Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Financiële sector vergeet analyse klantdata

29 oktober 2009 - 09:12ActueelData & AI
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Eenderde van de financiële dienstverleners analyseert de gegevens uit zijn crm-systeem niet. Daardoor halen ze geen meerwaarde uit hun klantgegevens. Negentig procent heeft geen indicatie van klanttevredenheid. Tweederde heeft matig tot slecht zicht op klantrendement en bij een kwart van de dienstverleners zijn crm-applicaties niet met andere administratiesystemen verbonden. Dat blijkt uit een internetenquête onder ongeveer zeventig respondenten uit de financiële dienstverlening.

De respondenten beantwoordden vragen over hun huidig en toekomstige crm-strategie, gebruik van klant- en marketinginformatie, de integratie tussen crm en andere systemen en de beschikbaarheid van klantrelatiebeheersystemen via internet. Het onderzoek is opgezet door Cmotions dat bedrijven adviseert over de analyse van klantdata. Goals Marktbewerking voerde de enquête uit.

Uit de enquête komt naar voren dat klantrelatiebeheer bij financiële dienstverleners nu nog voornamelijk gericht is op de ondersteuning van de verkoopafdeling en de klantenservice. Een meerderheid van de financiële dienstverleners zetten crm nu nog niet in als strategisch middel om de winst per klant te maximaliseren en het behoud van klanten te vergroten.

Marketing intelligence

De onderzoekers stellen wel dat daar verandering in zit. Veertig procent van de respondenten geeft aan een bedrijfsbrede crm-strategie te voeren. Inmiddels zijn twee op de drie financiële dienstverleners bezig met analyse van klantgegevens. De onderzoekers noemen dat de opkomst van marketing intelligence systemen. Het gaat om crm-applicaties die gegevens uit verschillende bronnen consolideren en vanuit verschillende invalshoeken analyseren. Die analyse is nu nog moeilijk uit te voeren doordat een kwart van de onderzochte bedrijven de crm-systemen niet koppelt aan andere systemen zoals de financiële administratie.

Driekwart van de dienstverleners heeft een beperkte koppeling met bijvoorbeeld de kantoorautomatisering en de financiële administratie. Maar een kwart van de ondervraagden heeft zijn contactcenterapplicaties geïntegreerd met het crm-systeem. Verder blijkt dat de helft van de ondervraagde dienstverleners het crm-systeem niet via internet kan benaderen. Veertig procent van de respondenten melden binnen drie jaar de crm-systemen te vervangen.

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    KNVB analyseert data met Human Inference

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs