Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Ziekenhuis verpleegster zorg

Ziekenhuis legt ICT-netwerk plat na storing

05 maart 2010 - 15:58ActueelCloud & Infrastructuur
Diederik Toet
Diederik Toet

Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) heeft vanaf vrijdagmiddag het hele ict-netwerk platgelegd om te kunnen onderzoeken waarom de infrastructuur instabiel is. Woensdag 3 maart 2010 ontstond een hardwareprobleem dat enkele belangrijke medische en administratieve systemen instabiel maakte. Dat vertelt een woordvoerster van de instelling. De belangrijkste processen lopen voorlopig handmatig, waardoor patiënten geen last ondervinden.

'De afgelopen anderhalve dag was mondjesmaat verbetering zichtbaar. Het leek erop dat alles een beetje stabieler werd', aldus de woordvoerster. Omdat hiermee het probleem niet was opgelost, is besloten het hele netwerk plat te leggen.

De voorlichtster weet niet welke hardware de storing veroorzaakte, maar wel welke systemen erdoor getroffen zijn. Het gaat om uiteenlopende systemen die het ziekenhuis gebruikt, zoals voor de automatische verwerking van röntgenfoto's en ct-scans en de koppeling daarvan aan de patiëntgegevens, het elektronisch patiëntendossier en het facturatiesysteem. Ook de systemen voor elektronische recepten en voor laboratoriumaanvragen zijn door de storing getroffen.

Handmatig

Als tijdelijke oplossing heeft het UMCG besloten om de belangrijkste processen handmatig en/of op papier te verwerken. Zo worden de röntgenfoto's tijdelijk niet op het beeldscherm maar aan de lichtbak bekeken. De voorlichtster vreest dat dit veel werk oplevert zodra de systemen weer draaien: 'Alles wat nu handmatig wordt gedaan, moeten we uiteindelijk in de systemen inkloppen.'

De woordvoerster vertelt dat bijna alle ict'ers van het ziekenhuis zijn ingeschakeld om de oorzaak van de storing te achterhalen, de systemen te herstellen en in de gaten te houden. Ze schat dat het er zo'n honderd tot honderdvijftig zijn. Er zijn 24 uur per dag ict'ers aan het werk.

Meer over

EPD

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Storing
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Afsluitende core switches legden UMCG plat

    Storing
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Computernetwerk UMCG crasht opnieuw

    Storing
    ActueelCloud & Infrastructuur

    3Com-switch veroorzaakte storing BovenIJ

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ICT Gronings ziekenhuis synchroniseerde niet

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Gronings ziekenhuis lost computerstoring op

    27 reacties op “Ziekenhuis legt ICT-netwerk plat na storing”

    Nieuwere reacties »
    1. Stefan de Konink schreef:
      6 maart 2010 om 00:49

      Geweldig dat dit kan! (Ik meen dit serieus.) Dit ziekenhuis is dus instaat om zonder enig probleem ook gewoon op de analoge manier te werken, en hun bedrijfsprocessen in gang te houden. Mocht daar ooit nog een keer de pleuris uitbreken weet men dat het ziekenhuis gewoon kan doordraaien.

      Dit zou in veel organisaties gewoon eens preventief geoefend moeten worden.

      Login om te reageren
    2. Peter Ambagtsheer schreef:
      6 maart 2010 om 07:47

      Elk ziekenhuis zou hier op voorbereid moeten zijn en niet alleen om infrastructuur knelpunten. Terugvallen op niet-gedigitaliseerde processen is het ultieme ‘plan B’; als al het andere niet meer lukt. Zie de case study.

      http://hbr.org/product/when-hackers-turn-to-blackmail-hbr-case-study/an/R0910X-PDF-ENG

      Login om te reageren
    3. Jan schreef:
      6 maart 2010 om 11:05

      Dit zou ieder jaar een week gedaan moeten worden als een soort stress-test. Het organiseren van de test kan betaalt worden door de woordvoerder op non-actief te stellen. Persberichten voorlezen is een overbodige activiteit voor een ziekenhuis.

      Login om te reageren
    4. PaVaKe schreef:
      7 maart 2010 om 12:56

      Een beetje dubbel gevoel bij dit artikel.
      Het ziekenhuis laat inderdaad zien dat ze ook met pen en papier de zaak nog draaiende kunnen houden. Voor de belangrijkste processen is dit inderdaad zeer belangrijk; daarvoor dan ook alle lof.

      Maar als je allerlei röntgen, CT en MRI scans af moet gaan zeggen omdat je, door een ICT storing, je gegevens niet op kunt slaan en verwerken, dan wordt het toch vrij lastig je zaak draaiende te houden.

      Login om te reageren
    5. Peter Ambagtsheer schreef:
      8 maart 2010 om 08:12

      @PaVeKe:

      Ik kan mij je “dubbele gevoel” wel voorstellen. Terugvallen op een lager niveau van ICT ondersteuning gebeurt ook niet voor de lol, maar heeft ten doel om datgene wat nog wel aan zorg te leveren is, enigszins georganiseerd te doen. Dan is er van de situatie -vervelend als die is- in elk geval het beste te maken. Of een MRI scan dan onmogelijk wordt weet ik niet (kan die niet los van een netwerk opereren?) maar er is ook nog heel veel [zelfs levensreddende] zorg mogelijk en vereist, zelfs zonder netwerk en imaging instrumenten.

      Login om te reageren
    6. PaVaKe schreef:
      8 maart 2010 om 08:38

      @Peter

      MRI scans etc. kunnen wel zelfstandig uitgevoerd worden, maar de gegevens kunnen alleen lokaal bekeken worden.
      Daarnaast zal de opslag van de scanner vol lopen als de gegevens niet doorgestuurd kunnen worden naar een centraal opslagsysteem.

      Maar waar ik eigenlijk op doel is de commerciele kant van het ziekenhuis. Als je een aantal (niet levensbedreigende) ingrepen diagnoses niet uit kunt voeren doordat het netwerk niet beschikbaar is, dan kan dit een aardige aanslag zijn op de inkomsten.

      Login om te reageren
    7. Erwin Drent schreef:
      8 maart 2010 om 11:44

      Doet me denken aan de begin dagen van elektrische netwerken, toen had men ook mensen in dienst om het elektrische netwerk in de lucht te houden. (dat was toch complex)

      Login om te reageren
    8. JaapG schreef:
      8 maart 2010 om 11:46

      Ik ken het ziekenhuis maar al te goed. Ben er vaak regelmatig als patient geweest (woon nu in andere regio). Inderdaad heeft men alle processen gedigitaliseerd, gewoon om zo sneller en doelmatiger te kunnen werken. Ook ik ben vol lof over het feit dat men ook zonder ICT dit immense ziekenhuis in bedrijf kan houden. Ik vraag me af hoe dat in de rest van Nederland gaat.

      Login om te reageren
    9. Constant schreef:
      8 maart 2010 om 11:54

      Waar ik me het meeste over verbaas en zorgen maak is dat men in 5 dagen van 24 uur met 100 tot 150 mensen geen oorzaak kan vinden.

      Login om te reageren
    10. mrC schreef:
      8 maart 2010 om 12:01

      Het ziekenhuis waar ik voor werk is ook in staat om op papier ipv elektronisch verder te werken. Alleen elektronisch geeft betere communicatie.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs