Ict’ers die op sollicitatiegesprek gaan, houden zich te veel bezig met wat hun potentiële baas wil. Dat zegt recruiter Daniëlle Tolhuisen. Nu het minder goed gaat met de economie, zouden werkgevers juist personeelsleden zoeken die hun mening durven te geven.
Volgens Tolhuisen, die als recruiter werkt voor SAP-dienstverlener Perfect for People, zijn veel werkzoekenden vooral bezig met wat de werkgever wil, in plaats van ook na te denken over wat hun eigen wensen zijn. ‘De arbeidsmarkt voor professionals zit op een dieptepunt waardoor er alleen mogelijkheden zijn voor consultants die echt iets toevoegen’, zegt de recruiter. ‘Je moet daarom weten wat je wil en wat je te bieden hebt.’
De recruiter ervaart dat de ict’ers met wie zij een sollicitatieprocedure doorloopt zich vaak te onderdanig opstellen. De sollicitant zou voornamelijk proberen te zeggen wat de werkgever wil horen en daardoor vergeten uit te zoeken of de organisatie wel bij hem past. Hoewel dit tijdens een financiële crisis een begrijpelijke opstelling is, vindt Tolhuisen opzitten en pootjes geven niet verstandig. Als de werkzoekende wordt aangenomen, zou de kans groot zijn dat hij gaat werken bij een bedrijf dat niet echt bij hem past. Ook de kans op een ongeschikte of onaantrekkelijke functie zou aanzienlijk zijn, omdat de sollicitant zijn vaardigheden en wensen niet heeft duidelijk gemaakt.
Aanknopingspunten
Volgens de wervingsmedewerker moeten ict’ers een sollicitatiegesprek vooral gebruiken om te onderzoeken of er aanknopingspunten zijn om samen een arbeidsrelatie aan te gaan. Dat vindt auteur Richard Bolles ook. Hij schreef een handboek voor werkzoekenden. ‘Een sollicitatiegesprek moet je niet beschouwen als een manier om jezelf aan een werkgever aan te smeren, maar als een onderdeel van research’, zegt hij.
Werkzoekenden die zomaar ergens gaan werken, hebben slechts een kortetermijnoplossing gevonden. Tolhuisen: ‘Uiteindelijk moet je dan toch weer op zoek naar iets dat echt bij je past.’
