Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Air France-KLM sluit contracten met Fujitsu

06 januari 2010 - 12:27ActueelWerkplek & BeheerFujitsuIBM
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM heeft twee contracten met ict-dienstverlener Fujitsu Services verlengd. Het gaat om een overeenkomst voor helpdeskondersteuning van alle werkplekken van Air France-KLM wereldwijd en een verlenging van een beheercontract voor de kantoorautomatisering van de Nederlandse vestigingen van KLM. De contracten hebben een waarde van ongeveer vier miljoen euro en een looptijd van drie jaar. Eind 2009 zijn de handtekeningen onder de overeenkomsten gezet.

Het helpdeskcontract omvat ondersteuning voor ruim negentigduizend gebruikers en zestigduizend desktops wereldwijd en wordt geleverd in het Frans, Nederlands en Engels. Het andere contract omvat het beheer van ongeveer zevenduizend werkplekken, honderddertig servers en vijf local area Netwerken.

In 2003 kreeg Fujitsu een groot deel van het beheer over de kantoorautomatisering van de kantoorautomatisering van de Nederlandse KLM-vestigingen in handen. Aanvankelijk werd die opdracht uitgevoerd door IBM maar de luchtvaartmaatschappij besloot om de opdracht aan twee partijen te gunnen. Bij de verlenging van dat contract in 2006 viste IBM achter het net. Fujitsu bleef als enige beheer-dienstverlener over.

Ontslagronde

Fujitsu Services Nederland maakte vlak voor kerstmis 2009 bekend dat het gaat reorganiseren. Voor ongeveer 200 van de 450 medewerkers komt de baan te vervallen. Het bedrijf houdt rekening met 120 gedwongen ontslagen. Interim-directeur Rico Schaap benadrukte toen dat de reorganisatie niet is ingegeven door het wegvallen van een aantal grote contracten. De dienstverlener sloot naast de overeenkomsten met de luchtvaartmaatschappij recent een contract voor werkplekbeheer met autodealer Pon.

Schaap benadrukte dat de reorganisatie te maken heeft met de teruggevallen vraag naar dienstverlening, de druk op de kosten en de vraag naar specifieke ict-dienstverlening die de dienstverlener niet heeft kunnen volgen. Schaap zei toen: 'Fujitsu Services Nederland kenmerkt zich door onderbesteding van projecten en een overcapaciteit aan medewerkers, daardoor hebben wij voor deze ingrijpende maatregelen moeten kiezen.'

Volgens de interim-directeur richt de dienstverlener zich in de toekomst meer op beheerdiensten die aansluiten op de producten die de hardwaretak van Fujitsu levert. Het gaat bijvoorbeeld om datacenterbeheer, werkplekbeheer en de inrichting van de helpdesk.

Meer over

ConsultingDienstenWerkplekbeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Fujitsu Services snijdt in dienstverlening

    Computable.nl
    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Richtingloos Fujitsu leeft op te grote voet

    ActueelCarrière

    Fujitsu Services schrapt 200 banen in Nederland

    Computable.nl
    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    KLM kiest voor Fujitsu

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    KLM vliegt verder met dienstverlener Fujitsu

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Fujitsu Services beheert kantoor-it bij KLM

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs