Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Nieuwe certificering voor klantcontactcenters

04 maart 2010 - 10:23ActueelCloud & InfrastructuurNEN
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Het Nederlands Normalisatie instituut (NEN) heeft een Europese norm opgesteld voor klantcontactcenters. De norm moet de dienstverlening professionaliseren en verbeteren. Volgens betrokkenen is de nieuwe Europese certificering minder uitgebreid en goedkoper dan de bestaande Amerikaanse certificering COPC. Daardoor is het toegankelijk voor minder kapitaalkrachtige organisaties.

De nieuwe norm bevat eisen voor de inrichting van klantcontactprocessen, werving, selectie en training van personeel en de ict-infrastructuur. Het gaat bijvoorbeeld om de beveiligingseisen van het crm-systeem en klantcontactgegevens. Ook stelt de norm eisen voor back-ups van data en maatregelen voor de continuïteit van dienstverlening bij brand of stroomuitval.

De Europese norm voor customer contact centers, NEN-EN-15838:2009, is ontwikkeld op initiatief van de Europese Commissie. Aanleiding zijn klachten van Europese consumentenorganisaties over lange wachttijden, onduidelijkheid over de kosten van servicenummers en ingewikkelde keuzemenu's van klantcontactcentra.

Paul van Ladesteijn van klantcontactcenter-adviesbureau BRW Groep: 'Een COPC-certificering kost een bedrijf al gauw zo'n 100.000 dollar. Dat is alleen haalbaar voor grote organisaties. In Nederland is het UWV één van de weinige organisaties die COPC-gecertificeerd zijn. Het gaat echt om bedrijven met honderden contactcentermedewerkers.'

Kosten

Van Ladesteijn legt uit dat in Nederland veel bedrijven de COPC-norm wel gebruiken, maar zich door de hoge kosten niet laten certificeren. Hij schat de kosten voor de nieuwe NEN-certificering in tussen de 10.000 en 15.000 euro. 'De nieuwe norm is interessant voor bedrijven met klantcontactcenters vanaf ongeveer honderd medewerkers. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan kleine verzekeraars, reisbureau's en business to business-organisaties. Het gaat om een ambitieuze norm die haalbaar is voor bedrijven van die omvang.'

NEN werkt nog aan het certificeringssysteem van de norm. Volgens plan moeten bedrijven zich vanaf mei 2010 kunnen laten certificeren.

Meer over

CertificeringConsultingTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    NEN vertaalt ICT-competenties in het Nederlands

    Computable.nl
    ActueelGovernance & Privacy

    ‘Klant eist certificaat én garantie accountant’

    Eén reactie op “Nieuwe certificering voor klantcontactcenters”

    1. Sarah van der Wiel schreef:
      5 maart 2010 om 10:31

      Vanuit mijn ervaring bij gemeenten kan ik aan mijn con-collega van BRW toevoegen dat ook voor (grote) gemeenten deze certificering goed van pas komt. Zij kunnen zo een duidelijk doel stellen waar ze met hun DVL naar toe willen en dit bij bestuurders concretiseren. Goede toevoeging op de beweging die door middel van het Antwoord-principe is ingezet.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs