Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Heeft factoring de toekomst?

23 februari 2009 - 13:105 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieABN AmroCentralMicrosoftSIT
Redactie Computable
Redactie Computable

Met factoring beschikt een ondernemer direct over meer financiële armslag. Het is echter geen verzekering tegen wanbetalers. De vraag is of ieder bedrijf er gebruik van zou moeten maken.

Bedrijfsfinanciering op basis van debiteurenvorderingen. Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn, maar dat is mogelijk via factoring. Uw debiteurenportefeuille staat borg voor u en u ontvangt meteen de vergoeding voor openstaande rekeningen. Afhankelijk van het kredietbedrijf waarmee u deze regeling treft, moet u zelf een vergoeding betalen of wordt deze doorberekend aan de klant. Risico-overname is ook verschillend per aanbieder. Over het algemeen is factoring afhankelijk van hoeveel u wilt betalen; hoe meer u betaalt, des te hoger de service is. En daarmee is het nadeel ervan ook benoemd: de reseller levert een deel van zijn winst in.
Central Point doet niet aan factoring. "Het kost ons te veel geld", vertelt Sebastiaan Hooft. "De percentages die berekend worden zijn ons te hoog; we kunnen dan te weinig verdienen op de verkoop van een product. Het is zonde om een deel af te dragen als het ook anders kan." Central Point heeft in het begin van zijn bestaan alle leveringen verzekerd via een kredietverzekeraar. Een bedrijf kon tot 12.000 euro bestellen zonder dat er van een dergelijke verzekeraar vragen kwamen. Dat ging al vrij snel twee keer mis. Het bleek te gaan om jonge bedrijven. "Als we die zelf van te voren ingeschat hadden, hadden we er nooit voor gekozen om ze op rekening te leveren. Daarom zijn we gestopt met kredietverzekering en beoordelen we onze klanten intern op hun betalingsgedrag en extern op hun kredietwaardigheid. In de loop der tijd zijn er primair drie mogelijke redenen boven komen drijven waarom een factuur bij ons niet betaald wordt: ten eerste als de bestelling om administratieve redenen slecht verwerkt is bij een bedrijf, ten tweede als een ondernemer in financiële problemen raakt of ten slotte bij moedwillige oplichting. Bij de eerste twee is er geen sprake van opzet: het was niet de bedoeling van het bedrijf om de rekening niet te betalen. Het derde punt is een heel ander verhaal. Via een financiële instelling checken we of een bedrijf wel kredietwaardig is voor we op rekening leveren, daarna houden we het betalingsgedrag van dag tot dag in de gaten."

Risicospreiding
Microsoft heeft zijn eigen passende oplossing. "Nee, we doen niet aan factoring", aldus Tim Wolff van Microsoft Business Solutions. "We hebben Microsoft Total Solution Financing. Dit programma is gericht op het helpen van kleine en middelgrote ondernemingen. Dat doen we door een gunstige financiering voor de volledige kosten van hun technologieoplossingen met inbegrip van software en services van partners. Met concurrerende leningen en met een gefixeerde rente kunnen klanten hun cashflow afstemmen op hun technologie, met betalingstermijnen van 24 tot 60 maanden. Microsoft Financing biedt klanten en partners directe toegang tot kapitaal, zodat de klant direct kan overgaan tot de aanschaf en implementatie van it. Een bijkomend voordeel voor de reseller is dat hij zijn factuur doorgaans binnen enkele dagen betaald krijgt in plaats van de gebruikelijke betalingstermijnen van hun klanten. In het kader van de spreiding van het financiële risico bieden we ook hosting services aan, veelal via service providers. Dit is een contract voor afname van de software met een afrekening per gebruiker per maand. Hierbij betaalt de klant voor het gebruik gedurende de periode, niet voor een eenmalige levering." Voor de reseller betekent dit, afhankelijk van de overeenkomst met de service provider, ook een periodieke uitkering van de marge en dus meer spreiding van de risico’s.

Flinke marges
Patrick Louwe van SIT ziet voordelen voor de klant: "Het voordeel van factoring is dat je als reseller je geld snel hebt, nadeel is dat het je geld kost. Dit kun je aan de klant doorberekenen, maar dan moet je wel met flinke marges werken. Resellers kunnen via ons wel producten leveren; de distributeur krijgt vervolgens uitgestelde betaling, maar de reseller heeft zijn geld wel meteen binnen. Daarvoor kun je een aparte factoringmaatschappij gebruiken. Of factoring een toevoeging is voor het bedrijf, hangt van de geleverde producten en diensten af. SIT maakt over het algemeen weinig gebruik van factoring. In onze sector Telefonie wordt gewerkt met vooruitbetaling; het gaat dan vaak om grote bestellingen. Factoring lijkt me alleen verstandig voor bedrijven die net starten, producten leveren en veel voorfinancieren. Als je alleen diensten levert, is factoring niet nodig; dan gaat het alleen om de salarissen die betaald moeten worden."

Bezwaren
Volgens Imre Drost van de ABN-AMRO kleven er ook bezwaren aan factoring: "Factoring kan verkeerd gebruikt worden, vooral als een hogere financiering wordt aangevraagd dan nodig is. Dat is niet verstandig; niet voor de ondernemer en niet voor ons. Factoring is een groeiende markt; het wordt veel aangevraagd. We hebben diverse soorten financiering, debiteurenbeheer en debiteurenverzekeringen. Afhankelijk van de grootte van de onderneming bieden we factoring aan. Overigens valt de detailhandel af; die bieden we geen enkele vorm van krediet aan."
Factoring is (nog) vrij onbekend in Nederland, maar het zou wel de toekomst hebben. Voor resellers is het vooral handig om hier gebruik van te maken bij het opstarten van hun bedrijf. Als de cashflow eenmaal loopt, moet de financiering behapbaar zijn voor de reseller. Opvallend is wel dat de leveranciers van factoring er enthousiaster over zijn dan de resellers.
Joke Heikens

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Handelsoorlog zet druk op technologiesector, maar biedt ook kansen

    OpinieSoftware & Development

    Softwareontwikkeling: tijdperk van óf kopen óf bouwen is voorbij

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Stem nu voor de Computable Awards 2025!

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    ActueelCarrière

    Kort: Asus vangt bot bij rechter om thuiswerken, 145,5 miljoen EU-subsidie voor cyberbeveiliging (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs