Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Gps-markt moet zichzelf heruitvinden

16 juli 2009 - 15:483 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurGartner

Haaks op de immense populariteit van de gps, staan de povere resultaten van de ‘navigation solution providers’. De markt moet zichzelf heruitvinden, zegt Gartner in een nieuw rapport.

‘Navigation solution providers’ hebben het bijzonder moeilijk. Factoren als een grotere concurrentie, de verschillende platformen voor de toestellen, en te weinig manieren om zichzelf te onderscheiden van andere fabrikanten of leveranciers zorgen ervoor dat een navigatietoestel of -oplossing alsmaar meer een ‘commodity’ wordt. Een trend die volgens Gartner bevestigd wordt door een recent onderzoek waaruit blijkt dat bij consumenten navigatie bovenaan het verlanglijstje staat voor it-applicaties in de wagen.

Het gevolg is wel dat de marges voor fabrikanten en solution providers pijlsnel krimpen en dat de inkomsten onder druk komen te staan. Dat zal volgens Gartner dan weer leiden tot een verdere consolidatieslag in de navigatiemarkt. Volgens Thilo Koslowski, research vice president bij Gartner; zijn het vooral de fabrikanten van ‘portable navigation devices’ (PND’s, zeg maar de typische TomTom’s en Mio-toestellen) die te lijden hebben onder de commodity-trend: een trend die door de zwakke economie nog eens extra gevoed wordt.

Prijzen onder druk
Dat slechte nieuws voor de fabrikanten, zou voor de consumenten wel eens goed nieuws kunnen worden. Gartner voorspelt immers dat de marges verder zullen blijven krimpen en dat als gevolg daarvan de prijzen van PND’s verder zullen dalen in de komende twee jaar. Tegen 2012 zal een typisch PND-instapmodel (zonder connectiemogelijkheden) volgens Koslowski nog zo’n 49 dollar kosten. Omgerekend is dat amper 35 euro. "Dat is ongeveer 10 procent van de gemiddelde verkoopprijs van hetzelfde soort toestel in 2004", maakt Koslowski de vergelijking. Mogelijk zullen enkele prijsbrekers zelfs nog onder die prijs duiken, door toestellen aan te bieden met beperkte kaartendekking of een kleinere database van ‘points-of-interest’.

Tijd voor strategische keuzes
Om hun markt veilig te stellen, kunnen navigation solution providers volgens Koslowski twee strategische keuzes maken. Een mogelijkheid is om het absolute leiderschap na te streven wat kosten, prijzen en distributie betreft en te gaan voor een aanpak met hoge verkoopsvolumes. Maar – per definitie – is die aanpak maar voor weinig bedrijven weggelegd. Een andere mogelijkheid is om het huidige productaanbod om te vormen naar een servicegericht model en geld te slaan uit diensten.

Gartner doelt dan op een servicemodel waarbij bepaalde diensten via een draadloze verbinding werken op verschillende platformen en toestellen. Nieuwe locatiebewuste diensten bijvoorbeeld zouden een frisse wind door het landschap laten waaien en ervoor zorgen dat de huidige spelers zich voortaan ‘personal navigation service providers’ kunnen noemen.

 

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs