Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Het nut van een securityonderzoek

08 mei 2009 - 13:25OpinieInnovatie & Transformatie
Jan van der Sluis
Jan van der Sluis

Wereldwijd securityonderzoek relativeert het 'veilige' gevoel in Nederland ten opzichte van wat elders in Europa plaatsvindt.

Kortgeleden werd er een wereldwijd security onderzoek gepubliceerd waarbij meer dan 8500 consumenten is gevraagd naar hun mening over nationale, persoonlijke, internet en financiële security. Naast de gebruikelijke trenddata, hoe kan het ook anders, is in maart duidelijk geworden dat Europeanen steeds meer bezorgd zijn over financiële fraude ten tijde van deze recessie.

Niets nieuws onder de zon, temeer omdat de scheidslijn tussen wat acceptabel en frauduleus gekenmerkt kan worden, niet meer zo vast omlijnd is als we voorheen wel dachten. Zo ook het verschil tussen beloning en bonus, tussen spaarproduct en hypotheekafgeleide, tussen afspraak en interpretatie.

Maar hoe denken we in Nederland hierover in vergelijking met ons omringende landen? Het lijkt relevant, omdat fraude de neiging heeft zich in snel tempo te verplaatsen over de grenzen. Het consumenteninzicht helpt ons allemaal om na te denken over security policies, cultuur en maatregelen over landgrenzen heen.

Het onderzoek omvatte vijf Europese landen: België, Spanje, Duitsland, Nederland en de UK. Overige landen waren Australië, Nieuw Zeeland, Brazilië en de VS. Er werd een schaal gehanteerd van 0 tot 300, waar er bij 300 sprake is van traumatische angst.

Europese consumenten denken dat de recessie hen meer fraude brengt. Zo'n 61 procent denkt aan identiteits- of creditkaartfraude en dat de crisis dit substantieel versterkt. Zonder in detail te gaan een paar uitersten: 83 procent van de Spaanse consumenten en 72 procent van de Britse consumenten denken dit. In Nederland is dit ongeveer een derde. Daarbij is de indexscore in Nederland 86, zelfs nog lager dan een half jaar geleden. Blijkbaar maken we ons minder druk en slapen beter dan de rest van Europa.

Welterusten, Nederland.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    OpinieData & AI

    Van copiloten tot duurzame ai-modellen: hoe ai waarde toevoegt

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: TU/e lanceert nieuw high-tech-onderzoeksinstituut, veel minder cyberincidenten in Nederland (en meer)

    Vote now stem nu stemmen Awards
    ActueelOverheid

    Leden VNG stemmen in met ict-collectivisering

    ActueelOverheid

    Tweede Kamer wil snelle behandeling Nederlandse Digitaliseringsstrategie

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Kort: Mollie komt met betaalterminal Tap, Orange Quantum Systems schaalt quantumtesten op (en meer)

    Digitale overheid
    ActueelOverheid

    Nederland scoort in EU bovengemiddeld bij digitale overheidsdiensten

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs