Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Opdringerige verkoper drijft Nederlander naar webshop

21 juli 2009 - 11:07ActueelCloud & InfrastructuurBeslist.nl
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

De Nederlandse internetter winkelt liever online dan ‘buiten’. Dit kan worden opgemaakt uit het onderzoek dat vergelijkingssite Beslist.nl hield onder 2280 van zijn (3 miljoen) bezoekers. 58% van de respondenten meldt dat het de opdringerige winkeliers zelf zijn, die de shoppers onbewust wegjagen.

Maar liefst 93% van de internetters doet zijn boodschappen regelmatig online. De bereikbaarheid speelt eveneens een rol: webshops zijn altijd open en er hoeft geen parkeerplek te worden gezocht. Kunnen ‘offline winkeliers’ voorgoed fluiten naar hun klanten? Een van de weinige redenen om toch naar een winkelstraat te gaan is ’terug kunnen gaan voor garantie’. Maar ook dat lijkt online al te zijn opgelost.

Winkelnaam doet er niet meer toe
Opvallend is dat slechts 4% van de online shoppers nog sterk hecht aan de naam van de winkel. Een goede naam krijgt een product nu door het vertrouwen in een juiste prijs/kwaliteitsverhouding en eventuele objectieve kwaliteitskenmerken, zoals de keurmerken ‘Thuiswinkel waarborg’ of Qshops. Om zo’n bewuste keuze te maken, houdt een aanzienlijk deel van de respondenten zich bezig met de mening van andere kopers. 53% van de consumenten schrijft wel eens een beoordeling of review over een product of winkel. De voornaamste reden is om andere consumenten iets aan te raden of om hen juist te waarschuwen.

Pashokjes raken uit
Koos de consument tijdens de beginjaren van ‘internetshopping’ nog voor kleine probeeraankopen, nu lijkt het vertrouwen in online winkels bereikt. Al in het eerste half jaar van 2009 bestelden de respondenten gemiddeld 8 producten per persoon, voor zo’n 103 euro per aankoop. Grote bestellingen en duurdere producten worden dus zonder moeite van ‘onzichtbare’ winkeliers gekocht. In de afgelopen 6 maanden kocht 40% van de ondervraagden elektronica en boekte 29% van hen een reis via internet. Boeken blijven het meest populair; 49% van de internetters schafte er in de laatste 6 maanden minimaal één via het web aan.
Opvallend is de opmars van online mode shopping (37%), aangezien van dit segment alom werd verwacht dat men hiervoor het pashokje zou blijven opzoeken.

Online kassa wordt vertrouwd
Het vertrouwen in online winkeliers wordt, zo blijkt uit het onderzoek, gevoed door klaarblijkelijk deugende betalingsystemen. iDeal is verreweg het meest populair, gevolgd door overschrijving, creditcardbetaling en Paypal. De machtiging ziet men als minst veilige betalingsoptie.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    Filter
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Ddos-aanvallen (en waarom L3-filtering niet optioneel is)

    Handen, samenwerken, fusie
    ActueelOverheid

    Meer regie en samenwerking bij digitalisering overheid

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    ActueelCloud & Infrastructuur

    HPE-Juniper vormt blok tegen Cisco

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs