Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Managersdilemma: ga ik mensen aan me binden?

01 oktober 2009 - 11:513 minuten leestijdOpinieCarrière
Boudewijn van Achter
Boudewijn van Achter

Ik wens je veel personeel! Dit is een bekende uitdrukking die duidelijk maakt dat het niet altijd gemakkelijk is om mensen in dienst te hebben. Je kunt plezier beleven aan mensen, maar je kunt er ook de nodige hoofdpijn van krijgen. Managers worstelen dan ook met het dilemma: ga ik mensen aan me binden?

In goede tijden wordt steeds beweerd dat mensen het kapitaal van de het bedrijf of de organisatie vormen. Het bedrijf en de mensen worden dan in advertenties en op het web als 'one big happy family' gepresenteerd. Hoe schril is het contrast met het huidige tijdsbeeld. Als je nu op het web bij een bedrijf onder de kop 'werken bij' kijkt, dan zie je vaak dat er helemaal geen vacatures zijn. Als ze er wel zijn dan blijkt dat de selectie-eisen zeer streng zijn. De kans dat iemand aangenomen wordt is daardoor erg klein.

Dat in deze tijd afstand wordt gedaan van de notoire zittenblijver, is nog te billijken. Mensen die stil zijn gevallen kosten een bedrijf namelijk veel geld. Mensen die je moet verplichten om zich te blijven ontwikkelen zijn hun salaris niet waard.

Gelukkig blijkt dat er genoeg mensen zijn die zich wel willen ontwikkelen, maar helaas de kans niet krijgen. Dit heeft vele redenen. De hrm-afdeling heeft bijvoorbeeld gehoord dat het opleidingbudget wordt verlaagd. De managers moeten zich richten op allerlei commerciële acties om te overleven. Businessunits gaan op cijfers sturen en willen weinig kosten maken. Persoonlijke ontwikkeling schuift daardoor naar de achtergrond.

Veel bedrijven schieten absoluut tekort in hun strategische planning en doelen om het menselijk kapitaal en daarmee de intrinsieke waarde van hun organisatie verder te ontwikkelen. Als het toch gebeurt dan is het vaak op ad hoc basis en niet procesmatig. Zo'n bedrijf benoemt heel bewust ontwikkelingsmogelijkheden als een van de secundaire arbeidsvoorwaarden.

Een en ander betekent dat, tenzij jouw bedrijf het ontwikkelen van haar mensen primair heeft geregeld, je vooral voor jezelf moet opkomen. Doe je dat niet dan is dat vragen om moeilijkheden. Nu al zijn de mensen die stil blijven zitten de klos. Straks ben jij de klos!

Het devies is, blijf vooral vragen om aandacht, coaching, opleidingen en nieuwe kansen. Als de organisatie of je manager daar niet aan tegemoet kan komen, dan moet dat duidelijk gemaakt worden. Jij kunt je dan vervolgens afvragen of je nog langer moet blijven!

Weet dat het heel normaal is als jij je in en door je werk wilt blijven ontwikkelen en dat je verlangt dat het bedrijf bereid moet zijn om in jouw toekomst te investeren. Zowel in goede als minder goede tijden!

Meer over

Arbeidsvoorwaarden

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Handen
    ActueelSoftware & Development

    Workday en Randstad slaan handen ineen

    ActueelCarrière

    Veroordeelde ASML-spion overtrad sancties en pleegde computervredebreuk

    AchtergrondCarrière

    OR kritisch, UWV vastberaden: start reorganisatie met ‘Verandermotor’

    British Post Office
    AchtergrondOverheid

    Britse postkantoorschandaal: Fujitsu-software leidde tot rechtsdwalingen met tragische gevolgen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: groeigeld voor Conpend en Basetime, Odin koopt Assyst (en meer)

    Beursvloer Cybersec Netherlands
    EventsSecurity & Awareness

    Waarom Amerikaanse techreuzen geen soevereiniteit kunnen garanderen

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs