Ict-beheerders bij ict-dienstverleners met als primaire arbeidsvoorwaarde een auto van de zaak zijn wat mij betreft verleden tijd. Vanaf een thuisbasis zijn de mogelijkheden vrijwel gelijkwaardig én bouw je ook nog eens echt aan teamspirit. De gebruikelijke (netwerk)borrels met eigen collega’s worden overbodig. Waar voorheen ict-dienstverleners hun werknemers als ware installateurs of loodgieters in hun leaseauto’s dagelijks aan de hand van hun planning door het land manoeuvreerden, is de noodzaak daartoe met de huidige technologische middelen sterk gereduceerd. Desondanks zie ik het nog veel gebeuren bij dienstverleners en in een groot aantal gevallen vraag ik me hardop af: waarom?
Waarom investeren ict-dienstverleners wel in een wagenpark dat ze in staat stelt om drie uur per dag in de file te staan en niet in technologische hulpmiddelen om quasi vanuit een luie stoel de netwerken van hun klanten te monitoren en te onderhouden? Is het omdat ict-beheerders nou eenmaal niet zo sociaal zijn en liever solitair en in stilte hun werk doen zonder binding met de thuisbasis?
Dat argument kan ik weerleggen. Ik ken een organisatie waar ze geen buitendienst hebben en toch naar tevredenheid de werkstations en servers beheren van zo een honderd klanten. De werknemer die ongeveer een halve werkweek de boze buitenwereld in gestuurd wordt, doet dat meestal omdat er nieuwe apparatuur moet worden geïnstalleerd of er internetstoringen moeten worden verholpen bij een klant. Of omdat hij nodig eens een middagje vrij moet nemen.
Deze beheerders zijn zonder uitzondering tevreden met de huidige setting van filevrij beheer. Ter compensatie voor het gemis van een eigen VW-cabriolet van de zaak krijgen ze namelijk een aantal substantiële zaken terug. De belangrijkste zijn dat ze zich onderdeel voelen van een team en meer kunnen samenwerken op vraagstukken, dat ze vaste werktijden hebben en niet 's avonds hoeven te bellen dat ze vastzitten in het verkeer én niet in het minst dat ze meer kwesties kunnen oplossen.
Dat laatste is natuurlijk ook een voordeel voor de organisatie en leidt ertoe dat de schaalbaarheid minder van het aantal werknemers afhangt dan bij een traditionele ict-beheerder. Een ander voordeel van ‘binnendienstbeheer' is dat supportmedewerkers heel snel en heel veel leren van beheerders. Dit zijn geen gescheiden koninkrijkjes; deze aanpak helpt de supportdesk en beheerders zich sneller te ontwikkelen tot een hoger niveau, waardoor ondanks de omvang van de organisatie toch een aanzienlijk groeipad aangeboden kan worden.
DE reden waarom beheerders over het algemeen nog steeds in hun arbeidsvoorwaarden een lease auto opgenomen (moeten) krijgen is omdat de marktsetting in Nederland op deze wijze is vorm gegeven. Ik ben het hartgrondig eens met de stelling dat dit als secundaire arbeidsvoorwaarde niet nodig en achterhaald is. Er kan inmiddels zoveel vanaf remote werkplekken gedaan worden. Ik hoop dat werkgevend Nederland zich over deze arbeidsvoorwaarden achter de oren gaat krabben en inderdaad weer de focus legt op primaire voorwaarden waarbij de secundaire bepaald worden door het werken op afstand.
Nederland blijft echter een land waarin voorzichtigheid troef is en werkgevers bang zijn geen nieuw personeel aan zich te kunnen binden. Het wordt hoog tijd dat men als collectief met deze verworvenheden gaat afrekenen. Dan wordt men ook gedwongen om creatiever met andere mogelijkheden om te gaan. Wellicht dat dat nog eens leidt tot écht filevrije spitstijden.