Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Toshiba gaat voor meer marktaandeel

06 april 2009 - 21:363 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieToshiba

Toshiba, leverancier van notebooks en netbooks, wil in 2009 met zijn kanaalpartners meer marktaandeel behalen in de retail, het mkb en de grootzakelijke markt. Hierbij positioneert Toshiba zich als best-of-breed leverancier met energiezuinige en milieuvriendelijke notebooks. “We hebben een goede productmix.”

Jeffrey Willis, directeur van Toshiba Benelux, vertelt: "In 2008 had Toshiba, dat geheel indirect levert, een marktaandeel van 10,3 procent. In dat jaar werden in Nederland in totaal 2,1 miljoen notebooks verkocht. In het vierde kwartaal van 2008 deden we goede zaken, dankzij een uitgebalanceerde productmix voor alle segmenten waar we aan leveren. We zijn in Nederland nu de derde notebookleverancier, na Acer en HP. In 2009 moet het marktaandeel 15 procent worden. Dat willen we bereiken met de verkoop van notebooks en meer netbooks, onder andere aan de midmarket, met bedrijven van tussen de 50 en 250 werknemers. Ik zal dit jaar veel aandacht besteden aan onafhankelijke resellers en kleine var’s die zakendoen in het mkb. Deze groep wederverkopers staat bekend om hun goede support aan klanten. Ik denk dat we samen met onze resellers verder kunnen groeien, omdat de markt niet naar een nul procent groei zal dalen. Dat komt doordat notebooks en netbooks een belangrijk onderdeel zijn geworden in het leven van mensen. Je ziet dat mensen steeds vaker notebooks kopen in plaats van desktops. En vaak heb je gezinnen die met een budget van 1000 euro een notebook en netbook kopen."

Sterke punten
Toshiba zegt zijn retailers en zakelijke resellers te bedienen met een aantal sterke punten. Willis: "Voor consumenten bieden we een aantrekkelijk design en veel specificaties. De zakelijke markt bieden we betrouwbaarheid door ons sterke merk. Toshiba heeft al meer dan vijfentwintig jaar ervaring in het produceren en leveren van notebooks. We investeren veel in r&d. Een ander sterk punt is dat we een goed pre- en post-sales bieden. Dat is in de zakelijke markt een belangrijke factor om samen zaken te doen."
Verder levert Toshiba milieuvriendelijke notebooks, aldus Willis. "Greenpeace heeft een rapport uitgebracht waarin het Toshiba Portégé R600-notebook het ‘milieuvriendelijkste product’ genoemd wordt, op de voet gevolgd door HP’s Elitebook 2530p."
Toshiba verwacht in 2009 meer netbooks te verkopen, aldus Willis: "Bij Toshiba heet dat een mininotebook. Dat is voor ons een heel interessante markt. Asus en Acer zijn hier al volop actief. Wij leveren de NB100 en komen binnenkort met de nieuwe NB200. Je ziet dat steeds meer mensen naast een notebook een netbook kopen. Netbooks worden vooral gebruikt voor e-mail en internet, zoals sociale netwerken."
Toshiba denkt dus goede zaken te blijven doen met notebooks en netbooks. Wedden ze dan niet teveel op één paard? Volgens Willis niet. "Toshiba is een best-of-breed notebookmerk, net zoals Cisco goed is in netwerkapparatuur en IBM in servers."

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs