Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Everest leert ICT’ers beter communiceren

09 februari 2009 - 10:013 minuten leestijdAchtergrondCarrière
Rian van Heur
Rian van Heur

Ict-opleidingen zijn gericht op de inhoud en besteden weinig aandacht aan communicatieve vaardigheden. Dienstverlener Everest startte een opleidingstraject om de werknemers sociaal emotionele vaardigheden bij te brengen of te verbeteren.

Ict-dienstverlener Everest startte onlangs een opleidingstraject om de sociaal emotionele vaardigheden van de medewerkers te verbeteren. "Veel werknemers hebben een ict-gerelateerde achtergrond. Tijdens de opleiding wordt weinig aandacht besteed aan de sociale eigenschappen", zegt fieldmanager Sebastiaan Sloos, die bij Everest verantwoordelijk is voor de begeleiding en ontwikkeling van de medewerkers.

Het opleidingstraject duurt een jaar. In dit jaar krijgen de medewerkers een aantal vaardigheidstrainingen en een-op-een coachingssessies. Het traject wordt afgesloten met een praktijkopdracht. "Tussen de sessies en trainingen is er voor de medewerkers ruimte om het geleerde in te praktijk te brengen", zegt Sloos.

Kleinere opleider

Het traject is door Everest opgezet in samenwerking met een freelance coach en een opleidingsinstituut. Sloos: "We kozen voor een kleinere opleider. Deze zit er bovenop. We evalueren het opleidingsprogramma veelvuldig." Toch zijn er weinig aanpassingen aan het traject gedaan. "We hebben alleen een les met stijladvies toegevoegd. Bij klanten is er vaak een formele cultuur – we hebben veel klanten in de financiële wereld – terwijl er bij het bedrijf een informele cultuur heerst. We wilden medewerkers hiervan bewust maken", zegt Sloos.

Het verschil met andere sociale vaardigheidstrainingen is volgens Sloos dat de dienstverlener niet alleen waarneembaar gedrag traint, maar ook de onderliggende blokkades probeert op te heffen. "Werknemers vinden het bijvoorbeeld eng om een presentatie te geven voor een grote groep. Wij willen aan de slag met deze drempels, bijvoorbeeld onzekerheid."

Doorgegroeid

Inmiddels heeft de derde groep het opleidingstraject doorlopen. Zij hoeven alleen nog een praktijkopdracht uit te voeren. Sloos: "We zien resultaat. Er zijn al een aantal mensen doorgegroeid naar managementrollen. En waar voorheen projectleiders sceptisch waren, proberen zij nu hun projectmedewerkers op het opleidingstraject te krijgen."

Projectleider Geert Graat doorliep het programma bij de dienstverlener. Hij vindt het geen zwaar opleidingprogramma, maar het kost wel wat eigen tijd. Hij leerde dat hij, als projectleider, de deelnemers in een project de ruimte moet geven om te groeien. "Ik wilde zelf geen fouten maken en liet dat ook niet toe van anderen. Dan geef je anderen ook niet de ruimte om te groeien." In de coachingssessies kreeg Graat aanwijzingen hoe hiermee om te gaan.

Hij heeft het traject bijna afgerond. Binnenkort start hij aan de praktijkopdracht, die door de groep zelf uitgezocht is. De deelnemers gaan via de Internationale Bouworde een Belgische school voor allochtonen opknappen. "We zochten iets dat totaal los staat van de inhoud. Een van de deelnemers kende de vrijwilligersorganisatie waar we nu mee in zee gaan." Graat is verantwoordelijk voor de publiciteit rondom de praktijkopdracht. Graat: "Ik wilde iets anders doen dat wat ik nu doen. Maar het lijkt op elkaar. Ook nu moet ik mensen overtuigen."

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    AchtergrondCarrière

    IT’ers moeten socialer worden

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Aquima en Everest gaan zelfstandig verder

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Everest en Radboud bundelen kennis in CoMoLab

    Openbaar vervoer
    AchtergrondCarrière

    ICT’ers leren sociale vaardigheden

    Training
    AchtergrondCarrière

    ‘ICT’ers zijn communicatief gezien horken’

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    ‘ICT’er kan zich niet verplaatsen in anderen’

    2 reacties op “Everest leert ICT’ers beter communiceren”

    1. Gert Heres schreef:
      28 februari 2009 om 19:58

      ICT’ers hebben vaak bewust gekozen voor exacte vakken omdat ze dit beter kunnen hanteren dan minder tastbare sociale en emotionele aspecten. Maar de professional van vandaag zal meer mee moeten brengen om succesvol te zijn dan vakinhoudelijke kennis. De meeste werkgevers bieden wel allerlei vaardigheidstrainingen aan. Maar vaak liggen er onderliggende blokkades (die mogelijk samenhangen met hiervoor genoemde keuze) die we tot privedomein hebben verklaard. Maar we kunnen ons zelf niet thuis laten. Ons persoonlijk acteren raakt ons dagelijkse werk. Mijn complimenten aan het management van Everest die het lef hebben getoond om over de domein grens te stappen en daadwerkelijk te investeren in hun medewerkers.

      Login om te reageren
    2. Gert Heres schreef:
      28 februari 2009 om 20:09

      ICT’ers hebben vaak bewust gekozen voor exacte vakken omdat ze dit beter kunnen hanteren dan minder tastbare sociale en emotionele aspecten. Maar de professional van vandaag zal meer mee moeten brengen om succesvol te zijn dan vakinhoudelijke kennis. De meeste werkgevers bieden wel allerlei vaardigheidstrainingen aan. Maar vaak liggen er onderliggende blokkades (die mogelijk samenhangen met hiervoor genoemde keuze) die we tot prive-domein hebben verklaard. Maar we kunnen ons zelf niet thuis laten. Ons persoonlijk acteren raakt ons dagelijkse werk. Mijn complimenten aan het management van Everest die het lef hebben getoond om over de domeingrens te stappen en daadwerkelijk te investeren in hun medewerkers.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs