Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Software verbetert logistiek haven Rotterdam

04 maart 2010 - 09:13ActueelCloud & Infrastructuur
Rian van Heur
Rian van Heur

Acht partijen in de Rotterdamse haven gaan samenwerken om de logistieke processen te verbeteren. Een netwerk van intelligente software agents moet aan de betrokken partijen communiceren of de vracht is vertraagd. De kosten van het project Support zijn 4,2 miljoen euro. De duur van het project is drie jaar.

‘Support moet de afstemming van de informatie tussen de partijen in de haven verbeteren', vertelt research manager Jan Peter Larsen van onderzoeksbedrijf Almende. Almende is de penvoerder van het project. Hij legt uit dat de operationele processen van de verschillende partijen op elkaar ingrijpen, maar dat de bedrijven niet weten als er vertraging in de keten is. ‘Vertraging is pas bekend op het moment dat de vracht te laat arriveert bij de containerterminal. Die informatie is eigenlijk al veel eerder beschikbaar, maar wordt niet gecommuniceerd.'

Een netwerk van intelligente softwaretoepassingen moet de communicatie tussen de partijen verbeteren. Elke toepassing representeert een onderdeel van de keten, zoals een logistieke organisatie, truck of container. De informatie over de voortgang van het logistieke onderdeel wordt gecommuniceerd met bestaande hardware, bijvoorbeeld per boordcomputer of smartphone. ‘Het project gaat niet uit van de hardware, maar van de informatie die je toch al cadeau krijgt. Met die informatie wordt nu nog niets gedaan', zegt Larsen.

Verwachte tijd

De logistieke deelnemer, ook wel actor genoemd, geeft door dat hij de verwachte tijd niet gaat halen. Daarop kan de containerterminal een verwachting teruggeven waarop hij kan worden geholpen. Dit kan weer worden teruggecommuniceerd aan de klant.

Het niet-communiceren en niet-inspringen op vertragingen maakt nu ongeveer 20 procent van de operationele kosten uit, zegt Larsen. ‘Een deel van deze kosten is niet op te lossen. Wij denken dat we door Support de kosten van vertragingen kunnen terugbrengen tot 10 procent van de operationele kosten. Het gaat dan om een besparing van tientallen miljoenen euro's per jaar.'

Het project wordt uitgevoerd door onderzoeksbedrijf Almende, kennisinstellingen TU Delft en Centrum voor Wiskunde & Informatica (CWI), ict-bedrijf Deal Services en logistieke partijen APM Terminals, de Rijke Trucking, Hebra Containervervoer en Peeman Transport. Deze partijen investeren 2,4 miljoen euro in het project. Het ministerie van Economische Zaken en Provincie Zuid-Holland geven een subsidie 1,8 miljoen euro.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    Garansys koppelt systemen Zeeuwse havens

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    BBned sluit Rotterdamse haven aan op glasvezel

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Ortec levert planningsoftware Antwerps Havenpersoneel

    Computable.nl
    ActueelGovernance & Privacy

    Havenbedrijf Rotterdam besteedt ict uit

    Computable.nl
    ActueelGovernance & Privacy

    ERP-goeroe Eli Goldratt overleden

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    Rotterdamse haven test e-factuur

    Eén reactie op “Software verbetert logistiek haven Rotterdam”

    1. Roel van de Vrande schreef:
      5 maart 2010 om 12:39

      ‘Software zou de logistiek Haven Rotterdam kunnen gaan verbeteren’

      Ik mis Portbase in dit verhaal. Daarnaast is het track record van Intelligent Agents in de logistiek / SCM nog te mager om succes te garanderen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs