Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Ip belangrijkste technologie voor contactcenters’

17 september 2009 - 08:073 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurDimension Data
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

Organisaties zijn altijd op zoek naar technologie om hun klantenservice te verbeteren en klanten te behouden. Het laatste onderzoeksrapport van Dimension Data, Global Contact Centre Benchmarking Report 2009, laat zien dat consolidatie en integratie van communicatiekanalen bij bedrijven wereldwijd hoog op de prioriteitenlijst staat.

De belangrijkste technologie voor contactcenters is ip (internet protocol), stelt het rapport. Zes van de tien contactcenters werken met ip-technologie en in het afgelopen jaar was dit de meest geïmplementeerde technologie bij klantenservices. Deze voorkeur voor ip betekent een verschuiving ten opzichte van een paar jaar terug, toen nog aan de houdbaarheid van ip werd getwijfeld.

"Bedrijven zien steeds meer in dat ze kritisch moeten zijn wanneer ze technische beslissingen nemen. Dit is een perfecte tijd om de business case voor ip door te zetten. Het bespaart kosten en zorgt voor flexibiliteit nu en in de toekomst", zegt Wouter Bakker, line of business manager unified communications bij Dimension Data.

Bakker trekt de conclusie uit het rapport dat ip momenteel de belangrijkste technologische factor is voor contactcenters. Organisaties zien volgens hem steeds meer de waarde van ip. De technologie biedt de mogelijkheid om zowel spraak- als dataverkeer via één netwerk te laten verlopen en kan toekomstige eisen invullen met betrekking tot beschikbaarheid en continuïteit. Dit zijn en blijven belangrijke prioriteiten voor bedrijven die hun contactcenter willen integreren in de rest van hun organisatie. Steeds meer bedrijven kiezen voor een strategische aanpak wanneer ze nieuwe technologie implementeren. Bijna tachtig procent van de contactcentermanagers heeft voor de implementatie goedkeuring van de it-manager en andere beslissers binnen de organisatie nodig.

65 procent van de respondenten ziet het contactcenter als geïntegreerd onderdeel van het bedrijf. De focus op het vereenvoudigen van de infrastructuren om deze beter te integreren en zo kosten te reduceren, is bij deze bedrijven volop aanwezig. Ze zien in dat deze aanpak interne processen stroomlijnt en klanten voorziet van kwalitatief goede informatie via verschillende kanalen. 28 procent van de respondenten zegt de technologische complexiteit binnen zijn organisatie te verminderen door het aantal leveranciers terug te brengen.

Slechts twaalf procent van de ondervraagden zegt dat telefoontjes gerouteerd worden naar de agent met de meest geschikte kennis en kwaliteiten. Dimension Data verwacht dat dit percentage toeneemt wanneer bedrijven inzien hoe ze waarde aan hun onderneming kunnen toevoegen door hun middelen te optimaliseren. Daarnaast heeft slechts twintig procent van de contactcenters toegang tot salesgerelateerde informatie. Bakker licht toe dat technologie de groei bevordert en benadrukt dat dit gemiste kansen zijn om proactief de verkoop te bevorderen. Volgens hem kunnen bedrijven die technologie integreren in hun volledige organisatie, zich beter richten op het creëren van waarde. Dit kan bijzonder eenvoudig vanuit een stabiele ip-basis.

Voor het rapport werden 550 contactcenters ondervraagd in 36 landen, verdeeld over vijf continenten.

Meer over

DienstenNetwerkbeheerTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Opgerolde online-drugsmarkt gebruikte Nederlandse infrastructuur

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs