Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Bol.com wint (Re)Connect Retail Award

08 april 2009 - 12:343 minuten leestijdActueelCloud & Infrastructuur
Redactie Computable
Redactie Computable

Bol.com is de winnaar geworden van de (Re-)Connect Retail Award 2009. De online winkel wist, volgens de Nederlandse consument, de aansluiting met haar klanten bovengemiddeld goed te (her)vinden. Dit blijkt uit het onderzoek Trends in Retail, dat jaarlijks wordt uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van Capgemini. Bol.com ontving de Award op de achttiende editie van What’s going on in Retailing?! en versloeg medegenomineerden Jumbo en Albert Heijn.

Op basis van voortdurend consumentenonderzoek, uitgevoerd door TNS NIPO, beoordeelt Trends in Retail de prestaties van Nederlandse retailers. In totaal zijn 135 formules, verdeeld over negen retailsectoren, in het onderzoek meegenomen. De prestaties van de retailers worden gemeten aan de hand van een brede set van imagoaspecten, samengevat in drie factoren: attractiviteit, commitment en brand equity. Alle genomineerden scoorden uitstekend, maar bol.com onderscheidt zich door op nagenoeg alle imagoaspecten goed te presteren. Het mediawarenhuis wist de klant het beste te (her)vinden en te binden. Het is de eerste keer dat een online retailformule de (Re-)Connect Retail Award wint.

"Het is geweldig om deze (Re-)Connect Award te winnen. We vonden het al fantastisch genomineerd te zijn voor deze prijs", aldus Daniel Ropers, Managing Director van bol.com, "maar dat consumenten bol.com nu zelfs boven giganten als Jumbo en Albert Heijn plaatsen, laat zien dat we inmiddels tot de meest gewaardeerde winkels en retailmerken van Nederland behoren."

Bol.com heeft in het afgelopen jaar een enorme imagosprong gemaakt en lijkt haar claim van hét mediawarenhuis volledig waar te maken. Consumenten ervaren de webwinkel als een toegankelijke en klantvriendelijke formule met een hoge mate van gemak. Ook waardeert de consument het feit dat bol.com steeds vernieuwingen doorvoert in haar diensten en in het assortiment. De attractiviteit van de formule nam dan ook sterk toe, evenals het commitment van de klant. Onder meer door het aanbod van producten optimaal af te stemmen op de consumentenvoorkeuren, door een hoger actualiteitsniveau en door sneller wisselende assortimenten. Verrassend is ook dat de consument bol.com niet uitsluitend als ‘webwinkel’ ziet, maar ook als oriëntatie- en koophulp. De binding is bovengemiddeld en het switchgedrag is lager dan het marktgemiddelde. Bol.com weet te binden en te boeien.

Ook de twee medegenomineerden, Albert Heijn en Jumbo, leverden dit jaar uitstekende prestaties. Albert Heijn blijft zichzelf versterken als het gaat om commitment en attractiviteit op de belangrijkste consumentenwaarden binnen de sector foodretail. Jumbo kiest ervoor om zowel de goedkoopste als de beste te willen zijn. Desondanks scoort deze supermarktformule zowel in attractiviteit als commitment sterk beter dan in 2008, toen Jumbo ook al genomineerd was. Consumenten zijn vooral steeds positiever over de assortimenten, de servicegerichtheid en de ‘toegankelijkheid’ van de formule.

De uitreiking van de (Re-)Connect Retail Award is gebaseerd op het onderzoek Trends in Retail 2009, dat de belangrijkste trends op het gebied van retail beschrijft, aangeeft hoe de retailsector zich in de komende jaren zal ontwikkelen en laat zien hoe retailers hierop in kunnen spelen. Het volledige onderzoek wordt dit jaar in september gepresenteerd.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Het hybride datacenter: ook AWS ziet dat de cloud is neergedaald

    Groeien
    AchtergrondCarrière

    Van schuldenlast naar groeikansen: Atos maakt zich klaar voor de toekomst

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘Soevereine cloudoplossingen bieden veel kansen’

    ActueelCarrière

    Atos presenteert strategisch en transformatieplan voor 2028

    Jacob Spoelstra betwisten
    MagazineCloud & Infrastructuur

    Spoelstra Spreekt: Achterhaald

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Overnames Channable en IC-Automatisering; groeikapitaal Bash en GoDutch

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs