Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Prijserosie notebook leidt tot ontevreden gebruikers

28 mei 2009 - 08:193 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur

Onlangs is er een stichting Ondernemers PC (www.ondernemerspc.nl) in het leven geroepen die de klein-zakelijke gebruiker moet helpen een betere keuze te maken voor een desktop of een notebook. Hun bestaansrecht is gebaseerd op een onderzoek van het Nipo onder meer dan vijfhonderd respondenten.

Hierin is ontdekt dat een derde op zoek moest naar een nieuw notebook omdat ze twee jaar eerder een verkeerde keuze hebben gemaakt op basis van de softwareeisen (34 procent). Wat niet werd besproken was dat het onderzoek ook nog aantoonde dat nog eens een 33 procent op zoek moest naar een nieuw notebook omdat deze niet meer werkte of kapot was. Een kleine 4 procent wilde een nieuwe uitzoeken omdat ze het oude systeem technisch wel prima vond, maar gewoon iets nieuws wilde. Een 29 procent van de respondenten hebben aangegeven op zoek te zijn naar een uitbreiding van het computerpark (bron: TNS/Nipo, onderzoek 9 t/m 15 februari 2009).

Voor de redenen van de ontevredenheid doet het onderzoek ook een uitspraak. Voor het merendeel (41 procent) is de aanschaf destijds geadviseerd door vrienden of familie met 'verstand‘ van computers. Vervolgens wordt de prijs het belangrijkste argument voor de keuze van het systeem. Deze prijs heeft de afgelopen jaren een duikvlucht gemaakt. Het begon in de massaretail, waar 666 euro, inclusief BTW een zeer gewild prijspunt bleek te zijn. De zeer succesvolle mininotebook voor 333 euro deed zijn intrede en de verkoopprijzen bleven maar dalen. De markt geeft het antwoord en de producenten gaan mee.

Doordat de fabrikanten toegeven aan de prijserosie geven ze zelf eigenlijk aan dat het zeer moeilijk blijkt te zijn om de extra kwaliteit- en duurzaamheidskenmerken een plaats te geven binnen het portfolio. De entry level-producten nemen in aantal toe en de premium-producten nemen af. Deze marktwerking is ongeveer twee jaar geleden ingezet en hiermee is de introductie van de consumptiegoederentheorie die we kennen uit de kledingmarkt een feit geworden. Voor de producenten op zich goed nieuws, want die verkopen nu elke twee jaar een nieuw systeem. Voor de gebruiker kennelijk een bron van ergernis. De stichting Ondernemers PC gaat helpen om, op basis van een vragenlijst, de gebruiker beter te adviseren en te helpen middels het Ondernemers PC-keurmerk. De vragen zullen ingaan op de software- en hardwarebehoefte.

Er is ook nog een taak voor de producenten weggelegd. Het blijkt voor de producenten moeilijk om de additionele (kostbare) componenten die de duurzaamheid bevorderen te blijven integreren in het systeem. De kwaliteit en duurzaamheid van een systeem zit namelijk in de details en die blijken moeilijk verkoopbaar. Zeker als het ict-advies van de toekomst een kringgesprek op de verjaardag blijkt te zijn. De uitdaging voor de producenten is om de wederverkopers en distributeurs te vertellen hoe ze de premium-producten moeten adviseren. Dit is een hele opgave, waar je er met training alleen niet komt. Hoe boks je eigenlijk op tegen de buurman van het neefje van een mogelijke nieuwe gebruiker?

De nieuwe mogelijkheden om een videopresentatie toe te voegen aan een datasheet of website biedt mogelijkheden om de duurzame details beter te belichten. Het zakelijke account van Youtube kan de producten helpen om de kwaliteit van notebooks te visualiseren en hiermee de gebruiker te voorzien van amunitie om de aanschaf van het duurdere en betrouwbare systeem te verantantwoorden. De producenten en wederverkopers zullen moeten blijven proberen de gebruiker tevreden te houden, dan komt hij misschien over twee jaar terug omdat hij extra capaciteit nodig heeft.

Meer over

Laptops

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: WBSO populair bij ict-bedrijven, 6 cloudtrends Gartner, EU-alternatief voor CVE-database VS

    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Maak haast met investeringen in digitale infrastructuur’

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    Eén reactie op “Prijserosie notebook leidt tot ontevreden gebruikers”

    1. Berrie Pelser schreef:
      2 juni 2009 om 13:28

      Ik denk dat de stichting Ondernemers PC een goed kans maakt want het is idd slecht gesteld met de lage prijzen voor hardware (laptop) en daarmee direct de kwaliteit. Als je nu prijzen ziet van ? 300,00 voor een laptop met een Celeron processor en 512MB geheugen en dan toch Vista Home erop. Terwijl Vista toch eigenlijk minimaal 1GB geheugen nodig heeft (maar IMO eigenlijk nog meer op goed te draaien). Dit weten de meeste mensen niet en denken; als ik het zo kan kopen zal het ook wel werken? dus goed initiatief!

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs