Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Freelance ICT’er wordt nerveus van crisis’

28 augustus 2009 - 08:19ActueelCarrièreHeadfirstZZP-Nederland
Heleen van Roon
Heleen van Roon

Freelance ict’ers staan minder sterk bij onderhandelingen dan enige tijd geleden. Dat zegt algemeen directeur Rick Kruiswijk van arbeidsbemiddelingsbureau HeadFirst. ‘Ze hebben te maken met meer concurrentie en zijn daardoor genoodzaakt hun tarieven te verlagen.’

Volgens Kruiswijk is het begrijpelijk dat zelfstandigen zonder personeel meeveren met de eisen van de opdrachtgever, maar moeten zij daaraan wel grenzen stellen. Vooral nu het moeilijker is opdrachten te vinden, kan de freelancer niet ook nog eens zomaar zijn tarieven naar beneden bijstellen, aldus de directeur. Dat blijkt echter nog niet zo eenvoudig. Kruiswijk: ‘We merken dat freelance ict-professionals nerveus reageren op deze maatregelen en trends.’

Ondernemerschap
Eerder zei ook directeur van ZZP-Nederland Johan Marrink dat veel freelancers het moeilijk vinden genoeg zaken te blijven doen. Volgens de directeur van het informatiecentrum zijn freelancers vaak ervaren vakmensen, maar hebben zij het ondernemerschap niet goed onder de knie. Marrink: ‘In tijden van hoogconjunctuur zijn er geen problemen, maar als het economisch minder gaat, moet je ook weten hoe je moet vechten voor je winkel.’

Volgens Kruiswijk is het daarbij vooral belangrijk dat de ict’er weet wat hij waard is en dat ook aan de opdrachtgever meldt. Zo zou de freelancer duidelijk moeten maken wat zijn specialisme is en vervolgens moeten uitleggen waarom die specialisatie een bepaald uurtarief verantwoordt. Ook denkt de bemiddelaar dat zzp’ers zich moeten verdiepen in een potentiële opdrachtgever, voordat zij proberen zaken te doen. Bij het maken van prijsafspraken is het volgens Kruiswijk bijvoorbeeld handig te weten of de opdrachtgever onder tijdsdruk staat, omdat dan een hogere prijs gehanteerd kan worden.

Computable-lezer Jerry Helmers die reageerde op een ander bericht over dit onderwerp, vindt ook dat de zzp’er assertiever moet zijn. ‘Dat is de essentie van ondernemerschap: anticiperen en denken over de toekomst’, schrijft hij. ‘Anticiperen hoort daarbij en is de verantwoordelijkheid van elke zzp’er. Een zzp’er die echt onderneemt heeft helemaal geen last van de crisis.’

 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Vrouwe Justitia
    ActueelCarrière

    Collectieve rechtszaak tegen Workday voor leeftijdsdiscriminatie door ai

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: Asus vangt bot bij rechter om thuiswerken, 145,5 miljoen EU-subsidie voor cyberbeveiliging (en meer)

    Rood stoplicht
    ActueelOverheid

    Geen nieuwe staatssecretaris voor Digitalisering

    ActueelCarrière

    Kort nieuws: Netcompany verhuist naar de Hofstad, meer omzet Besi, Fugaku snelste super (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs