Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

SAP draait besluit over onderhoudstarief terug

15 januari 2010 - 14:06ActueelSoftware & DevelopmentSAP

Softwareleverancier SAP draait de verhoging van het onderhoudstarief van zijn bedrijfssoftware terug. De leverancier zwicht voor de kritiek van gebruikersgroepen. De softwareleverancier ligt sinds 2008, toen het bedrijf een nieuw onderhoudsmodel aankondigde, in de clinch met gebruikers. Gebruikers zijn boos dat ze verplicht moeten overstappen naar een duurder en uitgebreider onderhoudsmodel. De softwareleverancier trekt die wijziging nu in.

Daardoor kunnen gebruikers verplicht het duurdere en uitgebreide onderhoudsmodel Enterprise support afnamen kiezen om terug te gaan naar het goedkopere en minder uitgebreide onderhoudsmodel Standard support.

De Vereniging Nederlandstalige SAP-gebruikers (VNSG) is blij met de beslissing van de leverancier. Voorzitter van de VNSG, Tonnie van der Horst: ‘Dit is een moedig besluit, SAP keert terug op haar schreden en biedt klanten waar zij luid en duidelijk om hebben gevraagd.’

SUGEN

Het duurde ruim anderhalf jaar voordat de softwareleverancier de tariefsverhoging en wijziging van het onderhoudsmodel terugdraaide. In juli 2008 besloot SAP het onderhoudsprogramma te standaardiseren. De leverancier dwong gebruikers van Standard support over te stappen naar het duurdere en meer uitgebreide onderhoudsprogramma Enterprise support. Die beslissing leidde vooral tot kritiek onder gebruikers van het laagste onderhoudstarief omdat de uitgaven voor hen de komende vier jaar zouden stijgen van 17 procent naar 22 procent van de licentiekosten.

Twaalf verschillende gebruikersverenigingen, verenigd in SAP User Group Executive (SUGEN), kwamen in opstand tegen de beslissing van de softwareleverancier. De leverancier en de boze gebruikers kwamen overeen dat de meerwaarde van het nieuwe onderhoudsmodel werd onderzocht. Door een benchmark moest duidelijk worden of de prijsverhoging ook daadwerkelijk zorgde voor de verbetering van het onderhoud van de bedrijfssoftware.

Eind 2009 werd dat onderzoek verlengd. Uit de resultaten was toen nog niet duidelijk of de door de leverancier beloofde verbetering van het onderhoud ook voor de lange termijn gelde. Dat onderzoek blijft doorlopen omdat de softwareleverancier nog steeds wil aantonen dat Enterprise support meerwaarde heeft en op termijn goedkoper is. Maar door aanhoudende kritiek van gebruikers heeft SAP de verplichte overgang naar het standaard onderhoudsmodel ingetrokken.

Standaard support versus Enterprise support
-Standaard support
Tarief: 18% van de licentiekosten
(Het percentage wordt gecorrigeerd met inflatiecorrectie).
Onderhoud bestaat uit: Standaard-updates, reactief-beheer.

-Enterprise Support
Tarief: Bestaande contracten 18,4% van de licentiekosten
Nieuwe contracten 22% van de licentiekosten
(Geen inflatiecorrectie tot 2017)
Onderhoud bestaat uit: pro-actief onderhoud en updates van het systeem.

SAP biedt voor grote klanten ook het onderhoudsmodel Maxattention. Het terugdraaien van de onderhoudsprogramma’s heeft geen gevolgen voor die gebruikers.

 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Staat Digitale Connectiviteit Bouw- en Installatiebranche

    Connectiviteit is de kern van veel processen en van strategisch belang voor de toekomst. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    Grote kwetsbaarheid Rijk bij uitval ict-dienstverlening

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelZorg

    Verschuivingen in ecd-landschap ouderenzorg

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Zo voorkom je te grote afhankelijkheid van cloudleveranciers

    basic
    ActueelSoftware & Development

    Kort: Back to Basic!

    lek muur dam
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Claude onthoudt langer, lekken groter, de omgekeerde ai-generatiekloof  (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs