Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Oplaadautomaat vertraagt OV-chipkaart opnieuw

03 juli 2009 - 09:583 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurCCVNS
Jolein de Rooij
Jolein de Rooij

Elke openbaar vervoerregio in Nederland is zelf verantwoordelijk voor het kiezen van een leverancier van oplaadautomaten voor ov-chipkaarten, en voor de plaatsing en installatie van deze apparaten. Die situatie zorgt voor nieuwe vertragingen bij de uitrol van de ov-chipkaart, zoals in de Stadsregio Arnhem Nijmegen, waar reizigers hun ov-chipkaarten op de officiële startdatum nog niet konden opladen. ‘Als koploper loop je extra risico.’

Dat zegt projectleider Han Scholten van de stadsregio Arnhem en Nijmegen, verantwoordelijk voor de lokale invoering van de ov-chipkaart. ‘Twaalf van de vijftien oplaadpunten zijn nu actief. De andere drie volgen vandaag.' Woensdag 1 juli, de dag dat de stadsregio had moeten overstappen op het ov-chipkaartsysteem, bleek nog geen van de oplaadpunten in de Stadsregio Arnhem Nijmegen te functioneren. De vertraging was te wijten aan ‘softwarefoutjes' in de oplaadautomaten.

Scholten: ‘We hebben de oplaadautomaten zelf moeten bestellen, en zijn de eerste in Nederland die dit heeft gedaan bij leverancier van betaalautomaten CCV. We zijn op dat punt koploper in Nederland. Dat is leuk, maar dat betekent ook dat je alle ellende over je heen krijgt. ‘In april waren we het contractueel eens met CCV. Maar voordat de bestelde oplaadautomaten zijn geleverd en geïnstalleerd, ben je zo twee, drie maanden verder. Die oplaadautomaten zijn behoorlijk complex. Ze moeten aan de ene kant de pintransactie van de winkelier afhandelen, en aan de andere kant communiceren met de centrale backoffice van TLS, waar het saldo van alle ov-chipkaarten centraal beheerd wordt. Dat vereist uiterste zorgvuldigheid.'

Districhip ter ziele

CCV won vorig jaar de aanbestedingsronde die was uitgeschreven door Districhip. Deze organisatie was opgericht door alle vervoerders samen, om centraal een distributienetwerk te bestellen voor het opladen van ov-chipkaarten via automaten, loketten en internet. Vorig jaar onstond er echter onenigheid tussen de vervoerbedrijven en staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat. De vervoerders wilden extra geld van het ministerie, voor de meerkosten door het kraken van de chip en alle vertragingen. De staatsecretaris stelde hierop in het voorjaar van 2008 een onderzoekscommissie in, maar deze commissie kon geen duidelijk beeld krijgen van die meerkosten. De staatssecretaris besloot vervolgens geen extra geld toe te kennen, waarna Districhip door de vervoerders-eigenaars werd opgeheven. Scholten: ‘Voordat de definitieve contracten met CCV getekend waren, ging Districhip ter ziele.'

GVB koos zelfde leverancier

Sindsdien is elke openbaarvervoerregio in Nederland zelf verantwoordelijk voor het kiezen van een leverancier van oplaadautomaten voor ov-chipkaarten, en voor de plaatsing en installatie van deze apparaten. ‘Natuurlijk is er wel overleg en proberen we gebruik te maken van elkaars bevindingen', zegt Scholten. Zo heeft het Amsterdamse openbaarvervoerbedrijf, het GVB, gekozen voor dezelfde leverancier van oplaadpunten. ‘We hebben van hen bijvoorbeeld de conceptovereenkomsten gekregen voor de plaatsing van oplaadpunten in tabakswinkels.'

Scholten blijft optimistisch. ‘Aan het eind van de zomer hebben we hier zestig oplaadpunten actief. En we zijn in onderhandeling met de NS, om vooruitlopend op de landelijke uitrol alvast twintig oplaadpunten op de stations geactiveerd te krijgen. We streven ernaar dat afgerond te hebben voor de start van de wandelvierdaagse van Nijmegen.'

Meer over

BackofficeMifare

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    stadsbus bus connexxion
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Softwarefout veroorzaakt OV-oplaadproblemen

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Mifare-kraker ziet niets in OV-chipkaart

    Computable.nl
    ActueelOverheid

    Overheid had OV-chipkaart meer moeten sturen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Krakers OV-chipkaart mogen publiceren

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    OV-chipkaart krijgt op termijn andere chip

    Computable.nl
    ActueelSecurity & Awareness

    Zwakte van OV-chipkaart is geheime algoritme

    7 reacties op “Oplaadautomaat vertraagt OV-chipkaart opnieuw”

    1. Gast schreef:
      6 juli 2009 om 10:54

      Die OV-chipkaart is 1 groot debacle.

      In deze recessie onverantwoord. Vanaf het begin af aan al onverantwoord. Milieuonvriendelijk. En de gevolgen voor de privacy laten zich weten.

      Wat mis ik de ouderwetse strippenkaart.
      Gewoon, makkelijk en simpel. Milieuvriendelijke papier en ink drukken. Kan gerycled worden. En je hebt je privacy.

      De kleren van de keizer. En bijna iedereen hobbelt er weer eens achteraan. Typisch Nederlands?

      Ik boycott het openbaar vervoer, zolang dit belachelijke geld verslindende systeem voortgezet wordt.

      Noem me maar Don Quichotte. 😉

      Login om te reageren
    2. Kitty schreef:
      6 juli 2009 om 11:56

      Nadat mijn tweede strippenkaart ongeldig werd door weer een tariefsverhoging ben ik niet meer in de bus gestapt. (1983). Als ik er met de trein en daarna met de benenwagen niet kan komen, pak ik de auto. Ik denk dat ieder voor zich inkopen nog duurder is dan gezamenlijk inkopen met vertraging.

      Login om te reageren
    3. louis roes schreef:
      10 juli 2009 om 08:36

      Een paar dagen later werkte het allemaal perfect, zetten jullie dat er ook in? En een maand daarvoor zijn er in Amsterdam oplaadautomaten geplaatst waar geen enkel probleem mee was. Arnhem Nijmegen was dus niet het eerste gebied, zoals in het artikel wordt gesuggereerd.
      Waarom wordt er niets geschreven over het succesvol gebruik van de OV-chipkaart in de bus: het werkt goed en is erg handig. En als je automatisch opladen neemt hoef je je kaart nooit meer bij een automaat op te laden.

      Login om te reageren
    4. anoniem schreef:
      15 juli 2009 om 17:57

      Ik woon zelf in Nijmegen en PROBEER de OV-Chippkaart al vanaf 1 juli te gebruiken. Probeer omdat veel automaten het in verschillende bussen het niet doen, en opladen al helemaal onmogelijk is. Hiervoor moet je eerst naar een tabakswinkel toe, waar ik normaal nooit kom. Hiervoor moet ik eerst met de bus naar de oplaadpunten. Waarom zijn er niet veel meer oplaadpunten? Bij elk treinstation zie je toch ook een kaartjes automaat?
      Verder vind ik persoonlijk het gebruik ervan, als de automaten het in de bus al doen, niet even prettig. ’s Morgens vroeg is mijn bus erg vol, als je dan moet wachten tot alle mensen uitgestapt en uitgecheckt zijn, heb ik mijn overstap gemist, wat met het gebruik van een buskaart geen punt is.
      Verder is het nog slecht voor het milieu. Wat was er mis met het vertrouwde buskaartje? Niet modern genoeg? Ik vraag me af of, zoals sommige beweren, de OV-chipkaart helemaal is ingevoerd per 1 augustus 2009 in de regio Arnhem Nijmegen!!!

      Login om te reageren
    5. anoniem schreef:
      16 juli 2009 om 14:56

      Je zegt dat de OV chipkaart slecht voor het milieu is. Echter doorgaan met zinloos papier verspillen (buskaart) is nog erger als een kaart die je jarenlang kan blijven gebruiken.

      Login om te reageren
    6. x schreef:
      20 juli 2009 om 10:59

      Wat een slechte smoes van die projectleider. Connexxion heeft die automaten al een aantal maanden in hun bussen zitten en ook GVB heeft er al bijna 250 van die dingen uitgerold.

      De stadsregio Arnhem/Nijmegen was beslist niet de eerste.

      Mag ik het er op gooien dat de projectleider zijn project niet in de klauw heeft?

      Login om te reageren
    7. QJ van der Heijden schreef:
      24 juli 2009 om 13:58

      De ov chipkaart gaat er toch komen,vergeet vooral niet uittechecken. Jammer dat Zaanstad erg traag is en men je daar niet naar een oplaadpunt kan verwijzen, ook bij de helpdesk Tickets & Service zaten de medewerkers uitgeblust met de handen in het haar en hadden niks mede tedelen. Hopelijk is Amsterdam bij de pinken en zal het gelijk matig de ov chipkaart introduceren, en nog een poortje open houden voor de twijfellaar.
      Maar dan 4 okt 09 is het dan ook helemaal gebeurt en kunt u er niet meer onderuit. U zal de procedure moeten ondergaan; of anders de tram latenstaan.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs