Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

‘Context providers markt’ goed voor 12 miljard dollar

17 november 2009 - 22:59ActueelInnovatie & Transformatie

‘Context-aware computing’ – zeg maar diensten die verrijkt zijn met extra contextgevoelige informatie – wordt volgens Gartner een markt van 12 miljard dollar tegen 2012.

De term ‘context-aware computing’ is misschien nog niet echt ingeburgerd, maar je kan er volgens de analisten van Gartner maar beter al aan wennen. Context-aware computing kan in bedrijven bijvoorbeeld voor betere salesprospecten zorgen, de band met de klant aanhalen en de algemene productiviteit en samenwerking verhogen. Gartner definieert de term als het concept om extra informatie (locatie, presence, omgevingsinfo, …) over een eindgebruiker toe te voegen aan de applicaties of diensten, om zo de kwaliteit van de interactie te verbeteren. Tegen 2012 moet die markt gegroeid zijn tot 12 miljard dollar, waarbij minstens twee globale ‘context providers’ elk meer dan 100 miljoen gebruikers zullen bedienen.

De rudimentaire technologie bestaat al eventjes, maar volgens analiste Anne Lapkin heeft context wel het potentieel om flink wat spelregels te veranderen. Maar wie gaan wie context providers dan wel worden? Langs de ene kant zijn web vendors de gedoodverfde kandidaten, maar ook fabrikanten van smartphones kunnen hun kans wagen en bijvoorbeeld ‘context aggregator’ software voorinstalleren op nieuwe handsets. Het OVI-initiatief van Nokia zou je hierin bijvoorbeeld al kunnen kaderen, maar ook Apple en RIM zijn goedgeplaatst omdat ze sterke controle hebben op hard- en software.

Maar vergeet zeker niet de social networking spelers als LinkedIn en Facebook: zij beschikken nu reeds over rijke informatie van hun gebruikers – al ontberen ze momenteel vaak nog de real-time contextuele gegevens als locatie. Ook mobiele operatoren komen in principe in aanmerking, al zullen zij dan wel moeten gaan samenwerken met flink wat partners.

Of worden het toch de traditionele verkopers van communicatieinfrastructuur? Cisco en Alcatel-Lucent investeren in ieder geval beiden al aanzienlijk in ‘context’: Cisco via de Mobility-engine en Alcatel via een gamma rond mobiele advertenties. En vergeet spelers als Microsoft en Avaya niet, die met hun ‘presence’-toepassingen nu al over real-time context beschikken. U hoort het al: de strijd om context zou best wel eens interessant kunnen worden.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    Defensie wil naar een betere commandovoering

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs