Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Freelance ICT’er wordt nerveus van crisis’

27 augustus 2009 - 14:40ActueelCarrièreHeadfirstZZP-Nederland
Heleen van Roon
Heleen van Roon

Freelance ict'ers staan minder sterk bij onderhandelingen dan enige tijd geleden. Dat zegt algemeen directeur Rick Kruiswijk van arbeidsbemiddelingsbureau HeadFirst. 'Ze hebben te maken met meer concurrentie en zijn daardoor genoodzaakt hun tarieven te verlagen.'

Volgens Kruiswijk is het begrijpelijk dat zelfstandigen zonder personeel meeveren met de eisen van de opdrachtgever, maar moeten zij daaraan wel grenzen stellen. Vooral nu het moeilijker is opdrachten te vinden, kan de freelancer niet ook nog eens zomaar zijn tarieven naar beneden bijstellen, aldus de directeur. Dat blijkt echter nog niet zo eenvoudig. Kruiswijk: 'We merken dat freelance ict-professionals nerveus reageren op deze maatregelen en trends.'

Ondernemerschap

Eerder zei ook directeur van ZZP-Nederland Johan Marrink dat veel freelancers het moeilijk vinden genoeg zaken te blijven doen. Volgens de directeur van het informatiecentrum zijn freelancers vaak ervaren vakmensen, maar hebben zij het ondernemerschap niet goed onder de knie. Marrink: ‘In tijden van hoogconjunctuur zijn er geen problemen, maar als het economisch minder gaat, moet je ook weten hoe je moet vechten voor je winkel.'

Volgens Kruiswijk is het daarbij vooral belangrijk dat de ict'er weet wat hij waard is en dat ook aan de opdrachtgever meldt. Zo zou de freelancer duidelijk moeten maken wat zijn specialisme is en vervolgens moeten uitleggen waarom die specialisatie een bepaald uurtarief verantwoordt. Ook denkt de bemiddelaar dat zzp'ers zich moeten verdiepen in een potentiële opdrachtgever, voordat zij proberen zaken te doen. Bij het maken van prijsafspraken is het volgens Kruiswijk bijvoorbeeld handig te weten of de opdrachtgever onder tijdsdruk staat, omdat dan een hogere prijs gehanteerd kan worden.

Computable-lezer Jerry Helmers die reageerde op een ander bericht over dit onderwerp, vindt ook dat de zzp'er assertiever moet zijn. 'Dat is de essentie van ondernemerschap: anticiperen en denken over de toekomst', schrijft hij. 'Anticiperen hoort daarbij en is de verantwoordelijkheid van elke zzp'er. Een zzp'er die echt onderneemt heeft helemaal geen last van de crisis.'

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Freelance ICT’er vaak geen echte ondernemer

    Vrouw computer
    ActueelCarrière

    Headfirst start opleiding voor ZZP’ers

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Freelancer durft weer kritisch te zijn

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Headfirst neemt online arbeidsbemiddelaar over

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Vraag naar freelance ICT’ers stijgt weer

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kabinet maakt ondernemen aantrekkelijker

    24 reacties op “‘Freelance ICT’er wordt nerveus van crisis’”

    Nieuwere reacties »
    1. Sander schreef:
      28 augustus 2009 om 09:46

      Freelancers hoeven op zich niet nerveus te worden van de crisis als ze zorgen dat ze hun zaakjes goed op orde houden. Hierbij moeten ze vooral uitgaan van hun specialisme en kwaliteit, maar niet vergeten dat ze ook ondernemer zijn en dus sales kwaliteiten aan de dag moeten leggen om een volgende opdracht veilig te stellen en moeten leren om zichzelf geloofwaardig te verkopen.

      Verder moeten ze de ‘markt’ goed kennen en dus peilen wat op het moment van ‘crisis’ het vraag en aanbod is. Het komt zeer ongeloofwaardig over als een freelancer zichzelf aanbied voor ? 110,- om uiteindelijk ingezet te gaan worden voor ? 70,-

      Of je hebt een bepaalde marktwaarde en houdt die vast, met het risico dat je voor dat tarief geen opdracht binnenhaalt, of je beseft dat je andere tarieven moet gebruiken en je stelt je daarop in – maar doe dat dan ook consequent.

      Login om te reageren
    2. Rob van Elburg schreef:
      28 augustus 2009 om 10:31

      Freelance was in de regel het inzetten op “piek en ziek”! Later kwam hier het tijdelijke specialisme bij.

      2005 – 2009 ontstond de trend dat Freelance synomiem werd voor vast vanwege arbeidsmarktschaarste. Zo kon het voorkomen dat een ZZP-er meerjarig op dezelfde plek zat.

      Door de crisis wordt dit nu enigszins gecorrigeerd. De vraag is echter of de situatie zoals hierboven beschreven ooit weer terug komt. Diverse organisaties investeren nu reeds in opleiding of kiezen voor het aanstellen van kennismigranten. Uit onderzoek van Erasmus Concurrentie & Innovatie Monitor 2008 van de Rotterdam School of Management blijkt namelijk dat 85 procent van de bedrijven ontevreden is over de resultaten van offshoring. De insteek is dus om het ICT werk hier te houden tegen een acceptabel kostenniveau, dus vandaar. De Freelancer zullen wij voornamelijk dus weer terug gaan zien op piek en ziek en in puur specialisme voor de time being. Zoals het hoort dus eigenlijk.

      Login om te reageren
    3. edgar schreef:
      28 augustus 2009 om 10:33

      Denk dat het artikel veel te optimistisch is.
      Door near-shoring en de ongebreidelde vloed aan indiers
      in W-Europa [vanuit de UK] zal de helft van onze kennis-infrastructuur, zzp-ers en software bedrijven in 2010/2011 verdwijnen.
      Zie de recente financiele results van Ordina en C/TAC.
      Helaas, maar stel je er maar op in!

      Login om te reageren
    4. Sunil schreef:
      28 augustus 2009 om 10:46

      T.A.V. Edgar

      Door de komst van internationaal personeel waaronder Indiers zijn vele software bedrijven in staat de activiteiten in Nederland voort te zetten. Dit stimuleert op zowel de korte als de lange termijn de Nederlandse positie.

      Login om te reageren
    5. kai schreef:
      28 augustus 2009 om 11:48

      Een groot aantal tussenbureau’s veroorzaken de crisis voor de freelancers.
      Door tarieven laag te houden,terwijl de klant het gewone tarief betaalt. (klant betaalt 125euro p.u, freelancer ontvangt 50 euro p.u) echt gezien.!!
      Freelancers uitspelen.
      Onmogelijke kennis en expertise vragen voor vacatures.
      Geen of nauwelijks terugkoppeling van opdrachten.
      Tussenbureau’s betalen te laat.

      Wordt er nerveus van 🙂

      Login om te reageren
    6. Jaap Scheurleer schreef:
      28 augustus 2009 om 11:50

      De ZZP’er is de meest flexibele arbeidsvorm op de arbeidsmarkt van vraag en aanbod. Dat betektent enerzijds meer risico bij groter aanbod (of kleinere vraag) anderzijds hogere facturen als de vraag groot is (meer inkomsten dan wanneer in loondienst).
      Dat een ZZP’er nerveus wordt in deze markt lijkt me daarom logisch. Als oplossing aandragen dat de ZZP’er moet weten wat hij/zij waard is (geldt trouwens ook voor niet-ZZP’ers) lijkt niet zo zinvol in tijden waarin niemand meer weet wat ‘redelijke’ tarieven zijn. Ook vraag ik me af wat de ZZP’er moet met het advies van Headfirst om niet te veel te zakken met het tarief. Dat is inderdaad niet in het belang van Headfirst, maar of de individuele ZZP’er er wat mee opschiet als hij zijn tarief niet verlaagt…

      Login om te reageren
    7. Tho schreef:
      28 augustus 2009 om 11:58

      Balkenende en zijn vriendjes hebben er geen last van….

      Login om te reageren
    8. Labs schreef:
      28 augustus 2009 om 12:54

      Alle goede ervaren ZZP’ers die ik ken zijn onder de pannen. Het zijn de minder ervaren en de zwakkere broeders die het soms moeilijk hebben.
      Daarnaast hebben ZZP’ers die maar een kunstje kunnen (zoals BI of Sharepoint) het moeilijk.

      Login om te reageren
    9. Chris Jansen schreef:
      28 augustus 2009 om 13:02

      Advies van Headfirst is wel erg hypocriet. ZZP-ers laten het tarief niet zakken omdat zij dit door concurrentie moeten maar omdat detacheerders potentiele kandidaten bij klanten alleen voorstellen als er voldoende marge gemaakt kan worden. Een ZZP-ers hoeft niet zonodig te weten wat hij waard is maar wel voor welk tarief hij minimaal een acceptabele boterham kan verdienen en de tussenbureaus maken dit inmiddels wel bijna onmogelijk.

      Login om te reageren
    10. Leo Hooghart schreef:
      28 augustus 2009 om 13:37

      Ik vind dit wel een aardig stukje. En natuurlijk moet je knokken voor je positie. Maar als de klant alleen maar selecteerd op tarief kom je niet eens in aanmerking om jezelf te verkopen. Ik heb het idee dat op dit ogenblik de eindklant eerst profielen met een laag tarief bekijkt.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs