Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Klant controleert reputatie dienstverlener niet

16 maart 2010 - 09:51ActueelGovernance & Privacy
Rian van Heur
Rian van Heur

Klanten vragen niet naar het aantal mislukte projecten bij een ict-dienstverlener. Als ze dat wel zouden doen, zouden ze wellicht niet met de dienstverlener in zee gaan. Dat concludeert Nico Beenker na 25 interviews met ict-opdrachtgevers, ict-dienstverleners en materiespecialisten. Hij schreef hierover het boek Lead IT or Lose IT. Uit Beenkers onderzoek blijkt dat het ene dienstenbedrijf het andere niet is. Bij de ene faalt 92 procent van de projecten, bij de ander gebeurt dat bijna nooit.

Het verschil in kwaliteit bij de dienstverleners heeft te maken met de bedrijfscultuur van de organisatie. ‘Bedrijven waarbij er sterk toezicht is op de kwaliteit van de dienstverlening doen het beter dan anderen waar dat niet zo is', zegt Beenker.

‘Over het algemeen zijn dat de grote internationale dienstverleners. Bij het doorsnee dienstenbedrijf is er minder aandacht voor kwalitatieve procedures. Er worden vaker dezelfde fouten gemaakt. Er zijn bijvoorbeeld weinig maatregelen om projecten op de rails te houden. Daaraan zie je dat de interne governance niet goed is geregeld.'

Beenker concludeert dat 53 procent van de projecten voor de implementatie van standaardpakketsoftware deels of volledig faalt. 80 procent van de projecten mislukt voordat de informatietechnologie in beeld komt. De problemen worden niet veroorzaakt door technische problemen, maar door onduidelijkheid in de communicatie en het dichttimmeren van alle onzekerheden in het selectie- en implementatieproces.

Definitieverschil

Klant en opdrachtnemer hebben overigens een andere definitie van projectfalen, merkte Beenker. ‘Vaak worden tijdens een project nieuwe afspraken gemaakt tussen klant en opdrachtnemer over meerwerk. De opdrachtnemer houdt vast aan deze afspraken en heeft daarom een veel rooskleuriger beeld van het project. Het project voldeed immers aan de nieuwe afspraken. De klant vindt echter dat de nieuwe afspraak niet het eerste plan was en vindt dat het project is mislukt.'

Het boek Lead IT or Lose IT biedt naast een stuk praktijktheorie en het onderzoeksverslag dertien praktische hulpmiddelen voor het leiden van projecten voor de implementatie van standaardpakketsoftware.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    AchtergrondGovernance & Privacy

    ‘Wijzigingen horen bij een ICT-project’

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Mislukte IT-projecten kosten 4,3 biljoen euro’

    Computable.nl
    OpinieGovernance & Privacy

    Projecten falen door onrealistische verwachtingen

    Computable.nl
    AchtergrondGovernance & Privacy

    Constant ROI meten tijdens project is cruciaal

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Oorzaak van stopzetten ICT-projecten is divers

    12 reacties op “Klant controleert reputatie dienstverlener niet”

    « Oudere reacties
    1. JaapG schreef:
      16 maart 2010 om 15:51

      Is er ook gekeken hoe vaak een klant (ik neem aan dat die ook de opdrachtgever zijn, hoewel die hier apart worden benoemd) zijn opdracht en voorwaarden nog bijstelt als het project al gestart is? Beseft de klant wel hoeveel werk het is om reeds door hen geaccepteerde projectafspraken aan te passen en wat dat wel niet kost?
      Logisch dat de dienstverlener (opdrachtnemer) spreekt van een geslaagd traject, want er is uitgevoerd zoals afgesproken. Laten de klanten, zij zijn de opdrachtgever(!), eens ophouden met steeds maar weer bijstellen van opdrachten. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat er ‘een kleinigheidje’ werd toegevoegd (of verwijderd, of aangepast), dat ontaardde in weken extra werk. En de klant maar vragen en verbaasd zijn dat het project zo langzaam vordert.

      Login om te reageren
    2. Henno Tillema schreef:
      16 maart 2010 om 16:44

      Ook hier komt weer naar voren dat de problemen vaak veroorzaakt worden door onduidelijkheid in communicatie. Dit soort voorvallen heeft ertoe geleid dat ik als zelfstandige ben begonnen met mijn bedrijf ‘De ICT Tolk’, gespecialiseerd in de communicatie tussen klant en ict-specialist.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs