Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Voorkom koude douche tijdens beoordelingsgesprek

05 januari 2010 - 08:32ActueelInnovatie & TransformatieSD Worx

Veel werknemers beginnen onvoorbereid aan hun beoordelingsgesprek. Hierdoor is de kans aanwezig dat het gesprek een negatieve wending krijgt. SD Worx Nederland, aanbieder van payroll en HR-diensten, geeft een aantal tips om teleurstellingen tijdens het gesprek te voorkomen.

Een beoordelingsgesprek is bedoeld om het functioneren van een medewerker te beoordelen en om te beoordelen of vooraf afgesproken doelstellingen zijn bereikt. Deze doelstellingen zijn in het begin van het jaar vastgelegd en tevens meetbaar. Een goede voorbereiding is dus van groot belang. "Werknemers ervaren een beoordelingsgesprek soms als negatief", zegt Sabrina Ritzen, HR-consultant bij SD Worx. "Met een goede voorbereiding weet je wat je kunt verwachten en wordt het een constructief gesprek. Accepteer kritiek – ook negatieve – en probeer tips en leermomenten uit het gesprek te halen."

Zeven tips voor een goede voorbereiding op het beoordelingsgesprek:

Neem voorafgaand aan het gesprek de agenda door, zo weet je welke punten je leidinggevende met je wilt bespreken;
Neem voorafgaand nogmaals je functieomschrijving door;
Neem eerdere verslagen van functionerings- en beoordelingsgesprekken door. Daarna kun je voor jezelf bepalen wat je verbeterd hebt en wat onveranderd is gebleven;
Bedenk op welke manier je prestaties kunt verbeteren;
Ga na of je de benodigde vaardigheden, die nodig zijn voor de werkzaamheden, voldoende hebt ingezet of in hebt kunnen zetten;
Benoem niet alleen de dingen die niet goed gaan, maar kom ook met mogelijke oplossingen;
Maak samen met je leidinggevende duidelijke afspraken over de komende doelstellingen. Ben daarbij niet bang om aan te geven als iets niet duidelijk is. Alleen aan concrete, meetbare doelen heb je iets.

Uit onderzoek blijkt dat klantgerichtheid en loyaliteit in relatie staan tot de tevredenheid over de beoordelingsgesprekken en coaching. Het is dus voor de organisatie belangrijk om structureel aandacht te besteden aan feedback, coachen en beoordelen. De conclusies van het beoordelingsgesprek mogen immers geen verrassing zijn.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs