Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Peter van Eijk

De kijk van Van Eijk: Hotel Internet

15 maart 2010 - 08:17OpinieCloud & Infrastructuur
Peter van Eijk
Peter van Eijk

Zit ik in een hotel in Londen, en hebben ze me internet beloofd. Krijg ik netjes een kabel, werkt het niet. Dus ga ik weer naar de receptie om te vragen hoe het zit. 'Tja', zegt die man, 'dat kan ik nu niet bekijken, dat moet morgenochtend'.

Volgende middag. 'We hebben het gecontroleerd, en alles werkt.' Ik kijk: nee, dus. Hoe komt het nu dat ik me afvraag of ze wel goed hebben gekeken of het werkt? En bovendien, wat hebben ze dan bekeken? Hun eigen switch, of de bekabeling tot aan mijn kamer? En snappen ze dat verschil wel?
Dan komt de voorspelbare volgende fase: ze zeggen dat het aan mijn laptop ligt. Ik dus met mijn laptop naar de receptie, maar daar werkt het wel. Ik blijk ook niet de enige te zijn met dit probleem, want ik zie meerdere gasten met laptops en kabels door het hele gebouw schuifelen.

In de ict-dienstverlening komen we bovengenoemde situatie regelmatig tegen. Een leverancier van meerdere diensten is lang niet op alle fronten even sterk. Zo is een goede werkplekbeheerder bijvoorbeeld niet automatisch een goede webhoster. Bij problemen met een van beide word je soms net zo vaak van het kastje naar de muur gestuurd als ik in dat hotel in Londen.

Er is een grens aan het aantal verschillende diensten dat je tegelijk met goede kwaliteit kan leveren. Ook in de horeca vinden we daarvan verschillende voorbeelden. Goede hotel-restaurants zijn er weinig. Als het hotel goed is, is het restaurant meestal maar zozo, en omgekeerd. De twee takken van sport blijken eigenlijk weinig competenties met elkaar gemeen te hebben en versterken elkaars dienstverlening nauwelijks. In grotere steden zie je dan ook dat de meeste hotels niet eens proberen om een restaurant uit te baten. Je kunt immers in de directe omgeving genoeg goede restaurants vinden.

Natuurlijk is het makkelijk om zoveel mogelijk diensten bij één leverancier af te nemen, maar controleer dan of ze allemaal met voldoende kwaliteit geleverd kunnen worden. En in Londen was mobiel internet misschien wel handiger geweest.

Meer over

ConsultingLaptops

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Eigen datacenter, colocatie of cloud?

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Vier doden bij brand Egyptisch datacenter

    Start
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Vergunning voor datacenter EvoSwitch, piepjonge Perry haalt 1,6 miljoen op (en meer)

    Filter
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Ddos-aanvallen (en waarom L3-filtering niet optioneel is)

    Handen, samenwerken, fusie
    ActueelOverheid

    Meer regie en samenwerking bij digitalisering overheid

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    4 reacties op “De kijk van Van Eijk: Hotel Internet”

    1. Frank A. schreef:
      15 maart 2010 om 11:31

      En dat dan ook nog tegen prijzen waarvoor ik thuis een hele maand toegang heb tot internet!

      Login om te reageren
    2. John vH schreef:
      15 maart 2010 om 11:56

      Je hebt dan nog geluk dat ergens in het hotel je laptop wel werkt. Zo’n twee jaar geleden zat ik in Parijs in een hotel, gaf bij de balie op dat ik gebruik wilde maken van een internet aansluiting op de kamer. Allemaal netjes geregeld, werkte ook goed totdat de volgende ochtend mijn laptop op de hotelkamer uit een gesloten koffer werd gestolen, net nadat de schoonmaakploeg was geweest. Personeel en hotel wisten van niks; drie bij de prefectuur gezeten om aangifte te doen en natuurlijk nooit meer iets van gehoord. Maar het internet op de kamer werkte wel….dus hun toeleverancier had zijn werk wel goed gedaan.

      Login om te reageren
    3. RV schreef:
      17 maart 2010 om 18:52

      Wie weet was dit een mooie motivatie om eens effu lekker dat werken los te laten, na het verlaten van de fysieke werkvloer Peter?

      Het is tegenwoordig leuk dat er je altijd en overal online kunt zijn, maar dat wil niet zeggen dat je er ook automatisch gebruik van moet maken toch?

      En als je jezelf hierin geen halt toeroept (altijd overal online en dus bij je remote werkplek kunnen), wie doet het dan wel?

      Enjoy the relaxation, off_line

      Login om te reageren
    4. Jan van Leeuwen schreef:
      7 juli 2010 om 11:33

      Vraag aan de redaktie, waarom 2 sterretjes bij Frank A?
      Schaf die sterretjes af, volkomen zinloos.

      Ja Peter, internet onderweg is een ramp. Ik ken mensen die met een WLAN kaart even door de buurt rijden en dan snel een open verbinding vinden om dan de email op te halen . . . . , ook een manier. Zelf neem ik geen laptop mee, een USB-stick vind ik genoeg.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs