De CeBIT 2010 zet de resellers in het zonnetje. Het paviljoen Planet Reseller krijgt een nieuw onderkomen in hal 14/15. Verder komt er een conferentieprogramma met seminars en workshops, en is er speciale aandacht voor narrowcasting – beeldschermcommunicatie met klanten – in de detailhandel. De CeBIT 2010 vindt plaats van dinsdag 2 tot en met zaterdag 6 maart 2010 in Hannover.
De ict-handelsbeurs duurt volgend jaar een dag korter dan de editie van 2009, vertelt Bernd Heinold, vicepresident CeBIT. Centrale thema van de editie van 2010 luidt Connected Worlds; gastland is Spanje. De vakbeurs presenteert er diverse nieuwe aandachtsvelden, exposities en festiviteiten. ‘De CeBIT wil geen allesomvattende vakbeurs meer zijn, maar uitgroeien tot een platform waar de diverse doelgroepen uit de ict-wereld kennis en ervaringen met elkaar kunnen delen.’
Volgens Heinold is het resellerpaviljoen een van de bestlopende onderdelen van de CeBIT. Daarom heeft de beursorganisatie besloten om het programma op te frissen: een nieuw onderkomen voor Planet Reseller in hal 14/15, lezingen, aandacht voor narrowcasting in de retail, en in hal 15 een speciale opstelling voor stereoscopie. Hier zijn de hardware- en softwareoplossingen voor stereoscopie in de bioscoop, thuis en op kantoor te zien. Een ander thema is het gebruik van 3D-informatie voor reclame en verkoopbevordering. In Hal 3 zijn de printactiviteiten ondergebracht (met als overkoepelend thema: documentbeheer).
Verder zijn de thema’s beveiliging en bancaire automatisering in één hal bijeengebracht, vanwege de vele overlappende onderwerpen die langskomen, zoals autorisatie, authenticatie, encryptie, dataprotectie en de digitale handtekening. Nieuw is ook de aparte ruimten die zijn ingeruimd voor ict-onderwerpen die met het midden- en kleinbedrijf te maken hebben, intelligente verkeerstelematica en rfid.
Om bezoekers meer op maat gesneden informatie te bieden, is CeBIT zich sinds 2007 meer op verticale markten gaan richten. Ook ligt de nadruk op de zakelijke ict-markt, en is er veel minder aandacht voor consumenten. Daar waar de twee markten elkaar raken krijgt wel extra attentiewaarde in het beursprogramma. Zo staan op de CeBIT 2010 social media, tele-gezondheidszorg, domotica (met een Huis van de Toekomst), internet-tv en mobiele oplossingen. Andere onderwerpen die breeduit worden behandeld, zijn breedband, groene ict, e-overheid, vaste en mobiele netwerken, bedrijfssoftware, rekencentra en computerwederverkopers.
Speciale aandacht is er voor de muziekindustrie en ict onder de noemer CeBIT Sounds! Hierbij praten vertegenwoordigers uit de muziekwereld, van grote en kleine platenlabels tot aan leveranciers van muziekhardware en -software, over digitale ontwikkelingen. Ook is er een muziekfestival en zal Mousse T (Peppermint Jam Records) de CeBIT Song 2010 laten horen (hij maakte eerder in 2007 al een speciale beurstune).