Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Voorkom koude douche tijdens beoordelingsgesprek

05 januari 2010 - 08:32ActueelInnovatie & TransformatieSD Worx

Veel werknemers beginnen onvoorbereid aan hun beoordelingsgesprek. Hierdoor is de kans aanwezig dat het gesprek een negatieve wending krijgt. SD Worx Nederland, aanbieder van payroll en HR-diensten, geeft een aantal tips om teleurstellingen tijdens het gesprek te voorkomen.

Een beoordelingsgesprek is bedoeld om het functioneren van een medewerker te beoordelen en om te beoordelen of vooraf afgesproken doelstellingen zijn bereikt. Deze doelstellingen zijn in het begin van het jaar vastgelegd en tevens meetbaar. Een goede voorbereiding is dus van groot belang. "Werknemers ervaren een beoordelingsgesprek soms als negatief", zegt Sabrina Ritzen, HR-consultant bij SD Worx. "Met een goede voorbereiding weet je wat je kunt verwachten en wordt het een constructief gesprek. Accepteer kritiek – ook negatieve – en probeer tips en leermomenten uit het gesprek te halen."

Zeven tips voor een goede voorbereiding op het beoordelingsgesprek:

Neem voorafgaand aan het gesprek de agenda door, zo weet je welke punten je leidinggevende met je wilt bespreken;
Neem voorafgaand nogmaals je functieomschrijving door;
Neem eerdere verslagen van functionerings- en beoordelingsgesprekken door. Daarna kun je voor jezelf bepalen wat je verbeterd hebt en wat onveranderd is gebleven;
Bedenk op welke manier je prestaties kunt verbeteren;
Ga na of je de benodigde vaardigheden, die nodig zijn voor de werkzaamheden, voldoende hebt ingezet of in hebt kunnen zetten;
Benoem niet alleen de dingen die niet goed gaan, maar kom ook met mogelijke oplossingen;
Maak samen met je leidinggevende duidelijke afspraken over de komende doelstellingen. Ben daarbij niet bang om aan te geven als iets niet duidelijk is. Alleen aan concrete, meetbare doelen heb je iets.

Uit onderzoek blijkt dat klantgerichtheid en loyaliteit in relatie staan tot de tevredenheid over de beoordelingsgesprekken en coaching. Het is dus voor de organisatie belangrijk om structureel aandacht te besteden aan feedback, coachen en beoordelen. De conclusies van het beoordelingsgesprek mogen immers geen verrassing zijn.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    NIS2: Europese richtlijn maakt cyberse...

    De Europese NIS2-richtlijn zet cybersecurity definitief op de strategische agenda. Organisaties in vitale sectoren krijgen te maken met strengere eisen...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    later digitale hub
    Innovatie & Transformatie

    Kort: Nederland dreigt digitale hub-positie te verliezen, grondrechten in de ai-verordening (en meer)

    agentic ai
    Data & AI

    Fundamentele transformatie in 2026 door agentic ai

    Innovatie & Transformatie

    Neuro-adaptieve ai: volgende tech-revolutie start in Delft en Berlijn

    Data & AI

    Waarom AWS een oude server te pletter liet vallen

    Innovatie & Transformatie

    Atos breidt voetbal-activiteiten uit naar Zuid-Amerika

    test
    Innovatie & Transformatie

    Van interne tests naar succesvol extern gebruik

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs