Cisco maakt de resultaten bekend van een wereldwijd onderzoek, genaamd Collaboration Nations, waarin de voordelen en uitdagingen voor succesvol samenwerken tussen middelgrote tot grote bedrijven in kaart zijn gebracht.
Hieruit blijkt dat 77 procent van de ondervraagde IT-beslissers van plan zijn hun uitgaven voor samenwerkingsoplossingen dit jaar te verhogen. Tevens wijst het onderzoek uit dat werknemers het gevoel hebben dat de mogelijkheden om samen te werken worden beperkt door intern beleid. Meer dan een kwart van de respondenten, werkzaam bij organisaties waar het gebruik van social media-applicaties niet is toegestaan, zeggen de instellingen op hun toestellen te wijzigen om toch toegang te krijgen. Ze zijn van mening dat de applicaties noodzakelijk zijn om het werk gedaan te krijgen.
Investeren in samenwerken
Uit het onderzoek blijkt dat IT-besluitvormers (IT Decision Makers, ITDMs) het belang van samenwerkingstools erkennen voor het toekomstige succes van hun bedrijf. Veel ITDM-respondenten gaven dan ook aan dat zij van plan zijn om hun uitgaven op samenwerkingstechnologieën de komende jaren te verhogen. Zaken als video-conferencing, web conferencing en Internet Protocol-telefoniesystemen worden daarbij gezien als primaire investeringen. De landen India en China zijn het meest vooruitstrevend bij de inzet van deze technologie.
• Wereldwijd geeft 96 procent van de ITDMs en eindgebruikers aan dat de samenwerkingsapplicaties een rol spelen in het toekomstige succes van hun bedrijf.
• Van de ondervraagden verwacht 77 procent van de ITDMs tussen nu en oktober de investeringen in samenwerkingstools te verhogen. Daarnaast verwacht 56 procent dat deze uitgaven met 10 procent of meer worden verhoogd.
• Volgens 69 procent van de respondenten zijn productiviteit en efficiëntie de belangrijkste voordelen van samenwerken. Het regelmatig gebruik van tools als video en web conferencing helpen hen efficiënter hun taken op het werk uit te voeren.
Negeren verbod samenwerkingstool
Medewerkers hebben een aantal frustraties als het gaat om zakelijke apparaten en applicaties. De belangrijkste ergernissen zijn beperkingen die IT-managers voor verschillende samenwerkingstechnologieën opleggen, een gebrek aan integratie tussen de applicaties, niet-compatibele formaten (video-, data-, spraak) en het beperkte aantal beschikbare tools. Dit blijkt ook uit het feit dat bij meer dan de helft (52 procent) van de ondervraagden een intern beleid van kracht is dat op het gebruik van sociale media-toepassingen verbiedt. Echter, de helft van hen geeft toe eens per week de verboden toepassingen te gebruiken en meer dan een kwart (27 procent) zegt de instellingen op hun apparaten te wijzigen om toegang te krijgen, zodat ‘de klus geklaard kan worden’.
Processen en beleid beperken samenwerkingsmogelijkheden
Het onderzoek laat zien hoe eindgebruikers kunnen profiteren van een verbeterde samenwerking, maar toont tevens de noodzaak aan voor het aanpassen van zakelijke processen en de bedrijfscultuur om succesvol samenwerken naar een hoger niveau te brengen.
• 45 procent van de eindgebruikers gaf verbeterde productiviteit en efficiëntie aan als voordeel van samenwerken, 40 procent kreeg hulp bij het oplossen van werkgerelateerde problemen en 31 procent profiteerde van versnelde besluitvorming.
• De drie meest gewenste eigenschappen van een apparaat of applicatie zijn gebruiksgemak (58 procent), de mogelijkheid altijd en overal te communiceren (45 procent) en functionaliteit (37 procent).
• Gebruikers hebben het gevoel dat elementen van de bedrijfscultuur succesvol samenwerken belemmeren: 46 procent heeft het gevoel dat alle beslissingen worden genomen door mensen aan de top van hun organisatie en 39 procent zegt dat collega’s niet bereid zijn informatie te delen, zelfs niet als het in het voordeel is van hun eigen business unit.
Cisco’s ervaring in samenwerkingsoplossingen stelt teams in staat met elkaar te communiceren, kennis en expertise te delen, te creëren, te publiceren en samen aan een gemeenschappelijk doel te werken in een veilige omgeving", zegt Tony Bates, Senior Vice President en General Manager, enterprise, commercial and small business. "Succesvolle samenwerking helpt bedrijven helpen de efficiëntie te vergroten en nieuwe manieren van zakendoen te ontwikkelen."
Het onderzoek is het tweede deel van een tweedelige serie, dat in opdracht van Cisco is uitgevoerd om de impact van sociale netwerken en samenwerking in de onderneming te onderzoeken. In januari 2010 presenteerde Cisco de resultaten van een wereldwijde studie, die onderzocht hoe organisaties social networking tools voor consumenten gebruiken voor extern samenwerken. Het onderzoek Collaboration Nation is uitgevoerd door het digitale marketing onderzoeksbureau InsightExpress, onder 1011 IT-beslissers en 2023 zakelijke eindgebruikers uit de VS, UK, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië Rusland, India, China en Japan. Ze hebben in oktober en november 2009 een online enquête ingevuld.