Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Morphis schakelt tussen klant en back-end

29 oktober 2009 - 10:553 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurMorphis
Teus Molenaar
Teus Molenaar

Een gestage, maar degelijke groei stond Morphis bij de oprichting in 2005 voor ogen. Inmiddels is het bedrijf uit Den Bosch kind aan huis bij energiebedrijven en richt het de blik op gemeenten, telecombedrijven en banken. Kortom, op alle organisaties met veel klantcontacten en stevige back-end systemen.

Zo’n vier jaar geleden werkte Bert Haenen, nu directeur van Morphis, veel bij energiebedrijven. Het viel hem op dat de medewerkers van het contact center nauwelijks in staat waren om eenvoudige vragen van klanten op een efficiënte manier af te handelen. Dat lag niet aan de medewerkers, maar aan de ondoorgrondelijkheid van de back-end systemen; veelal SAP, Microsoft Axapta (tegenwoordig Dynamics AX geheten) en Oracle. "Op eenvoudige vragen over bijvoorbeeld stornering van een rekening, het verzoek om een extra afschrift of een wijziging in de hoeveelheid afgenomen producten kon de eerstelijns contactmedewerker geen antwoord geven. Ze hadden nauwelijks toegang tot de grote crm- en erp-systemen die in de organisaties het hart van de bedrijfsvoering vormen. Die vragen werden dan doorgestuurd naar de tweede, derde en soms zelfs vierde lijn. Dat is niet alleen vervelend voor de klanten, die het gevoel krijgen aan het lijntje te worden gehouden, maar je hoeft geen rekenwonder te zijn om te bedenken dat dit ook veel geld kost. Wat je eigenlijk nodig hebt – zo bedachten we toen – is een eenvoudige user interface naar die back-end systemen. We hebben eerst eens rondgekeken of die ergens bestond, maar we troffen zo’n programma nergens aan. Dus hebben we het maar zelf geschreven, en dat is uiteindelijk ons product ProcessRunner geworden."
Producten van Avaya en Genesys, zo legt Haenen uit, zijn wel erg goed in het routeren van telefonisch verkeer in een contact center zelf, maar ontberen die doorkijk naar de achterliggende systemen. "Overigens gaat het niet alleen om het raadplegen van data in de back-end systemen, maar ook om het automatiseren van bepaalde handelingen, zoals het versturen van een mailtje naar een klant waarin het antwoord staat. Zulke workflow-achtige zaken hebben we ook in ProcessRunner ingebouwd."

Tijd van schaarste
Toen Morphis in 2006 naar de markt ging, hebben Haenen en zijn medewerkers (destijds een clubje van drie mensen; inmiddels twintig) geprobeerd resellers te interesseren voor hun product. Uiteindelijk is alleen Capgemini een volbloed partner geworden. "Er was toen een periode van schaarste; resellers konden ook moeilijk aan personeel komen. Je hebt toch wel enige training nodig om met ons product aan de slag te gaan, dus hebben we toen besloten zelf de software te implementeren bij klanten", vertelt Haenen.
Inmiddels is de markt drastisch gewijzigd. "Misschien zijn er nu wel resellers bereid om met ons mee te werken. Daar kunnen we altijd over praten. We zijn begonnen op de energiemarkt, omdat we daar ons netwerk hadden. Maar nu willen we ons ook richten op de overheid en telecombedrijven; eigenlijk elke organisatie die veel klantcontacten heeft en deze efficiënt wil afhandelen."

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    Filter
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Ddos-aanvallen (en waarom L3-filtering niet optioneel is)

    Handen, samenwerken, fusie
    ActueelOverheid

    Meer regie en samenwerking bij digitalisering overheid

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    ActueelCloud & Infrastructuur

    HPE-Juniper vormt blok tegen Cisco

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs