Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Logica wil wij-gevoel creëren

25 februari 2009 - 10:33ActueelWerkplek & BeheerCGI
Rian van Heur
Rian van Heur

Om de huidige economische situatie het hoofd te kunnen bieden, wil de nieuwe Logica-ceo Wilbert Kieboom een wij-gevoel creëren. Volgens hem zit er geen oud zeer bij oud-CMG'ers, maar zijn zij wel gewend om autonoom te werken. Dat past niet binnen de nieuwe Logica-cultuur.

De nieuwe ceo Wilbert Kieboom van Logica Nederland wil een wij-gevoel creëren in het bedrijf. "Je moet gezamenlijk optrekken om de huidige economische situatie het hoofd te kunnen bieden", aldus Kieboom.

Logica kocht CMG in 2002 en werd samengevoegd tot LogicaCMG. Vorig jaar ging het bedrijf verder als Logica. De directeur erkent dat er twee culturen zijn bij de dienstverlener, namelijk de Logica- en de CMG-cultuur. "CMG bestond uit autonome cellen. Binnen hetzelfde bedrijf waren diverse opinie's over een onderwerp." Cellen zijn zelfstandige bedrijfsonderdelen. De ceo wil één cultuur. Daar passen autonome cellen niet in. "De oude tijden zijn voorbij", zegt Kieboom.

Toch zit er geen oud zeer bij CMG'ers zegt de directeur. "Het is niet lastig om een groepsgevoel te creëren binnen het bedrijf. De werknemers snappen dat je in moeilijke tijden samen sterk staat. De welwillendheid is enorm groot. Ze staan er enorm voor open om het anders te doen."

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Logica is tevreden ondanks veel minder winst

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Logica: meer aandacht aan riskmanagement

    Computable.nl
    ActueelWerkplek & Beheer

    Logica voltooit verhuizing KPN-desk voor zomer

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Logica regelt interne helpdesk KPN

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Logica compenseert verloop niet helemaal

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Logica: Niet meer bankzitters dan vorig jaar

    28 reacties op “Logica wil wij-gevoel creëren”

    Nieuwere reacties »
    1. Mark schreef:
      25 februari 2009 om 13:13

      Volgens mij was er juist in de CMG-tijd een zeer groot wij-gevoel. Sinds de fusie met Logica is dat alleen maar afgenomen. Ik vraag me af hoeveel mensen van CMG nog in dienst zijn bij het huidige Logica … volgens mij zijn ze op de vingers van een hand te tellen.

      Login om te reageren
    2. Inderdaad Mark schreef:
      25 februari 2009 om 13:24

      Bij CMG was er juist een Wij gevoel. Na de fusie was het rennen voor je leven. Of je moest een managementfunctie hebben. Iedereen is snel weggereden met de leaseauto die ik ken van CMG en de achtergeblevenen rijden nu rond op paarden. Die reclame hahahaha

      Login om te reageren
    3. Inderdaad inderdaad Mark schreef:
      25 februari 2009 om 13:30

      Logica renamen naar CMG? Oh nee, dat kan niet. Logica levert stukken minder kwaliteit dan het voormalige CMG….

      Login om te reageren
    4. John Bernard schreef:
      25 februari 2009 om 14:24

      Hm, klinkt leuk maar dat ‘wij’-gevoel strekt zich in eerste instantie uit tot Wilbert’s eigen oude collega’s blijkbaar. Het MT van Logica heeft ineens drie man van Atos Origin in zich bijvoorbeeld, terwijl consultants nergens meer billable hours voor mogen ‘verliezen’, zelfs de jaarreview moet bij de klant voor of na werktijd gedaan worden.

      Wij-gevoel? Dat begint hard te slijten als ik zo mijn collega’s eens beluister.

      Login om te reageren
    5. Miesmuizer? schreef:
      25 februari 2009 om 14:30

      Klaag, klaag, klaag, wees blij dat je een baan hebt en je je nog tot een “wij” kunt rekenen …

      Login om te reageren
    6. John Bernard schreef:
      25 februari 2009 om 15:42

      @Miesmuizer

      Dit is niet arrogant bedoeld maar ik hoef echt niet te vrezen om werkeloos te worden of zijn. Er is nog altijd genoeg werk voor goede IT’ers. Ik zeg dus met opzet niet consultants.

      Login om te reageren
    7. Jacob schreef:
      25 februari 2009 om 18:16

      Logica heeft 7 jaar nodig gehad om beleidsfouten te erkennen. Dat kan omdat het oude CMG-management, dat CMG heeft laten verloederen en heeft verkwanseld, nu grotendeels weg is. CMG is na het uitzendbureauschandaal leeggelopen. Het wij-gevoel was bij CMG ijzersterk, ook bij het merendeel van het vroegere management. Die zijn vrijwel allemaal verdwenen door het gezwabber na de fusie. Kwaliteit leveren was een gezamenlijk doel, maar ook dat werd overbodig geacht (zie ook “Logica: meer aandacht aan riskmanagement”). Daarom gingen er relatief veel grote projecten mis (UWV, Rijkswaterstaat en enkele financials).

      Logica ? dat zich gelukkig niet meer Logica-CMG noemt – is zich nu aan het herorienteren, maar weet nog niet wat het moet worden (zie ook “TV-spot Logica is geen wervingscampagne”). Kieboom zegt helaas dat er geen oud zeer is. Dat is een beetje dom, want er lopen nog steeds oud-CMG-ers rond die weten wat ze verloren hebben.

      Dus Wilbert pas op dat je geen Dilbert wordt.

      Login om te reageren
    8. De insider schreef:
      25 februari 2009 om 19:24

      Een paar constateringen:
      – Logica scoort enkel met slechts nieuws
      – In korte tijd probeert men via de media het imago op te poetsen
      – Dat gebeurt met geld dat bij UWV is weggejat

      Dan het wij-gevoel:
      – elke jaar rond oktober worden alle opleidingen bevroren
      – dit om de targets te kunnen halen
      – hoe kortzichtig kan je zijn als bedrijf dat het moet hebben van kennis?
      – al tig jaren geleden is kwaliteit weg-bezuinigd
      – immers, spulletjes laten reviewen kost tijd en tijd is geld
      – audit teams, intercollegiale toetsing, checks op consultancy files etc: allemaal wegbezuinigd
      – mediors / seniors worden niet erkend
      – vakmensen al helemaal niet
      – alleen de praatjesmakers (PL’s etc) blijven over
      – voor het overige wordt enkel fors geinvesteerd (of beter: uitgebuit) in schoolverlaters
      – die wordt binnen 3 maanden een kunstje geleerd
      – daarna worden ze tegen medior/senior tarief ingezet
      – salaris is uiteraard wel laag
      – dus winst per uur is maximaal
      – en dan maar afvragen hoe het toch komt dat projecten mislukken.

      Tip voor Logica:
      Zorg eerst dat je intern de boel op orde maakt. Daarna eerst een paar jaar goede prestaties leveren. Dan tel je pas weer mee.

      Login om te reageren
    9. Rik schreef:
      25 februari 2009 om 20:33

      Wordt het niets eens tijd om te stoppen met dat eeuwige gezeur over Logica? Onder ieder Logica-gerelateerd artikel op deze website volgt weer een reeks aan zure reacties van zo mogelijk nog zuurdere mensen, met gegarandeerd een goede grap over de nieuwe commercial.

      Logica is niet het CMG van vroeger. Net zoals geen enkel bedrijf in deze business meer hetzelfde is als 10 jaar geleden. Dat is juist het mooie van de IT. Als je daar niet mee kunt copen, had je een ander vak moeten kiezen.

      Logica is gewoon een mooi bedrijf, in mijn ogen. Denk jij daar anders over? Prima! Iedereen kan ergens anders gaan werken, maar ga toch niet eeuwig zitten azijnzeiken over alles wat Logica-geel is. Get a life!

      Login om te reageren
    10. Ook een insider schreef:
      25 februari 2009 om 20:48

      Wil mij aansluiten bij Rik.

      Ik zit bij Logica bij een leuk team, met goede arbeidsvoorwaarden, doe interessant werk en onderhoud een goede relatie met mijn leidinggevende. Bovendien zijn er genoeg kansen om je te specialiseren of door te groeien, zelfs nu.

      Er zit ook wel waarheid in een aantal bovenstaande reacties (er zijn altijd meerdere kanten), maar sommigen zijn me echt te makkelijk. Bovendien vind ik de hoeveelheid negatieve reacties disproportioneel, en geven ze naar mijn idee geen goed of volledig (hoe je wil) beeld van het bedrijf.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs