabiel op 368 miljoen dollar. In de regel schommelt die post tussen de 300 en 400 miljoen dollar. Op zijn investeringen in AOL en Wimax-bedrijf Clearwire schrijft Google 1,1 miljard dollar af. 

Meer over

Besturingssystemen

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘2009 wordt het jaar van Google’

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Google neemt zakelijke software serieus

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Google geeft API voor OpenID vrij

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    PDC: Concurrentie voor Google Apps

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Google boekt 8,5 miljard winst en wisselt CEO

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rentokil koopt Google Apps voor 35.000 man

    2 reacties op “Winstgroei bij Google daalt sterk”

    1. CC schreef:
      23 januari 2009 om 13:39

      “Google zag zijn winst in het vierde kwartaal van 2008, vergeleken met een kwartaal eerder, met drie procent stijgen naar 5,7 miljard dollar.”

      De kop van het artikel klopt niet! Zou moeten zijn winstgroei bij Google daalt sterk…

      Maakt nogal verschil!

      Login om te reageren
    2. Rian van Heur (redactie Computable) schreef:
      23 januari 2009 om 14:51

      Beste CC, dank voor de reactie. Ik heb het aangepast.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs