Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Testen is saai

10 november 2009 - 19:393 minuten leestijdOpinieCarrière
Carlo van Driel
Carlo van Driel

Testen is standaard. Testen is een vak. Testen moet. Testen is nuttig. Testen voorkomt fouten. Testen is saai. Testen is de start van je ict-loopbaan. Iedereen ziet het nut van testen, maar waarom zijn er dan toch zo weinig mensen die er echt warm voor lopen?

Testen wordt meestal gezien als de start van een carrière in de ict. Testen is een opstap naar de 'sexy' ict-functies van bijvoorbeeld webontwikkelaar, ontwerper en architect. Testen heeft een suf en stoffig imago. Een tester creëert niet. Is er hoop voor het testvak om zich te ontdoen van dit imago? Het anwoord daarop is 'ja', maar dan moeten we wel op zoek gaan naar een ander type tester.

Je kan een vak alleen interessant maken als er mensen in werkzaam zijn die echte passie hebben met het vak en, heel belangrijk, dit ook nog weten over te brengen op anderen. Het is dus zaak om op zoek te gaan naar 'de nieuwe tester'. De man of vrouw die testen niet ziet als opstap naar een ‘betere' functie, maar testen ziet als een uitdaging waarbinnen ruim voldoende mogelijheden zijn om je talenten te benutten. Daarnaast iemand die PR kan bedrijven voor het testvak, want hoewel iedereen het belang van testen wel ziet, zijn er maar weinigen die het testvak ook bewust kiezen.  Mensen overtuigen gebeurt niet alleen op basis van argumenten waarom het nu toch allemaal zo leuk en uitdagend is, maar vooral op basis van een goed gevoel .

Daarnaast kunnen we natuurlijk ook het testvak zelf een stuk interessanter maken door het herhalende karakter van veel testuitvoering te automatiseren. Dit op zich is weer een uitdaging en biedt kansen om je als testspecialist vooral bezig te houden met nieuwe ontwikkelingen in plaats van het oneindig hertesten van dezelfde software. Een andere uitdaging is om ervoor te zorgen dat we niet langer steeds dezelfde fouten vinden door het maken ervan te voorkomen. Zie testen als een roeping om het voortbrengingsproces en vooral de samenwerking en communicatie in dat proces te verbeteren. En tenslotte: straal passie en gedrevenheid uit voor het testvak en maak aantoonbaar dat je wel degelijk een toegevoegde waarde hebt in de totstandkoming van het eindproduct.

Is testen saai? Vaak wel, maar er is hoop. Als we bij de selectie van testspecialisten het opstapprincipe loslaten en echte testspecialisten met passie en gedrevenheid in het vak krijgen, dan zal over een aantal jaar het imago van testen een stuk verbeterd zijn.

Carlo van Driel
Equens SE

Meer over

Testing

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    11 reacties op “Testen is saai”

    Nieuwere reacties »
    1. Tester schreef:
      11 november 2009 om 11:58

      Testen is niet saai.
      Het hangt er van af hoe je je vak invult.
      Ok, testen is het aantonen van de kwaliteit van een programma of systeem, maar het vinden van fouten is “leuk”. Het geeft mij in ieder geval voldoening.
      Overigens is er in verhouding heel weinig herhalends in het testwerk. De regressietesten vergen ook zonder geautomatiseerd testen weinig tijd.
      Wat het vak testen saai maakt, is als er heel strak volgens methoden zoals TMAP getest moet worden. Dit maakt het van theoretisch en wiskundig, waardoor de lol er wel vanaf gaat.
      testen moet je pragmatatisch aanpakken en je moet voldoende inlevingsvermogen hebben in het systeem. Hoe werkt het en hoe wordt het gebruikt is belangrijk.
      Wat wel saai is volgens mij is het vak van testmanager, waarin je grotendeels alleen bezig bent met plannen, en planning

      Login om te reageren
    2. Frank B. schreef:
      11 november 2009 om 12:33

      Beste Carlo,
      Wat een goed statement heb je gemaakt. Inderdaad, het imago wat men graag wilt roepen aan te kaarten. het is jammer dat jij als test manager het zelfde beeld hebt dat het saai is. Je geeft aan dat het inderdaad vaak saai is. Zelfs nadat je gemeld hebt dat je het zelf interessant moet maken. Ik maak hieruit op dat als je het vaak saai vindt je zelf niet in staat bent om het enthousiasme over te brengen. Maar ik zal het waarschijnlijk hier mis hebben.

      Wat me dan bevreemd is dat als jij het zo saai vind je wel het goede beeld hebt omtrent testen? Is dit dan ook zo op te maken uit je boek? Testen is niet saai, maar daar zijn al verschillende discussies over gevoerd. Ik neem aan dat je niet een dergelijke discussie nu opnieuw wilt voeren.
      Maar dat dit artikel deels een goede afkadering mist en een beoogd doel. In plaats van een ogenschijnlijk negatiev aspect aan te kaarten zou het juist aan jou zijn om de positieve zaken op te sommen.

      Login om te reageren
    3. W. De Jong schreef:
      11 november 2009 om 12:39

      Handmatig testen lijkt me inderdaad saai. En handmatig regressietesten nog veel saaier. Als je naar automatisering van testen gaat die het UI niveau overstijgt (denk maar aan ESBs, Java objecten, web services) wordt testen inhoudelijk al een stuk interessanter. Het ligt dan niet meer zo ver af van ontwikkelen en een loopbaan in het ‘hardere’ IT stuk kan zo beter via testen ingevuld worden. Dit vereist wel dat bedrijven zich gaan realsieren dat ze hun huidige landschappen niet meer (enkel) vanuit de UI kunnen testen.

      Login om te reageren
    4. Servan Huegen schreef:
      11 november 2009 om 13:00

      Goed zo Carlo! Ik heb je bij de Belastingsdienst meegemaakt als een gedreven en enthousiaste testconsultant, dus je geeft zelf het goede voorbeeld!

      Login om te reageren
    5. Robert Bierwolf schreef:
      11 november 2009 om 15:10

      Testen is FUN to the MAX
      Tja, het is maar wat voor gedachten je hebt of hoe je het voor het voetlicht wilt laten komen of in welk hokje je iets wilt douwen. Ik heb me goed 6 jaar gebezigd in het testvak toen ik voor Philips projecten deed met heel veel fun. Erger nog, kreeg vaak de commentaren terug waarom ik toch die leuke projecten kreeg. Testen is naast een vak ook een attitude als je aanvoelt wat ik bedoel. En zowel het testvak, ervaring, kennis en kunde, zijn nog altijd een solide factor voor mijn huidige bezigheden: project- programma en interim management. Een continue challenge.

      Login om te reageren
    6. Pepijn van de Vorst schreef:
      11 november 2009 om 21:11

      Testen is een geweldig vak. Wie zich beperkt tot het opstellen van testgevallen conform een formele specificatietechniek en het “drukken van knoppen” maakt het saai. Bij testen komt alles bij elkaar: “The rubber meets the road”. Pas hier blijkt of de ideeen van de ontwerper ook echt werken. Als tester ontdek je waar de bouwers de requirements en ontwerpen juist of onjuist hebben ge?nterpreteerd. Als een ontdekkingsreiziger leer je hoe het systeem werkt en soms kost het heel wat puzzelwerk om te ontdekken wat er precies fout gaat. Samen met bouwers, business analisten, ontwerpers en gebruikers stel je vast hoe het systeem zou moeten werken. Zo ben je toch mede-creeerder van het systeem.

      Ook testmanagement is een prachtig vak. De juiste balans zien te vinden tussen beschikbaar budget, beschikbare capaciteit, beschikbare kennis en ervaring en de testaanpak en testdiepgang. Het afstemmen van de aspecten die in de diverse testsoorten wel of niet worden meegenomen. Out of the box oplossingen bedenken om ondanks technische en planningsissues te kunnen integratie- of ketentesten met andere systemen. Op basis van productieproblemen de testaanpak evalueren en bijstellen. Teamleden motiveren en voor zover mogelijk idee?n van teamleden integreren in de werkwijze.

      Testen is gewoon buitengewoon interessant!

      Login om te reageren
    7. CPK schreef:
      12 november 2009 om 07:53

      “Saai” is een relatief begrip. Net als “kwaliteit”. Toch kun je beide door goed testen/testmanagement eenvoudig verbeteren.

      Login om te reageren
    8. Christian Hoppenbrouwers schreef:
      12 november 2009 om 10:31

      Beste Carlo,

      Ik deel je mening over je statement dat het imago van testen niet bij iedereen correct is.
      Wat ik wel vreemd vind is, zoals Frank B aangeeft, het lijkt dat jij het met dit statement eens bent. Ik ben het er namelijk helemaal niet mee eens.

      Je zegt dat we opzoek moeten naar een ander type tester, een test specialist met passie en gedrevenheid in het vak. In Nederland zijn ruim 1500 test specialisten lid van TestNet, de Nederlandse vereniging voor testers. Hier worden seminars en thema avonden over testen gehouden waar test specialisten ervaringen met elkaar delen en nieuwe ontwikkelingen in het testvak bespreken. Daarnaast is er de Eurostar, de grootste Europese bijeenkomst van test specialisten. Afgelopen jaar was de Eurostar in Nederland gehouden waar dagelijks meer dan 1100 bezoekers op af kwamen. Testspecialisten leveren massaal papers aan om op een seminar van TestNet of de Eurostar te mogen staan. Het lijkt mij dat deze nieuwe testers waar jij naar op zoekt bent er wel degelijk zijn!

      Verder is het vak van testen helemaal niet saai. Testen is veel meer dan een stuk software testen of het vinden van fouten. Zoals ik al een keer beschreven heb in het artikel “Goede tester is een teamwerker” in de Computable, is een tester een spin in het web in een ontwikkel traject of in een beheer situatie. Een persoon die een ‘helikopterview’ moet hebben om zijn werk te doen, iemand die met elke partij rekening houdt. Testen houdt ook in het opzetten van test organisaties, het werken met offshore partijen, het initi?ren van verbeter trajecten, co?rdineren van test teams, managen van test teams, opzetten en uitvoeren van performance testen, uitvoeren van reviews, opzetten en uitvoeren geautomatiseerd testen etc etc. Ik kan zo nog wel even door gaan, maar ik denk dat het wel duidelijk is hoe ik over testen denk.

      Christian Hoppenbrouwers, EclipseIT

      Login om te reageren
    9. testexpert schreef:
      12 november 2009 om 12:52

      Testen is NIET saai. Mensen die dat roepen, dat zijn dezelfde mensen die van een feest/verjaardagspartij roepen ‘dat was saai’. Het is namlijk gewoon wat je er zelf van maakt.
      Ja als je niet van puzzelen houdt dan kan het saai zijn, maar testen heeft vele gezichten en aspecten en is zo mega breed dat als je roept, ’testen is saai’ dat je het gewoon eens in een andere hoek moet zoeken. Hou toch eens op met het roepen van ’testen is saai’, je schoonmoeder is saai!

      Login om te reageren
    10. testmanager schreef:
      12 november 2009 om 19:16

      Testen saai? 10 jaar geleden misschien waar. Mijns inziens wordt het artikel dan geschreven vanuit iemand in een saaie organisatie cq. een niet echt professioneel uitontwikkelde projectorganisatie. Daar waar de testmanager geen tegenwicht kan bieden aan de projectmanager delft testen wellicht het onderspit en is het saai. Daar waar de TM en PM bijna gelijkwaardig zijn zal dat niet gauw het geval zijn.

      – Negatief advies geven levert altijd dynamiek op met de accepterende stakeholders en de projectmanager
      – Testomgeving in de lucht houden met > 80% beschikbaarheid is een kunst op zich met alle betrokken partijen
      – Testers begrijpen het systeem vaak beter dan de gebruikers, beheerders, ontwerpers, architecten. Er wordt vaak geshopt bij de testteams om te begrijpen hoe het systeem nu echt werkt.
      – Testdata verzamelen, creeren etc lijkt mij erg dankbaar werk als het uiteindelijk na veel pijn en moeite is verkregen
      – Zorgen dat er documentatie en/of kennis komt is niet saai
      – Gebruikers en acccepterende stakeholders betrekken aan het eind van een testtraject is uitermate complex
      – Service levels bepalen en naleven ook niet echt saai te noemen
      – onshore en offshore communicatie niet echt saai te noemen
      – testdriven development geeft aan dat development eindelijk begrijpt dat testen belangrijk is
      – uitvoerend repeterend testen kun je automatiseren. Testautomatisering is in ieder geval minder saai dan enkel “knopjes drukken”
      – Zorgen met het team dat je redelijkerwijs nog een kwalitatief goed advies kan geven zonder de perfecte documentatie

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieSoftware & Development

    Zoek een uitdaging: testen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs