Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Van Vliet: NS spoort niet!

04 juni 2009 - 13:35OpinieOverheidNS
Robert van Vliet
Robert van Vliet

Jarenlang hebben de Nederlands Spoorwegen het aantal loketten gereduceerd en forse investeringen gedaan in de kaartautomaten. Ict was de succesfactor om het personeelsbestand stevig in te krimpen en met een minimaal aantal mensen op een station aanwezig te zijn. Doel is om efficiënter te werken, zoveel mogelijk reizigers vervoeren met zo min mogelijk inzet van personeel.

Helaas lijkt de automatisering door te slaan, want het aantal ouderen dat de trein gebruikt neemt af. Ze voelen zich niet meer thuis op de stations. Daarnaast blijft het aantal gehandicapten ook achter wegens gebrek aan faciliteiten. Daarom besloot de Tweede Kamer eind april dat elke trein en ieder perron in Nederland toegankelijk gemaakt moet worden voor gehandicapten. Ook zal er in iedere trein een toilet aanwezig moeten zijn. Hierdoor zullen gehandicapten eindelijk zelfstandig gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Als ik vervolgens lees dat de nieuwe eisen voor toegankelijke perrons, treinen en toiletten in iedere trein zijn pas vanaf 2030 verplicht zijn, kan ik me voorstellen dat dit niet het aantal reizigers op korte termijn zal verhogen.

Wat betreft de ouderen heeft een of andere beleidsmaker weer en lumineus idee bedacht. Op verzoek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat is namelijk een aantal organisaties een project gestart om 50-plussers meer vertrouwd te maken met de trein. Onder het motto 'Ik Spoor!' zetten zij een campagne op en worden er treinworkshops voor 50-plussers georganiseerd. Ik Spoor! is eind 2008 gestart en loopt door tot en met 2011. Voor dit project zoekt V&W vrijwilligers die andere 50-plussers ondersteunen bij het reizen met de trein. Deze vrijwilligers worden treinambassadeurs genoemd.

Eerst wordt het NS-personeel wegbezuinigd, en nu komen daar dus zogenaamde treinambassadeurs voor terug op basis van vrijwilligheid. Eerst investeren we veel belastinggeld in ict en vervolgens gaat er weer belastinggeld naar de meest zinloze campagne van dit jaar: 55-plussers een cursus geven hoe de kaartautomaat op het station werkt. Nu weet ik dat mijn schoonmoeder moeite heeft met instellen van haar kachelthermostaat omdat er teveel knoppen opzitten, maar om hier nu ook miljoenen euro's aan uit te geven?

Ik durf de stelling aan dat wanneer NS meer personeel had gehouden dit uiteindelijk minder had gekost dan de strategie om alleen in te zetten op jarenlange ict-investeringen. Jammer dat zo'n publieke instelling niet de balans kan houden tussen personeel en ict.

Robert van Vliet is adviseur e-overheid.

 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    7 reacties op “Van Vliet: NS spoort niet!”

    1. nrrrdgrrrl schreef:
      26 juni 2009 om 10:48

      De treinen van Syntus hebben ook geen toilet. Goed dat dit niet langer geaccepteerd wordt.

      Login om te reageren
    2. Ronald Vermeij schreef:
      26 juni 2009 om 15:13

      Als het zo doorgaat met bezuiningen op personeel, zijn straks alle stations en treinen onbemenst en verloopt alles compleet geautomatiseerd. Zou dat het beeld zijn waar de NS naartoe wil sporen?

      Login om te reageren
    3. Jan van Leeuwen schreef:
      26 juni 2009 om 16:49

      @Ronald

      “verloopt alles compleet geautomatiseerd” . . tot die ene Windows-PC een virus heeft . . .

      Toen reden er geen treinen meer.

      Login om te reageren
    4. Menno schreef:
      26 juni 2009 om 18:14

      Tja, lang leve de vrije markt zeg ik dan. NS moest van de overheid en EU begin jaren 90 opeens de broek zelf ophouden, de boel werd opgesplitst, en er kwam concurrentie van andere vervoerders op het spoor. En dan vind men het gek dat het bedrijf banen gaat schrappen en die vervangt door (goedkopere) automatisering.. Dat gebeurt toch in elke commerciele branche?!?

      Login om te reageren
    5. De NS-Visionair schreef:
      26 juni 2009 om 19:12

      In het informatiebeleidsplan van de NS is te lezen dat we over 10 jaar volledig geautomatiseerde reizigers hebben. Met getatoeeerde barcode op hun voorhoofd voor de identificatie. Kijk, dat scheelt weer een berg automaten en cursusjes voor ouderen.

      Login om te reageren
    6. Ronald Vermeij schreef:
      27 juni 2009 om 18:57

      @Jan: …. ik zie het al helemaal voor me …..:-)

      Login om te reageren
    7. nico schreef:
      29 juni 2009 om 08:49

      Gisteren eens met de trein geweest terug van vakantie. Eerlijk gezegd het is heel fijn om gewoon een conducteur iets te kunnen vragen, die gewoon antwoord heeft door even naar z’n pda te kijken. En ik heb maar liefst vijftig eurocent extra betaald om bij een loket op schiphol een kaartje te kunnen kopen bij een echt persoon

      Al die textborden/schermen/automatiserings-chaos.
      Voor mij hoeft het niet, ik zie en spreek liever met echte mensen dan met machines, voor die grijpstuiver (vijftig eurocent) is dat toch belachelijk.

      Bovendien, verliezen ze op klantvriendelijkheid door al die automatisering, iets wat veel bedrijven onderschatten, en aan tenonder zijn gegaan.
      Eerst verliezen ze hun personeel, en dan hun klanten.
      Mensen willen gewoon met een smile bediend worden.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Phishing fastfood vis
    ActueelOverheid

    Kort: Digitalisering overheid gaat traag, phishing by McDonald’s (en meer)

    Freelancer
    AchtergrondCarrière

    Zzp’er in de it flirt met dienstverband

    ActueelCloud & Infrastructuur

    NLnet en CWI testen eerste openbare Scion-verbinding in Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Intel mogelijk weer ‘great’ als semi-staatsbedrijf

    Beursvloer Cybersec Netherlands
    ActueelSecurity & Awareness

    Cruijffiaanse blik op cybersecurity: je ziet het pas als je het doorhebt

    Goodbye
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: GitHub-ceo zwaait af, Perplexity jaagt op Google’s Chrome (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs