Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Social networks-marketing is de trend in 2009

09 juni 2009 - 08:11ActueelWerkplek & Beheer

De nieuwe marketingtrend van 2009 is social network-marketing. Dat blijkt uit het grote Berenschot/MarketingTribune-marketingtrendonderzoek. Nieuwkomers in de top 10 trends onder Nederlandse marketingprofessionals zijn omgaan met budget cuts en (web) analytics.

De vijf meestgenoemde trends van dit jaar zijn social networkmarketing (24 procent), 50+-marketing (19 procent), community marketing (18 procent), branding (15 procent) en omgaan met budget cuts (15 procent). Op de plaatsen 6 tot en met 10 staan trends die gerelateerd zijn aan web analytics en online marketing, elk genoemd door circa 10 procent van de deelnemers. Op hoofdlijnen concluderen de onderzoekers dat marketeers via beter benutten van social networks en online media pogen om met een kleiner budget hetzelfde (of misschien een beter) effect te sorteren.
De uitkomsten zijn afkomstig uit de zesde editie van het Berenschot-onderzoek naar trends onder marketing-professionals, dit jaar voor de tweede keer in samenwerking met vaktitel MarketingTribune. Voor het onderzoek zijn meer dan 1500 marketeers rechtstreeks benaderd; daarnaast hebben lezers van MarketingTribune en bezoekers van een aantal sites (Stichting Techniek en Marketing, Marketing Executive Center, Marketingfacts, MarketingTribune, Berenschot) de online enquête ingevuld. In totaal zijn 355 enquêtes ingevuld, waarin marketeers vijf trends konden benoemen en aangaven hoe zij hier in de toekomst mee om (denken te) gaan.
Opvallende dalers uit de top 10 zijn: duurzaamheid / MVO (van 6 naar 39) en allianties & partnerships (van 9 naar 21).
Al met al zijn de marketeers, noodgedwongen door de economische tegenwind, eindelijk constructief bezig om een kwantitatieve basis onder hun activiteiten te leggen. Accountability werd al enige tijd gevraagd. Web analytics maken het nu ook mogelijk. Of klanten zitten te wachten op een ongebreidelde hoeveelheid aanbiedingen via hun Linked In of Hyves pagina, vragen de onderzoekers zich af. Maar wanneer de klant op zijn wenken bediend wordt met een aanbod dat aansluit bij zijn behoeften (bijvoorbeeld op basis van zijn online zoekgedrag) wordt dat wel als positief ervaren. Marketeers moeten zich dan wel juist gedragen: professioneel omgaan met social networks, aansluiten bij bestaande communities en beseffen dat die netwerken niet van hen zijn. Het credo voor de marketeer in 2009 is: Relaties verzilveren.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    De 10 beste voorbeelden van ons toekomstig werk!

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft blokkeert e-mail hoofdaanklager Internationaal Strafhof

    ActueelOverheid

    Kort: Nieuw screeningsysteem IND, IFS in zee met TomTom, Navara naar BBTG en de grote oversteek voor TMA

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs