Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Toshiba gaat voor meer marktaandeel

06 april 2009 - 21:363 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieToshiba

Toshiba, leverancier van notebooks en netbooks, wil in 2009 met zijn kanaalpartners meer marktaandeel behalen in de retail, het mkb en de grootzakelijke markt. Hierbij positioneert Toshiba zich als best-of-breed leverancier met energiezuinige en milieuvriendelijke notebooks. “We hebben een goede productmix.”

Jeffrey Willis, directeur van Toshiba Benelux, vertelt: "In 2008 had Toshiba, dat geheel indirect levert, een marktaandeel van 10,3 procent. In dat jaar werden in Nederland in totaal 2,1 miljoen notebooks verkocht. In het vierde kwartaal van 2008 deden we goede zaken, dankzij een uitgebalanceerde productmix voor alle segmenten waar we aan leveren. We zijn in Nederland nu de derde notebookleverancier, na Acer en HP. In 2009 moet het marktaandeel 15 procent worden. Dat willen we bereiken met de verkoop van notebooks en meer netbooks, onder andere aan de midmarket, met bedrijven van tussen de 50 en 250 werknemers. Ik zal dit jaar veel aandacht besteden aan onafhankelijke resellers en kleine var’s die zakendoen in het mkb. Deze groep wederverkopers staat bekend om hun goede support aan klanten. Ik denk dat we samen met onze resellers verder kunnen groeien, omdat de markt niet naar een nul procent groei zal dalen. Dat komt doordat notebooks en netbooks een belangrijk onderdeel zijn geworden in het leven van mensen. Je ziet dat mensen steeds vaker notebooks kopen in plaats van desktops. En vaak heb je gezinnen die met een budget van 1000 euro een notebook en netbook kopen."

Sterke punten
Toshiba zegt zijn retailers en zakelijke resellers te bedienen met een aantal sterke punten. Willis: "Voor consumenten bieden we een aantrekkelijk design en veel specificaties. De zakelijke markt bieden we betrouwbaarheid door ons sterke merk. Toshiba heeft al meer dan vijfentwintig jaar ervaring in het produceren en leveren van notebooks. We investeren veel in r&d. Een ander sterk punt is dat we een goed pre- en post-sales bieden. Dat is in de zakelijke markt een belangrijke factor om samen zaken te doen."
Verder levert Toshiba milieuvriendelijke notebooks, aldus Willis. "Greenpeace heeft een rapport uitgebracht waarin het Toshiba Portégé R600-notebook het ‘milieuvriendelijkste product’ genoemd wordt, op de voet gevolgd door HP’s Elitebook 2530p."
Toshiba verwacht in 2009 meer netbooks te verkopen, aldus Willis: "Bij Toshiba heet dat een mininotebook. Dat is voor ons een heel interessante markt. Asus en Acer zijn hier al volop actief. Wij leveren de NB100 en komen binnenkort met de nieuwe NB200. Je ziet dat steeds meer mensen naast een notebook een netbook kopen. Netbooks worden vooral gebruikt voor e-mail en internet, zoals sociale netwerken."
Toshiba denkt dus goede zaken te blijven doen met notebooks en netbooks. Wedden ze dan niet teveel op één paard? Volgens Willis niet. "Toshiba is een best-of-breed notebookmerk, net zoals Cisco goed is in netwerkapparatuur en IBM in servers."

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    NIS2: Europese richtlijn maakt cyberse...

    De Europese NIS2-richtlijn zet cybersecurity definitief op de strategische agenda. Organisaties in vitale sectoren krijgen te maken met strengere eisen...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    later digitale hub
    Innovatie & Transformatie

    Kort: Nederland dreigt digitale hub-positie te verliezen, grondrechten in de ai-verordening (en meer)

    agentic ai
    Data & AI

    Fundamentele transformatie in 2026 door agentic ai

    Innovatie & Transformatie

    Neuro-adaptieve ai: volgende tech-revolutie start in Delft en Berlijn

    Data & AI

    Waarom AWS een oude server te pletter liet vallen

    Innovatie & Transformatie

    Atos breidt voetbal-activiteiten uit naar Zuid-Amerika

    test
    Innovatie & Transformatie

    Van interne tests naar succesvol extern gebruik

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs