Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Van Vliet: de Aldi en een student aan huis

23 juli 2009 - 15:56OpinieOverheid
Robert van Vliet
Robert van Vliet

Er zijn van die initiatieven waar je van denkt; waarom heb ik die zelf niet bedacht? Een tijdje terug zat ik met buurman Henk (ict'er van beroep) in de zomerhitte een biertje te drinken, toen hij zijn beklag deed over al die vragen die hij uit de buurt krijgt over pc-problemen.

Als je ict'er van beroep bent, weet namelijk iedereen uit je omgeving je te vinden als je pc een virus heeft opgelopen of de printer het niet doet. Nou ja problemen, vaak is het gebrek aan kennis. Iedereen kan tegenwoordig overal een pc kopen. Of het nu om warenhuizen gaat, zelfs de supermarkt Aldi heeft ze in de schappen staan. Maar dan? Hoe krijg je zo'n ding aan de praat? Hoezo software installeren? Of hoe krijg ik alle randapparatuur weer draaiende?

Gelukkig heeft de buurman er verstand van. Alleen, hij had al een stuk of tien pc's ter reparatie in huis. Van familie, de sportclub en de andere buren. Natuurlijk zijn er in onze woonplaats verschillende computerwinkels die particulieren kunnen ondersteunen. Maar daar moet je wel voor de dienstverlening betalen. Dus daat iedereen pas heen als buurman zegt dat hij ècht niet kan helpen. Vaak mede omdat er slechts een half pakket is aangeschaft. Eerlijk gezegd: de lokale pc-dealer heeft natuurlijk ook liever een klant, die een compleet (service)pakket aanschaft. Voordeel van het klussen voor de beroeps-ict'er is het krijgen van vele flessen drank, VVV-bonnen en andere cadeautjes. Bovendien word je (eindelijk) zeer gewaardeerd door je omgeving!

Maar wat dacht u van het initiatief Studentaanhuis? Ik vind het een perfecte vinding; eerste hulp op digitaal gebied. Het overschot aan kennis bij ict-studenten koppel je aan het gebrek aan kennis bij oudere generaties. Ik had het bijna zelf kunnen bedenken. Nadeel is dat dit initiatief het platteland nog niet zo goed bedient, maar mijn buurman is er in ieder geval blij mee.

Robert van Vliet is adviseur e-overheid.

Meer over

Consulting

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Eén reactie op “Van Vliet: de Aldi en een student aan huis”

    1. RV schreef:
      27 juli 2009 om 10:29

      Nog een goed idee: “Student aan bedrijf”

      Dan leren alle pc-eindgebruikers eens ZELF hun computerkennis upgraden naar een nivo, waardoor ze zelfstandig met een pc kunnen werken, zonder daarbij steeds terug te moeten vallen op de ict afdeling of helpdesk.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Phishing fastfood vis
    ActueelOverheid

    Kort: Digitalisering overheid gaat traag, phishing by McDonald’s (en meer)

    Freelancer
    AchtergrondCarrière

    Zzp’er in de it flirt met dienstverband

    ActueelCloud & Infrastructuur

    NLnet en CWI testen eerste openbare Scion-verbinding in Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Intel mogelijk weer ‘great’ als semi-staatsbedrijf

    Beursvloer Cybersec Netherlands
    ActueelSecurity & Awareness

    Cruijffiaanse blik op cybersecurity: je ziet het pas als je het doorhebt

    Goodbye
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: GitHub-ceo zwaait af, Perplexity jaagt op Google’s Chrome (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs