Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Jij bent toch geen struisvogel?

07 mei 2009 - 09:39OpinieData & AI
Freddie van Rijswijk
Freddie van Rijswijk

Je kunt veel over Marco van Basten zeggen maar niet dat hij een struisvogel is. In tegenstelling tot velen onder ons stak Marco niet zijn kop in het zand maar keek hij in de spiegel. De anti-struisvogel verzamelt informatie, evalueert en aanvaart de consequenties. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Een succesvolle ict-ondernemer luistert naar zijn klant, verzamelt informatie en speelt in op veranderingen ook als dit betekent dat hij terug moet komen op eerder genomen beslissingen. Struisvogels en aanhoudend succes gaan niet samen. Op korte termijn kunnen ze schijnbaar succes hebben, ze steken namelijk niet boven het maaiveld uit. Maar het uitblijven van toegevoegde waarde wordt vroeg of laat de struisvogel aangerekend.

Je bedrijft struisvogelpolitiek wanneer je bewust informatie weghoudt. Hoe vaak geef je zelf ontwijkende antwoorden als 'niet gelezen', 'geen tijd', 'geen budget', 'de crisis', 'we hebben al besloten' en 'er kan niets meer veranderd worden'? Ik hoor deze argumenten meerdere keren per dag. Paradoxaal genoeg krijg ik regelmatig na een presentatie te horen 'we horen zo weinig van je, waarom hebben we dit niet eerder geweten?'. Als ik dan vraag of ik iedere maand moet bellen of de toegezonden informatie is gelezen en er vragen zijn, herkent men zijn eigen ontwijkende gedrag.

Wat is er op tegen om meer te weten? Waar zijn we zo bang voor? Is er sprake van informatie-overload? Zijn we zo druk dat we geen tijd meer hebben voor een meeting van drie uur om van interne en externe (leveranciers) mensen te leren? Beschikken we over genoeg kennis en ervaring om de informatie op waarde te kunnen schatten en te evalueren of stoppen we daarom juist onze kop in het zand?

Goed ict-ondernemerschap vereist gezond verstand en openstaan voor nieuwe denkbeelden. Ga op onderzoek uit, evalueer en aanvaar de consequenties. Wees geen struisvogel.

Note: De term 'struisvogelpolitiek' wordt gebruikt waar men vaak bewust de consequenties van een bepaald beleid (of gedrag) niet wil inzien en simpelweg doorgaat op de ingeslagen weg. 

Meer over

ECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Handelsoorlog zet druk op technologiesector, maar biedt ook kansen

    Vrouwe Justitia
    ActueelCarrière

    Collectieve rechtszaak tegen Workday voor leeftijdsdiscriminatie door ai

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    2 reacties op “Jij bent toch geen struisvogel?”

    1. Ed Steenhoek schreef:
      7 mei 2009 om 19:18

      Hallo Freddie,

      Goed artikel! Wellicht kunnen we nog een stapje verder gaan: De struisvogel alias de hazewindhond in disguise.

      De hazewindhond rent blind achter de haas aan, de beloning die hem in het vooruitzicht is gesteld. Een korte termijn beloning. Hij laat zich niet afleiden door zaken die niet bijdragen aan het behalen van een goed resultaat: het pakken van de haas. Hoe toepasselijk op het bedrijfsleven. Velen wordt een worst in het vooruitzicht gesteld. Een bonus. En altijd een korte termijn bonus! En of ze open staan voor nieuwe denkbeelden… wanneer deze hen helpen de worst binnen te hengelen. En draagt dit bij aan de struisvogel? Natuurlijk! Want je wilt natuurlijk niets weten van die zaken die je beloning in gevaar brengen. En bij gevaar… steken we de kop in het zand.

      Voor de betreffende onderneming: punishment by reward!

      Natuurlijk bestaat de wereld niet alleen uit hazewindhonden en struisvogels. Gelukkig zijn er nog Marco’s.

      Login om te reageren
    2. Barbuda schreef:
      13 mei 2009 om 08:17

      Zeer herkenbaar en frustrerend.
      Had zojuist een ICT Struisvogel of was het een ICT Manager aan de telefoon (1 minuut). Ik ben druk, we zitten midden in een grote IT verandering en ik heb geen tijd, bel me in September nog maar eens terug (dit antwoord kreeg ik vorig jaar september ook).

      Toch nog een poging gedaan met als antwoord “we hoeven niets te weten, we hebben al besloten”. Waarbij ik in gedachten toevoegde “zonder goed informatie te verzamelen”.

      Begrijp me niet verkeerd, ik ben realistisch en weet dat je niet alles kunt winnen of zelfs moet willen winnen. Maar ik vind het net als Freddie ook erg verontrustend om te moeten constateren dat door de informatie overload en de vele onwaarheden die uitgestort worden over de beslissers er een soort van paradoxale situatie ontstaat die ertoe leidt dat beslissers maar ook ICT architecten minder openstaan voor informatie wat weer leidt tot de voorspelbare reactie van nog meer communicatie van de leveranciers.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs