Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

De kijk van Van Eijk: Biertje?

Peter van Eijk
11 mei 2009 - 09:23OpinieCloud & Infrastructuur
Peter van Eijk
Peter van Eijk

Goed it-servicemanagement kan wat leren van de horeca, en dan bedoel ik niet het avondprogramma van ‘The Next Web’. Horeca en goed it-servicemanagement gaan allebei over dienstverlening. Het is dan ook niet toevallig dat de hogere hotelschool een goede vooropleiding is geweest voor een aantal succesvolle inrichters van servicemanagement die ik ken.

Dienstverlening gaat over het maken van afspraken en het aangaan van verplichtingen. Een voorbeeld. Op het terras komt een servicemedewerker langs om de bestelling op te nemen. "Een biertje graag", zegt de klant, die daarmee een verzoek indient. "Komt eraan", zegt de servicemedewerker, die zich daarmee verplicht om in de nabije toekomst het verzoek te vervullen. Even later wordt het bestelde geleverd, en met de uitspraak "Alstublieft, uw biertje", stelt de servicemedewerker dat aan de verplichting is voldaan. "Dank u wel", zegt de klant, waarmee deze de servicemedewerker kwijting verleent van de verplichting die deze eerder is aangegaan.

De parallel met bijvoorbeeld het leveren van een nieuwe PC en gebruikersaccount, of het afwikkelen van een storingsmelding ligt voor de hand. Ook op technisch niveau is er een parallel, want wat betekende het woord server ook al weer?

Veel problemen in it-servicemanagement worden veroorzaakt doordat men niet alle onderdelen van deze communicatie voldoende expliciet maakt, dan wel er de consequenties van neemt. Zo wordt nog wel eens vergeten wat een verplichting precies inhoudt. Is dat alleen een ontvangstbevestiging, of wordt hier daadwerkelijk een belofte gedaan? En als er een belofte wordt gedaan, heeft men zich afgevraagd wanneer die vervuld kan worden, in het licht van de beschikbare capaciteit?

Op de hogere hotelschool leren ze nog wel meer, zoals het in kaart brengen van onuitgesproken verwachtingen en het in balans brengen van kwaliteit en kosten. De klant is namelijk weliswaar koning, maar niet altijd bereid om vorstelijk te betalen.

Meer over

Consulting

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Eén reactie op “De kijk van Van Eijk: Biertje?”

    1. Christ van Wijck schreef:
      12 mei 2009 om 12:50

      Goed verhaal, helemaal mee eens!
      Maar wat kan je er mee bij een werkgever waarbij de projectfocus alleen op kosten en deadlines ligt?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Barco introduceert nieuw vergadersyste...

    Videoconferencing is volledig ingeburgerd in de vergaderzaal. Met ClickShare heeft Barco een oplossing om gemakkelijk en draadloos videovergaderingen te starten...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Schaduw-ai en het risico voor organisaties

    Data & AI

    Kort: OpenAI en AWS sluiten miljardendeal, Microsoft zet ai-hub op in VAE (en meer)

    Software & Development

    Vibe coding en het lot van de developer

    Cloud & Infrastructuur

    Eurofiber en Open Dutch Fiber slaan handen verder ineen

    EU digitale
    Cloud & Infrastructuur

    Nederland in Europees consortium voor digitale gemeenschapsgoederen

    Software & Development

    Verkeerde configuratie bij Azure leidt tot veel storingen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs