Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Studenten

Bug bezorgt Maastrichtse student week uitstel

31 augustus 2009 - 09:46ActueelSoftware & Development2B InteractiveCGISAPScientiaUniversiteit Maastricht
Diederik Toet
Diederik Toet

Door een fout in de koppeling van twee softwaresystemen hebben ongeveer zevenhonderd studenten van het University College Maastricht onverwacht een extra week vakantie. De collegeroosters voor de studenten werden niet goed opgesteld, wat voor het interfacultaire onderdeel van Universiteit Maastricht reden was om op de rem te trappen. Andere faculteiten zijn wel op tijd met colleges begonnen.

De fout werd vrijdag 28 augustus door medewerkers opgemerkt, vertelt René Verspeek . Hij is als directeur van het studentenservicecenter verantwoordelijk voor de software. Op de database-images die de universiteitsmedewerkers op hun beeldschermen zagen, verdwenen vakken uit het rooster. 'Zodra een student werd verwijderd uit de database, werden ook sommige vakken ontroosterd', legt Verspeek uit.

Uit onderzoek blijkt dat de fout zich voordoet bij het koppelen van het SAP-studentenadministratiesysteem SLM aan de roostersoftware Syllabus Plus van de Britse leverancier Scientia. De bug, het zogeheten ontroosteren van vakken, was alleen zichtbaar in de database-images die de universiteitsmedewerkers gebruikten. Toen de leverancier dat vrijdagavond had achterhaald, had het University College Maastricht echter al besloten de colleges een week uit te stellen.

Kinderziektes

Verspeek licht toe dat de roostersoftware Syllabus Plus in september 2008 werd ingevoerd bij de faculteit Economie, de grootste van de universiteit. In de loop van het jaar draaiden alle faculteiten een pilot van de software. Daar werden wel wat kinderziektes ontdekt, maar het huidige probleem bleef onopgemerkt.

Het University College Maastricht is een onderdeel van Universiteit Maastricht en biedt vakken die door verschillende faculteiten worden verzorgd. Bovendien hanteert het college, in tegenstelling tot andere faculteiten, een vrij curriculum waarbij studenten zelf beslissen wanneer ze welk onderwijsblok willen volgen.

Naast de Britse leverancier Scientia zijn ook dienstverleners Logica en 2B Interactive bij het softwareproject betrokken.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    Maastricht verwerkt studentgegevens met SAP

    Computable.nl
    ActueelOnderwijs

    Weer probleem met SAP-koppeling Universiteit

    ActueelSoftware & Development

    Leveranciers zoeken nog naar Maastrichtse bug

    13 reacties op “Bug bezorgt Maastrichtse student week uitstel”

    Nieuwere reacties »
    1. Tokkie schreef:
      31 augustus 2009 om 10:33

      Veel boze studenten daar heb ik begrepen.

      Login om te reageren
    2. Mari schreef:
      31 augustus 2009 om 10:37

      Levert dit 2,5% (bij 40 collegeweken/jaar) collegegeldreductie op voor de getroffen studenten of volgt er een inhaalslag door de professoren/lectoren? Een universiteit is een professionele organisatie; die dient dit professioneel op te lossen naar de klant (is de student) toe.

      Login om te reageren
    3. Tester schreef:
      31 augustus 2009 om 10:48

      Gewoon erg slecht getest!

      Login om te reageren
    4. Ewald Roodenrijs schreef:
      31 augustus 2009 om 10:50

      De vraag bij dit soort zaken blijft: Is er wel voldoende getest? Ik weet natuurlijk niet welke prioriteiten of risico’s hieraan gekoppeld waren, maar dit had gevonden kunnen worden met het uitvoeren van een ketentest die de koppeling testte.

      Het is apart dat een universiteit spreekt van kinderziektes. Bij een goed testtraject zouden de meeste fouten er al uit dienen te zijn.

      Login om te reageren
    5. Frank schreef:
      31 augustus 2009 om 11:35

      >> Bij een goed testtraject zouden de meeste fouten er al uit dienen te zijn.

      Onzin, een tester test nooit alle mogelijke functionaliteit en combinaties van functionaliteit binnen een systeem, laat staan dat een tester een bug daadwerkelijk oplost. Noem eens 1 applicatie die zonder bugs vrij is gegeven? Die zijn er niet, er zitten altijd bugs in systemen. Daarnaast is het testen ook een afweging tussen de kosten en de baten, waarbij de baten vrijwel altijd aan het kortste einde trekken. De keren dat software is uitgebracht maar de bugs niet tot grote problemen leidden, daar hoor je niets van. Bugs die wel serieuze problemen veroorzaken, die halen het nieuws. En daar is hier dus sprake van.

      En geen mens die wil opdraaien voor de extra kosten van testen en debuggen… Blijkbaar zijn de kosten van vervolgschade acceptabel.

      Login om te reageren
    6. zorrotester schreef:
      31 augustus 2009 om 13:02

      Heel typisch, momenteel vraagt niemand om testers, de vacatures zijn gewoon op, niet beschikbaar. Crisis roepen ze allemaal, dus wij testen even niet. Nee mensen vooral niet doen, want nu niet testen kost straks alleen maar meer (levert wel meer werk op in de toekomst trouwens!!!). Maar goed… het belang van testen wordt maar weer eens aangetoond. Trouwens het wachten is op de eerste airbus die neerstort door een software fout en misschien dat de wereld dan weer ff wakker wordt geschut… ohja testen is toch WEL belangrijk….

      Login om te reageren
    7. sjaak schreef:
      31 augustus 2009 om 13:09

      Handig als je aan het eind van het schooljaar studiepunten tekort komt. We hebben lessen gemist, ik eis compensatie 🙂

      Login om te reageren
    8. Peter schreef:
      31 augustus 2009 om 14:41

      Altijd leuk die strakke planningen zodat er nauwlijks tijd over is om te testen omdat het live moet.

      En wat testen betreft. Als er bij normaal gebruik van het systeem er iets door de testen niet afgedekt kan worden qua testen dan ligt het toch echt aan het testen.

      Login om te reageren
    9. Mark Peter schreef:
      31 augustus 2009 om 15:04

      Is dit wel een Bug?
      Dit lijkt mij meer op een doelbewuste actie,
      dit vanwege de gevolgen….

      Login om te reageren
    10. PaVaKe schreef:
      31 augustus 2009 om 18:29

      Er wordt in de reacties nogal gewezen naar het testen…..
      Maar, testen is een controle/verificatie/validatie van hetgeen de programmeurs gemaakt hebben, gebaseerd op hetgeen de designers ontworpen hebben, gebaseerd op …. enz enz.

      Ik vind het dus een beetje kort door de bocht om te wijzen naar de testers. Degenen die dit programma gespecificeerd/ontworpen/geimplementeerd hebben zijn de personen die je aan moet kijken, niet de testers !!!!!

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs