Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘ICT is meer dan een facilitaire dienst’

14 december 2009 - 15:053 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurICTRegieTNT
Rik Sanders
Rik Sanders

Hennie Wesseling vertrekt eind dit jaar als chief information officer (cio) bij TNT Post. In zijn lange carrière heeft hij de ict-wereld zien professionaliseren. Toch blijft ict voor niet-ingewijden een lastige materie, stelt hij vast. Er is nog te weinig besef dat ict meer is dan een facilitaire dienst en direct invloed heeft op zakelijke processen. Mensen die de vertaalslag kunnen maken van wat de business aan ict nodig heeft, blijven onontbeerlijk, stelt de afzwaaiend cio vast.

In de dertig jaar dat Wesseling inmiddels rondloopt in de ict heeft hij de sector zien groeien van de Hubo-fase via een toenemende professionalisering naar een periode van industrialisatie. Desondanks blijft ict voor de niet-ingewijden lastige materie. 'Wat een directeur wagenpark doet, begrijpt iedereen. Maar niet wat een directeur ict uitvoert. Dat geeft ook aan dat ict meer is dan alleen een faciliterende dienst. Het is een geïntegreerd spelletje dat een directe invloed heeft gekregen op de zakelijke processen. Bestuursraden vinden het nog steeds moeilijk om die spelregels te begrijpen.'

Dit vraagstuk was voor de directeur ICT Mail een belangrijke aanleiding om zich te laten horen in de ict-sector. Hij zit in de adviesraad van het ict-innovatieplatform ICTRegie en is voorzitter van het CIO Platform, de vereniging van cio's en it-directeuren in Nederland. 'Bij TNT Post heb ik er altijd op gehamerd dat er in het business model met ict rekening moet worden gehouden. In de ict-wereld verandert er veel, maar het gesprek – of het gebrek daaraan – tussen business en ict is onveranderd gebleven. Mensen die de vertaalslag kunnen maken van wat de business aan ict nodig heeft, blijven onontbeerlijk.'

CIO

Het toenemend belang van ict ziet Wesseling ook terug in de ontwikkeling van de cio-functie. Hij zegt dat de cio in de jaren tachtig een 'chief implementation officer' was. 'Die riep dan naar de kelder, waar de automatiseerders zaten, dat er nog een printer bij moest komen.' In de jaren negentig, nadat overal eerst de domme terminals en later de pc's op de bureau's kwamen te staan, werd de rol van een cio belangrijker. 'Hij werd een 'chief information officer': iemand die de organisatie uitlegt wat er met ict gedaan moet worden.' In de jaren 2000, wanneer samenwerking ('collaboration') en standaardisatie steeds belangrijker worden, is de cio een 'chief integration officer' geworden. Hij moet ervoor zorgen dat ict met de business én zijn klanten integreert.'

Lees ook het achtergrondverhaal: CIO TNT Post zwaait af

Loopbaan

Meer over

CIOPrinting

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    AchtergrondCarrière

    CIO TNT Post zwaait af

    3 reacties op “‘ICT is meer dan een facilitaire dienst’”

    1. praganonut schreef:
      15 december 2009 om 09:44

      Hij heeft gelijk als het gaat dat er nog steeds mensen nodig zijn die de vertaalslag kunnen maken van business naar ICT. Visa versa is meestal niet zo’n probleem omdat er genoeg oplossingen zijn voor veel casussen.

      Echter hebben de mensen die deze vertaalslag moeten maken meestal zelf geen correct beeld van wat er speelt binnen zijn organisatie als het gaat om dit vlak. Mede omdat er teveel wordt gekegen aan de kant van de organisatie dan naar het ICT aspect waardoor ICT minder krachtig of juist te krachtig in de organisatie staat. En een gebrek van technisch inzicht wat weer een visueuze cirkel ontstaat.

      Oplossingen hiervoor zijn echter alleen al communicatie tussen de leden van ICT onderling. Voorbeeld: Een systeembeheerder moet kunnen praten met zijn chef/manager die in globale zin weet wat het inhoud als het gaat om technische oplossingen, die het dan kan vertalen naar boven in de organisatie toe.
      En juist daar gaat het mis.

      Login om te reageren
    2. Bert Bourgonje schreef:
      15 december 2009 om 10:20

      Citaat uit het artikel/interview met de vertrekkende CIO TNT Post: ‘Wat een directeur wagenpark doet, begrijpt iedereen. Maar niet wat een directeur ict uitvoert. Dat geeft ook aan dat ict meer is dan alleen een faciliterende dienst.

      Dat laat je als FM-er toch niet op je zitten! De conclusie die hier wordt getrokken gaat erg ver! Uiteraard vindt een ICT-er dat ICT een heel belangrijke discipline is (maar goed dat ze er zijn, die ICT-ers!), maar dit doet toch echt te kort aan de FM-ers. Het vakgebied FM heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een tak van sport die veel verder gaat dan alleen het wagenpark, de tuintjes of de catering. Onlangs heb ik een aantal artikelen gepubliceerd waaruit e.e.a. moge blijken. Op aanvraag beschikbaar!

      Login om te reageren
    3. Oguz schreef:
      15 december 2009 om 10:31

      Klopt inderdaad. Schoenmaker blijf bij je leest. Ik wordt moe van FM’s die proberen zich zelf te profilieren als ICT manager. FM is gebouwbeheer ga je conciërges aansturen en zorgen dat voor gebouw onderhoud enz in orde is.

      Ik ken namelijk een FM die alleen maar functies aan zich zelf toe eigent zoals IT manager. Vandaar heb ik ook het bedrijf verlaten.

      IT is zoals Facilitaire dienst een tak apart.

      Moest even kwijt 🙂

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs