Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Groei grootste gevaar voor VoIP

08 mei 2009 - 12:473 minuten leestijdActueelCloud & Infrastructuur
Mireille Sampimon
Mireille Sampimon

De sterke groei die VoIP momenteel doormaakt vormt tegelijkertijd de grootste bedreiging, waarschuwt beveiligingsleverancier WatchGuard. VoIP wordt een aantrekkelijk doelwit voor hackers en netwerkaanvallen.

Binnen twee jaar zal 75 procent van de zakelijke telefoongesprekken via VoIP verlopen. Wereldwijd zal het aantal VoIP-gebruikers aan het einde van dit jaar richting 100 miljoen gaan. Mede dankzij deze groei is VoIP een aantrekkelijk doelwit voor hackers en netwerkaanvallen.

"We zien dat datanetwerken al jaren bezig zijn zich te beschermen tegen schadelijke aanvallen. Nu is het de beurt aan VoIP-systemen. Ook zij zullen de juiste beveiligingsmaatregelen moeten treffen", aldus Marco Weeber, regional sales manager Benelux bij WatchGuard. "Doordat bedrijven continu bezig zijn met het integreren van netwerken moeten de maatregelen op architectuurniveau worden genomen. Alleen dan kunnen zij gebruikers, klanten en gegevens beschermen tegen aanvallen van buitenaf."

De belangrijkste bedreigingen voor Voice over IP (VoIP) volgens WatchGuard, leverancier van netwerkbeveiligingsoplossingen:

Denial of Service (DoS)-aanvallen op VoIP-systemen zullen toenemen

VoIP-systemen zullen steeds vaker het doelwit zijn van DoS-aanvallen. De methodes zijn vergelijkbaar met aanvallen op datanetwerken, namelijk in zeer grote aantallen een beroep doen op de dienst zodat het systeem eronder bezwijkt. Het uiteindelijke doelwit van de aanval is het in handen krijgen van SIP (Session Initiated Protocol)-extensies, om zodoende de VoIP-server plat te leggen.

 

Spam over Internet Telephony (SPIT)

Spam over internettelefonie kan, net zoals bij gangbare spam, ook per botnet worden gegenereerd en verstuurd. Daardoor worden miljoenen VoIP-gebruikers die geen goed filter hebben, bedolven onder deze SPIT-berichten. Net zoals bij junkmail vertragen deze SPIT-berichten de systeemprestaties, verstoppen ze voicemailboxen en belemmeren ze zodoende de productiviteit van gebruikers.

 

Voice-service theft

Diefstal van voice-service kan plaatsvinden wanneer een niet-geautoriseerde gebruiker zichzelf toegang geeft tot het VoIP-netwerk. Doorgaans door het gebruik van een geldige gebruikersnaam en wachtwoord. Bij deze vorm van diefstal zal de gebruiker met name dure internationale telefoongesprekken voeren.

 

Kaping van registratiegegevens

Ook kan het gebeuren dat een hacker een SIP-registratie ongeldig maakt. Hij vervangt deze registratie door zijn eigen IP-adres, waardoor hij in staat is inkomende gesprekken te onderscheppen, om te leiden, opnieuw af te spelen of lopende gesprekken in te breken.

 

Luistervinken

Zoals datapakketten kunnen worden onderschept bij man-in-the-middle attacks, kan dit ook plaatsvinden bij voice-pakketjes. Via spoofing wordt al het inkomende en uitgaande verkeer via het netwerk van de hacker geleid. Deze is daardoor in staat de voice-paketten opnieuw in elkaar te zetten en letterlijk live mee te luisteren. Daarbij krijgt de hacker gelijktijdig de beschikking over gevoelige data, zoals gebruikersnaam, wachtwoord en VoIP-systeeminformatie.

 

Directory harvesting

Bij VoIP directory harvesting gebruikt een aanvaller duizenden bestaande VoIP-adressen voor aanvallen op het netwerk. De adressen die niet ‘bouncen’ kan de hacker identificeren als geldige adressen. Vervolgens kan hij deze adressen zelf of via een botnet gebruiken voor het verzenden van SPIT-berichten of vishing (voice phishing).

 

Vishing

Bij vishing (voice phishing) worden traditionele phishing-vormen nagebootst. Namelijk pogingen om gebruikers ertoe te brengen persoonlijke en bedrijfsgevoelige informatie openbaar te maken, zoals gebruikersnamen, wachtwoorden of accountgegevens. Vervolgens wordt deze informatie misbruikt om geld op te nemen of over te boeken vanaf creditcard of bankrekeningen.

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    Filter
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Ddos-aanvallen (en waarom L3-filtering niet optioneel is)

    Handen, samenwerken, fusie
    ActueelOverheid

    Meer regie en samenwerking bij digitalisering overheid

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    ActueelCloud & Infrastructuur

    HPE-Juniper vormt blok tegen Cisco

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    2 reacties op “Groei grootste gevaar voor VoIP”

    1. Bj�rn Heisterkamp schreef:
      13 mei 2009 om 07:06

      VoIP leeft nog steeds met de gedachte dat het ?onbetrouwbaar? is. In feite is het niet meer dan een transport van telefoonverkeer. Wat zou het uitmaken of dit via een koperlijn loopt of via een netwerkkabel? De gedachte an sich is ouderwets. Vandaag de dag kunnen we ons geen werkdag voorstellen zonder internettoeggang. De betrouwbaarheid van de verbinding hiervan wordt verondersteld 99% of meer te zijn.

      Recentelijk heb ik aandachtig zitten luisteren naar de argumenten van een dealer die zijn klanten pertinent niet wilde aansluiten op VoIP-telefonie. Geen van zijn argumenten hield wetenschappelijk steek. In onze organisatie bellen we al jaren met VoIP, gedeeltelijk omdat we geen keuze hadden destijds. Wellicht was het anders gelopen als we die keuze wel hadden. Maar feit is dat wij in de afgelopen vier jaar slechts ��n dag zonder telefoon hebben gezeten. Was dit anders geweest via een traditionele centrale?

      De IT en Telecom is overigens zelf debet aan de verwarring bij de klant. Als je klanten gaat vermoeien met termen als ?SIP? dan kun je niet anders verwachten dan dat iemand wantrouwend wordt. Terecht. Bovendien is het stigma “VoIP is gratis bellen” nog niet eens opgelost, dus we staan nog aan het begin. Binnen twee jaar 75% van het zakelijk telefoonverkeer via VoIP? Ambitieus. Maar we werken er graag aan mee.

      Bj�rn Heisterkamp
      GO Telecom

      Login om te reageren
    2. Richard Jonker schreef:
      13 mei 2009 om 12:58

      Even een observatie. Uiteraard doet Watchguard hier niks anders dan de gebruikelijke angstmarketing die we al jaren kennen van anti-x boeren. Verzin eens iets nieuws! Wel leuke afkortingen om te onthouden (SPIT is een fijne). Echter: als de IP-industrie op deze jaren-90 manier eindgebruikers blijft stalken, zou de arme angstige eindgebruiker dan niet kiezen om maar bij de analoge PTT te blijven? Dan heeft Watchguard helemaal geen markt meer voor z’n anti-SPIT dozen. Dan wordt er weer SPIT-loos analoog gebeld. En trouwens ‘kudos’ voor de kanttekening van Bjorn Heisterkamp. Kanaalmensen kunnen het nu eenmaal beter uitleggen dan de schrijvers van bangmaakpersberichten.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs