Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Spoelstra spreekt: Slecht systeem of slechte gebruiker?

25 maart 2009 - 08:52OpinieCloud & Infrastructuur
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

Er bestaan geen goede of slechte ict-systemen er bestaan alleen goede of slechte gebruikers. Dat hoorde ik laatst iemand zeggen. Wat een slimme opmerking dacht ik toen. Te meer daar ik de opmerking zelf had gemaakt.

Nu klinkt deze opmerking alsof iemand zijn klanten de schuld wil geven van zijn eigen slechte prestaties, maar niets is minder waar. De klant is koning, keizer en admiraal, dat hij nog veel bij ons mag kopen en mag genieten van de kerstpakketten aan het eind van het jaar. Dus bij deze trek ik de uitspraak voor de helft weer in. De eerste helft wel te verstaan.

Blijft over de vraag: bestaan er goede en slechte gebruikers? Ik denk het wel. Ik weet het zelfs zeker. Zo ken ik bijvoorbeeld een hele slechte gebruiker en ik zal haar naam niet noemen, maar het is mijn vrouw. Als mijn vrouw achter de computer gaat zitten, verandert ze in moppersmurf (ik haat computers!).

En juist deze gebruiker werd door haar werkgever gevraagd andere gebruikers wegwijs te maken in een nieuw systeem. Oftewel het nieuwe systeem had klauwen vol met geld gekost en nu werd er bezuinigd op opleidingen. Dus u kunt de uitkomst van dit traject wel raden: het systeem is te moeilijk, zegt de gebruiker, jullie zijn te slecht opgeleid, zegt de leverancier, het systeem is te duur, zegt de columnist.

Grote vraag is: wie heeft er gelijk? Zelf denk ik de columnist. Mocht u het hier niet mee eens zijn dan kan dat wel kloppen. Computable heeft namelijk goede en slechte lezers.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra spreekt: Spaarlampen uit IJsland

    Computable.nl
    OpinieCarrière

    Spoelstra spreekt: ICT’er op klompen

    Computable.nl
    OpinieCarrière

    Spoelstra spreekt: Crisis, wat nu?

    Computable.nl
    OpinieCarrière

    Spoelstra spreekt: ICT’ers aan de drugs

    Computable.nl
    OpinieSoftware & Development

    Spoelstra spreekt: Geer en Goor

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Twitter

    13 reacties op “Spoelstra spreekt: Slecht systeem of slechte gebruiker?”

    « Oudere reacties
    1. Ronald Snijder schreef:
      27 maart 2009 om 09:18

      Je hebt mensen met realistische verwachtingen (over wat zij kunnen, over wat het systeem kan, over wat de klant wil betalen) en je hebt mensen met onrealistische verwachtingen.

      Maar dit vond ik wel een goede column

      Login om te reageren
    2. Hubert Anemaat schreef:
      6 april 2009 om 19:48

      Spoelstra, koop een iMac voor je vrouw en ze zal altijd blij zijn ! Je zult gauw daarna je eigen PC ook naar de zolder verbannen.

      Login om te reageren
    3. Tja schreef:
      15 april 2009 om 10:37

      Goede en slechte lezers, inderdaad!

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs