Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Logica ondersteunt politie bij uitrol Burgernet

16 maart 2010 - 14:54ActueelOverheidCGIPolitie
Rian van Heur
Rian van Heur

Ict-dienstverlener Logica ondersteunt de politie en gemeenten bij de landelijke implementatie van Burgernet. Met Burgernet worden burgers in heel Nederland via een telefoonalarm betrokken bij zoekacties naar verdachten, voertuigen of vermiste personen. Het systeem draait sinds 2008 als proef bij negen gemeenten en vijf politieregio's. In 2010 en 2011 wordt het systeem bij minimaal vijftig gemeenten ingevoerd.

Burgernet maakt gebruik van het Burgernetsysteem dat draait in de meldkamer van de politie. De software die in de meldkamer wordt geïnstalleerd, werkt samen met de geografische informatiesystemen van de meldkamer. Daarnaast wordt er nog een interactive voice response systeem (ivr) geïnstalleerd. Met deze software worden de meldingen verstuurd.

Eerder vertelde Herman Keijsers, sales en business development director bij Logica, dat het installeren van het systeem relatief weinig werk is. ‘We hebben een volledig systeem gebouwd. Het installeren daarvan in de meldkamer betreft alleen het installeren van de software', zei Keijsers.

Proef

De proef met Burgernet draait sinds 2008. Sinds dat jaar is tweehonderd keer een oproep verstuurd naar de deelnemers. Bij bijna 10 procent van die oproepen heeft informatie van een Burgernetdeelnemer bijgedragen aan het aanhouden van een verdachte of het opsporen van een vermist persoon.

Deelnemers aan Burgernet krijgen een sms of ingesproken mededeling op hun mobiele of vaste telefoon of een e-mailbericht. Als een deelnemer iets ziet of hoort dat overeenkomt met het signalement, dan bellen zij direct naar een gratis telefoonnummer in de meldkamer van de politie. Na afloop krijgen alle deelnemers weer een bericht met informatie over het resultaat.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Invoering landelijk Burgernet is makkelijk

    Meldkamer ‘de Yp’
    ActueelOverheid

    Nationale Politie gunt Burgernet 2.0 aan CGI

    Vrouw Smartphone
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Burgernet verlengt contract met CGI

    Waarschuwing
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Nederland zet cell broadcast in bij NL-Alert

    Alarmbellen
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Overheid voert alarmmiddel NL-Alert landelijk in

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Logica breidt systeemfuncties Burgernet uit

    4 reacties op “Logica ondersteunt politie bij uitrol Burgernet”

    1. Justitie / Politie schreef:
      17 maart 2010 om 18:52

      Logica doet het goed binnen het justitie/politie domein, kennis van zaken..?

      Login om te reageren
    2. Logicaan schreef:
      19 maart 2010 om 13:20

      Tsja dat mag je wel zeggen, Logica en voorganger CMG hebben wereldwijd meer dan de helft van de SMS infrastructuur ontwikkeld, waardoorheen in 2010 ongeveer 2,5 duidend miljard berichten zullen stromen, goed voor een jaaromzet (van de telecom providers) van 75 miljard dollar.

      Login om te reageren
    3. Michel B schreef:
      1 april 2010 om 15:23

      Maar met die SMS infra heeft dit niets te maken. Voor Burgernet is door Logica gewoon een erg goed systeemconcept ontwikkeld met diverse communicatiekanalen, een eenvoudig bruikbare frontend voor gemeenten en burgers en een goede integratie met de meldkamer zodat het ook nog eens te gebruiken is. Innovatie van de bovenste plank en op voorhand ontworpen op schaalbaarheid en landelijke rollout.

      Login om te reageren
    4. Marco van der Does schreef:
      12 april 2010 om 13:32

      mmmm.

      Het staat en valt met de medewerking van de burger.
      Lastig een tweede systeem; “ga ik nu meekijken met meldingen van Amber Alert of Burgernet”.

      Had de politie in Dordrecht wel dit Burgernet geactiveerd voor Milly als het er was geweest. Net nieuw en onwennig zou het waarschijnlijk niet veel hebben uitgemaakt, vooral als er bijna niemand was geabonneerd op deze alertdienst.

      Als men nou gewoon eens bij de basis blijft, iedereen die is geabonneerd op Amber krijgt een bericht. Hoef je geen keuze te maken voor regio. Als grensoverschrijdend laat je een alert uitgaan naar meerdere landen. De ontvanger weet het bericht wel te interpreteren, de dienders in de wachtkamer hoeven niet te besluiten welke regio in of uit te sluiten, hoe breder hoe beter.

      Technisch vast in orde, maar het doel wordt volledig uit het oog verloren in projecten van deze magnitude.

      Overheid: succes met het vinden van abonnees en het uitgeven van grote marketing budgetten als blijkt dat dit niet vanzelf gaat.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs